Odlukom Vlade Srbije uvedeni novi letovi sa malih aerodroma

Ima li ekonomskog opravdanja za avio-liniju između Beograda i Niša?

BiznisInfrastrukturaPoslovanjeRegionSrbijaVesti

2.11.2021 15:33 Autor: Stefan Petrović 5

Ima li ekonomskog opravdanja za avio-liniju između Beograda i Niša? Ima li ekonomskog opravdanja za avio-liniju između Beograda i Niša?
Odlukom Vlade Srbije o proglašenju linija u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, od prvog januara 2022. godine trebalo bi da budu uvedene nove avio-linije... Ima li ekonomskog opravdanja za avio-liniju između Beograda i Niša?

Odlukom Vlade Srbije o proglašenju linija u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, od prvog januara 2022. godine trebalo bi da budu uvedene nove avio-linije sa niškog aerodroma Konstantin Veliki, kao i sa kraljevačkog aerodroma Morava. Glavna debata povela se o novoj liniji između Niša i Beograda, na kojoj je predviđeno da se leti četiri dana nedeljno. Imajući u vidu blizinu dva grada, ali i ekonomske karakteristike juga Srbije, postavlja se pitanje da li je ova linija ekonomski opravdana i svrsishodna?

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže urednik portala Aviatica Dragan Nikolić, on uslovno podržava ovakvu odluku zbog toga što avio-saobraćaj ne treba posmatrati kao drumski, jer on primarno ne povezuje dva grada, već može biti i veza prema daljim destinacijama.

“Drugi koncept je mrežni. Imajući u vidu da tradicionalne avio-kompanije, kao što je Air Serbia, funkcionišu po mrežnom konceptu povezivanja više destinacija preko jednog ili više čvorišta, i umrežavanja više gradova – linija između Beograda i Niša ima smisla”, rekao je Nikolić. 

Prema njegovim rečima, postoji komercijalna opravdanost ove odluke, ali kada je reč o direktnom saobraćaju on ne vidi bilo kakvo ekonomsko opravdanje, već smatra da je važno da naši domaći aerodromi budu uključeni u domaći saobraćaj i budu povezani sa Beogradom kao glavnim čvorištem. 

“Mislim da postoji i veliki prostor za kompaniju Air Serbia da poveže Niš, i možda jednog dana Kraljevo, sa Beogradom kako bi dobar deo putnika, posebno sa tržišta južne Srbije približila svojim uslugama i mreži letova”, ističe on, dodajući i to da ne treba zaboraviti da su za uspeh profitabilnih kompanija koje lete ka ključnim gradovima Evrope i sveta od velikog značaja konekcije i male, odnosno regionalne linije, koje dovode putnike do centralnih aerodroma. 

Takođe, Nikolić ističe da povezivanje dva grada može da pruži dodatne mogućnosti avio-kompaniji i u pogledu resursa. Na primeru Srbije, kompanija koja bude obavljala letove između Beograda i Niša ne bi morala da stacionira avione na niškom i drugom sekundarnom aerodromu, nego bi mogla da obavlja saobraćaj avionima koji su bazirani u matičnoj luci u Beogradu, a da ti, tzv. tehnički letovi kada se šalje avion za Niš budu i komercijalni, pa da kompanija može i da zaradi.

Avion Air Serbia na aerodromu
Foto: Air Serbia

“U operativnom smislu postoji W konekcija. To bi bilo da avion iz Beograda obavi let do Niša, zatim direktno odleti do neke evropske destinacije, na primer Beč, vrati se iz Beča za Niš i potom se vrati za Beograd. Takav sistem operacija je izuzetno profitabilan, i avio kompanije bi trebalo više da se fokusiraju na takav način rada. Mislim da naši aerodromi, ma koliko blizu Beogradu, pružaju odlične mogućnosti za uspostavljanje takvih linija”, objašnjava on. 

U tom smislu, linija Beograd-Niš ne bi bila nikakav kuriozitet zbog blizine dva grada. Nikolić podseća da i u Evropi imamo primere austrijske kompanije koja ima redovne letove između Beča i Budimpešte koji su vrlo blizu, kao i na raniji let Ryanaira između Bratislave i Beča. Ali naše nedavno iskustvo sa subvencionisanjem avio saobraćaja, prema njegovim rečima, baca sumnju na čitavu ovu priču.

On navodi primer tendera od pre dve godine kada je za niški aerodrom bilo određeno 12 linija. Od tih 12 linija je, kako je naveo, ostalo 11, jer je let ka Budimpešti ukinut, dok su ostale prekinute zbog pandemije. Inače, pomenuta odluka je donošenjem nove stavljena van snage.

Foto: Pexels/Daniel Frese

Prema njoj, niški aerodrom je do 2023. godine trebalo da ostvari 12 linija, a godišnja subvencija države je iznosila pet miliona evra. Uprkos podsticajima, od ukidanja letova 2020. sa početkom pandemije, ostao je samo let do Frankfurta.

“Sad se postavlja pitanje šta će biti sa tim novim tenderom koji će tek biti raspisan. Za sada je, koliko sam ja upoznat, doneta odluka i proglašene su linije. Sledeći korak je raspisivanje tendera i javljanje avio kompanija”, kaže Nikolić.

Ipak, on nema dilemu koja kompanija će dobiti liniju između Beograda i Niša. 

“Mislim da tu nema ko drugi šta da traži osim nacionalne avio kompanije, jer jedino oni imaju interes da lete na toj liniji. Što se tiče ostalih destinacija iz Niša, mislim da bi tu interes imale low cost kompanije poput Wizz Aira i Ryanaira koje već lete ovde. Na prošlom tenderu je Air Srbija dobila sve linije, a sad ne znam hoće li ovaj tender biti koncipiran tako da jedna kompanija uzme sve linije ili će svaka biti posebno ponuđena na tržištu”, ističe on dodajući da je siguran da će biti i linija za koje se neće prijaviti nijedna kompanija. 

Što se tiče izbora linija, Nikolić kaže da je on manje-više korektan, a da su mu jedino problematične linije koje povezuju Niš i Kraljevo sa turističkim destinacijama poput Tivta i Soluna zato što, kako je istakao, naša privatna putovanja ne bi trebalo da budu predmet sufinansiranja države. 

Nikolić je pored delimične skepse o izvodljivosti ovog projekta podsetio i da je Srbija jedna od najsiromašnijih zemalja u Evropi, a da je južna Srbija jedan od najsiromašnijih regiona, što u prevodu znači da ne možemo da računamo na veliki broj putnika.

“Mislim da, osim etničkih linija, koje povezuju Srbiju sa gradovima gde živi veliki broj naših ljudi, mi tu ne možemo da računamo na druge putnike, što znači da je to kampanjski projekat i da u vreme praznika ima većeg prometa, ali tu cena ne može da dostigne potreban iznos da bi kompanija bila profitabilna. To je, dakle, ograničavajući faktor”, kaže on.

Air SERBIA a.d. Beograd

JURIJA GAGARINA 12, 11000 Beograd-Novi Beograd, Srbija

Poslovni prihodi (RSD):
17.583.897.000,00 (2020)
Broj zaposlenih:
(2020)

Kada je reč o putnim ispravama za putnike koji bi leteli samo između Beograda i Niša, Nikolić ističe da, iako na beogradskom aerodromu nema odvojenog terminala za domaći saobraćaj, to ne mora da predstavlja logistički problem. Putnici će samo na pasoškoj kontroli pokazati ličnu kartu kao što se to radi na letovima za Crnu Goru. 

Kada je reč o cenama karata, Nikolić kaže da će njih diktirati tržište i tražnja. 

“Ako budu postojale veze preko Beograda, ne treba da nas čudi ako karta iz Niša do Pariza bude jeftinija nego direktno iz Beograda. To je uobičajena praksa u avio-kompanijama. Sama cena karte između Niša i Beograda je nepredvidiva i zavisiće od interesa avio-prevoznika da privuče direktne putnike i od početne tražnje“, zaključio je Nikolić.

  • Anna

    2.11.2021 #1 Author

    Jeftinije i ekonomičnije je uvesti još jednu autobusku liniju dnevno nego uvoditi avio letove koji nemaju ekonomsku opravdanost.

    Odgovori

  • Tina

    2.11.2021 #3 Author

    Zasto da ne, odlicna ideja. Posebno je korisna za poslovne ljude.

    Odgovori

  • GocaBG

    2.11.2021 #4 Author

    Ne vidim isplatljivost…

    Odgovori

  • Danijela

    2.11.2021 #5 Author

    Dobro, znaci svakako.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...