Balkanski region najpoželjniji za rad na daljinu

Dolina digitalnih nomada u Zadru kao produžetak turističke sezone u pandemiji

BiznisHi-techInovacijeRegionSrbijaTurizamVesti

23.10.2021 14:03 Autor: Stefan Petrović

Dolina digitalnih nomada u Zadru kao produžetak turističke sezone u pandemiji Dolina digitalnih nomada u Zadru kao produžetak turističke sezone u pandemiji
Da naš region postaje sve primamljiviji za digitalne nomade potvrđuje i otvaranje “Digital nomad Valley-a”, prvog sela sa ovom namenom u zadarskom hotelskom naselju... Dolina digitalnih nomada u Zadru kao produžetak turističke sezone u pandemiji

Da naš region postaje sve primamljiviji za digitalne nomade potvrđuje i otvaranje “Digital nomad Valley-a”, prvog sela sa ovom namenom u zadarskom hotelskom naselju Borik. Ovaj projekat će trajati do marta sledeće godine, jer van turističke sezone nema velikih gužvi, ali u planu je i proširenje kapaciteta za boravak tokom svih 12 meseci.

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže suosnivač i izvršni direktor platforme grabAhome koja stoji iza ovog projekta, Mario Mrkša, pandemija je učinila da rad na daljinu pređe put od domena neprepoznatljivosti do svakodnevice miliona ljudi širom sveta, gde se većina navikla na ovaj oblik rada, a jedan deo njih ne želi ni da ga se odrekne. 

“Način života digitalnih nomada izvrstan je ako vam je potreban odmor od uobičajenog radnog mesta i želite da upoznate novu kulturu i ljude. Hrvatska je brzo prepoznala trend digitalnih nomada i uvela specijalne vize koje im dopuštaju da ostanu godinu dana bez troškova koji se odnose na porez. Upravo zbog svih tih razloga prepoznali smo veliki potencijal za pokretanje projekta. Tako smo, u partnerstvu sa jednim od najvećih hotelskih lanaca i jednim od najistaknutijih gradova u Hrvatskoj, pokrenuli prvu zajednicu digitalnih nomada u našoj zemlji”, objašnjava Mrkša kako je sve počelo.

Svi koji se prijave i dođu u “Digital nomad Valley” imaju na raspolaganju premium mobilne kućice sa mogućnostima solo ili co-livinga, ekskluzivni co-working prostor koji je u izradi, te community managera, ekskluzivne događaje, discord community kanal, razne partnerske popuste i veliku zajednicu digitalnih nomada iz celog sveta.

“Trenutno imamo preko 200 prijava iz više od 30 zemalja, a najviše iz Sjedinjenih Američkih Država, Ujedinjenog Kraljevstva, Irske, Poljske, Kanade i Nemačke. Hrvatska se pozicionirala na vrhu liste najatraktivnijih zemalja za digitalne nomade, te ima mnogo toga da ponudi. Od prirodnih lepota do kulture, arhitekture, gastronomije i što je najvažnije, mediteranskog načina života”, kaže Mrkša. 

Mario Mrkša, Foto: grabAhome

Osim što će popunjenost kapaciteta van letnje sezone predstavljati dobru alternativu za funkcionisanje turističkog sektora, naš sagovornik kaže da je prisustvo digitalnih nomada bitno i iz marketinških razloga.

U digitalne nomade je pametno ulagati jer oni, za razliku od sezonskih turista, žive i troše novac u Hrvatskoj tokom dužeg perioda boravka. A ono što se možda nepravedno zanemaruje jeste činjenica da su upravo takvi gosti najbolji ambasadori Hrvatske širom sveta. Cilj ovog projekta, ali i svih budućih, je da se stvori zajednica digitalnih nomada u Hrvatskoj koji će ovde boraviti tokom cele godine čime se stavlja naglasak na celogodišnju turističku aktivnost”, objašnjava Mrkša. 

Minimalni mogući boravak u ovom selu je dve nedelje, a veliki broj prijavljenih je odabrao da ostanu i više od mesec dana. Takođe, nakon što se prvi projekat završi u martu, ukoliko postoji interesovanje i tokom letnjih meseci biće moguće njegov produžetak. 

Foto: grabAhome

“Budući da je u samu ponudu uključeno mnogo više od samog boravka, tačnije samo iskustvo življenja, verujemo da je koncept itekako isplativ. Dobili smo jako pozitivne utiske od većine nomada što nas čini izrazito srećnim. Hrvatski turizam, koji čini veliki deo kolača hrvatske ekonomije, može od ovakve i sličnih inicijativa najviše da profitira“, zaključio je Mrkša. 

Kakva je situacija sa Srbijom?

Prema oceni digitalnih nomada, Beograd je dospeo na sedmo mesto gradova poželjnih za boravak i rad. Ovome je doprineo geografski položaj Srbije i Beograda koji pruža dobru konekciju sa svim evropskim centrima, brz internet, kao i bogat društveni život. 

Zbog toga je Turistička organizacija Srbije (TOS) otpočela kampanju “Srbija, otvorena kancelarija“ namenjenu putnicima koji žele da posao obavljaju duže van mesta stalnog boravka, a da slobodno vreme koriste za turističke posete.

Prema izveštaju “Skener digitalnih nomada” koji su prošle godine predstavili Program organizacije ujedinjenih nacija za razvoj i Inicijativa Digitalna Srbija, Beograd se i prošle godine nalazio na vrhu liste gradova u kojima se digitalni nomadi najduže zadržavaju. Među kriterijumima na osnovu kojih biraju gde će boraviti i koji ih, između ostalog dovode u Beograd su i troškovi života, troškovi prevoza, klimatske prilike, brzina interneta, bezbednost, o čemu se najbolje obaveštavaju preko sajta Nomad list.

Kada je reč o manama Beograda koje detektuju digitalni nomadi, u izveštaju se navode suviše hladne jeseni i zime, kruta birokratija, loš kvalitet vazduha, nedostatak sadržaja koji okuplja nomade, netolerancija prema različitostima i činjenica da je pušenje dozvoljeno u mnogim javnim zatvorenim prostorima.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.