Ekspanzija elektronske trgovine
AnalizaHi-techLifestyleRegionU fokusuVesti
16.3.2021 19:27 Autor: Redakcija Biznis.rs
Elektronska trgovina, tokom prethodne godine, porasla je za više od 16 odsto na globalnom nivou, a najveću ekspanziju doživela je na području Centralne i Istočne Evrope, pokazuju podaci iz istraživanja platforme specijalizovane za e-komerc „eMarketer”.
Stručnjaci za e-trgovinu iz digitalne agencije Namics – A Merkle Company ističu da je ovo posledica pandemije korona virusa.
Kako objašnjavaju, zbog ograničenog kretanja stanovništva i skraćenog radnog vremena prodavnica, potrošači su promenili svoje navike i preorijentisali se na kupovinu putem interneta.
„Elektronska trgovina je od marta prethodne godine u konstantnom porastu, a na regionalnom nivou najviše se razvila u Centralnoj i Istočnoj Evropi – za više od jedne petine u poređenju sa istim periodom prethodne godine”, istakao je Filip Gort iz Namicsa.
On je dodao da podaci Privredne komore Srbije pokazuju da se trgovina, tokom vanrednog stanja, udvostručila na domaćem tržištu.
Gort napominje da, već sada, pojedine analize pokazuju da će socijalna distanca dugoročno uticati na potrošačke navike, te da će elektronska trgovina nastaviti da se razvija i u narednom periodu.
„Prodavci će odgovarati na potrebu kupaca da kupuju gde god da su – iz prevoza, sa odmora, od kuće. Isporuka će biti brza i besplatna, a prednost će imati e-prodavnice koje nude snažno i personalizovano virtuelno iskustvo. Na oblikovanje trendova mnogo utiču i milenijalci, kao snažna potrošačka grupa. Oni radije biraju društveno-odgovorne brendove, pa se zbog toga očekuje da će se kompanije okretati zajednici”, istakao je Gort.
On navodi da je GoogleTrend analiza pokazala koji će proizvodi bili najtraženiji u 2020. godini. „U pitanju su, između ostalih, sportska oprema, dušeci, jastuci, kreveti za kućne ljubimce, društvene igre, osveživači vazduha i naravno sredstva za dezinfekciju“.
Promene potrošačkih navika i sve veća upotreba elektronske trgovine uticaće i na IT industriju. „Pretpostavke su da će pristup internetu putem mobilnih telefona nastaviti da raste, da će mnogi procesi biti automatizovani i da će sajtovi odgovarati ponašanju pojedinačnog korisnika. Na primer, biće prilagođeni svakoj veličini ekrana i tipu uređaja. Prema našem poslednjem istraživanju, veliku ulogu u e-trgovini imaće baze podataka i sadržaj prilagođen svakom pojedinačnom korisniku”, objašnjava Gort.
On dodaje da inženjeri i u Srbiji već osećaju promene. „Korisnici sve više upotrebljavaju digitalne platforme i to je ono na čemu sve više i više radimo. Softverski stručnjaci razvijaju sisteme koji su brzi i laki za upotrebu, a sve to omogućava ugodno iskustvo kupovine”, zaključuje Gort.