GUBITAK HOTELIJERA 230 MILIONA EVRA Oko 20.000 turista otkazalo aranžmane u Srbiji, kaže za Biznis.rs Georgi Genov

AnalizaBiznisIntervjuSrbijaTurizamU fokusuVesti

30.4.2020 15:36 Autor: Marija Jovanović

GUBITAK HOTELIJERA 230 MILIONA EVRA Oko 20.000 turista otkazalo aranžmane u Srbiji, kaže za Biznis.rs Georgi Genov GUBITAK HOTELIJERA 230 MILIONA EVRA Oko 20.000 turista otkazalo aranžmane u Srbiji, kaže za Biznis.rs Georgi Genov
Pandemija korona virusa blokirala je celokupnu privredu na svetskom nivou. Zbog različitih mera i zabrane putovanja najveći gubici beleže se u turizmu i ugostiteljstvu.... GUBITAK HOTELIJERA 230 MILIONA EVRA Oko 20.000 turista otkazalo aranžmane u Srbiji, kaže za Biznis.rs Georgi Genov

Pandemija korona virusa blokirala je celokupnu privredu na svetskom nivou. Zbog različitih mera i zabrane putovanja najveći gubici beleže se u turizmu i ugostiteljstvu. U Srbiji u ovom trenutku, od 380 hotela radi samo 40, dok je do 10. marta 20.000 turista otkazalo svoja noćenja, rekao je za portal Biznis.rs direktor Poslovnog udruženja hotelsko ugostiteljske privrede (HORES) Georgi Genov.

 “Nedavno smo uradili procenu gubitaka i prema našem istraživanju otkazano je milion i šesto hiljada noćenja. Kada je reč o hotelskim gostima, na osnovu noćenja, gastronomskih usluga, suvenira i  njihove potrošnje ukupan gubitak iznosi 230 miliona evra. Od toga samo u Beogradu gubitak je 130 miliona, dok je 100 miliona van prestonice”, kaže Genov i dodaje da u ovu cifru nije uračunat saobraćaj, koji iznosi oko 20 odsto, što povećava gubitak po tom osnovu. Kako je precizirao, od 10. do 12. februara u srpskim hotelima otkazano je 90 odsto noćenja do 1. juna.

Foto: Pixabay.com

Genov ističe da je država ekonomskim paketom mera izašla u susret svima, ali da postoje pojedinačni problemi. “Najugroženiji su hoteli na Dunavu i u tranzitu od Palića, Rume, Niša i Predejana, odnosni svi oni koji nisu zimus radili. Drugi problem su gradski hoteli jer Beograd, Niš i Novi Sad imaju 10.000 soba od ukupno 18.000, ako izuzmemo još 1.500 do 2.000 soba u gradskim sredinama kao što su Čačak, Kraljevo, Sombor i Subotica, ostaje 6.000 soba u banjama i planinama. Planinski centri dobro su poslovali zimus, imali su uspešnu sezonu, dok su Beograd, Niš i Novi Sad u problemu jer imaju 80 odsto stranih turista„, rekao je Genov.

Otvaranjem hotela neće se rešiti problem jer gosti neće doći istog dana. „Neće biti turističkih grupa, samo možda nekih poslovnih ljudi”, kazao je direktor HORES. Kako je objasnio, kada su u pitanju hoteli i gradski i planinski, naredna tri meseca oni će raditi smanjenim kapacitetom i zato bi bilo dobro da se produži davanje plata zaposlenima još tri meseca.

Foto: Pexels.com

Genov objašnjava da se svakog meseca u Srbiji otvara po jedan hotel i da su sada svi novootvoreni hoteli u problemu. “To su velika investiciona ulaganja. U hotelima je to od 70.000 do 350.000 evra po sobi. I sada su ti hoteli u problemu jer su uzimali kredite za gradnju, odnosno delom su gradili iz sopstvenog kapitala, dok su delom kreditna sredstva u pitanju”. Zato on misli da moratorijum treba da se produži i da se vidi kako u tom delu hotelijerima može da se pomogne.

Važno je da se sezona produži kako ne bi svi turisti krenuli odjednom što bi dovelo do povećanja cena. “Ako tražnja bude veća od ponude, naravno da će doći do poskupljenja”, kazao je Genov.

Prema njegovim rečima, moramo se posvetiti domaćem turizmu. “Ako se gleda statistika, poslednjih nekoliko godina u Srbiji je bilo 55 odsto domaćih turista, a 45 odsto stranih gostiju. U Beogradu, Nišu i Novom Sadu taj odnos je drugačiji i u tim gradovima 80 odsto je stranih turista, a 20 domaćih”.

Kako objašnja Genov, interesantno je da se sve više u funkciju stavljaju vikendice i da je mnogo gostiju zainteresovano za boravak u njima što će obezbediti dodatni prihod.

Foto: Pexels.com

Kada je reč o radu hotela u ovakvim uslovima, Genov kaže da je Svetska zdravstvena organizacija još krajem marta dala smernice i da te procedure nije teško ispoštovati.

Kada je u pitanju higijena, zaštita i dezinfekcija svi kategorisani hoteli to već poštuju” navodi naš sagovornik i dodaje da je kompleksnije pitanje na koji način ispoštovati pravila što se tiče zaposlenih – merenje temperature, kuhinjske procedure oko pripremanja i služenja hrane.

“Naša preporuka je da ne bude švedskog stola, već da ide direktno usluživanje gostiju”, navodi Genov i dodaje se svim gostima odmah daju sve informacije o procedurama u hotelu , obavezno je korišćenje dezinfekcionih sredstava prilikom ulaska, ali je pre svega za sve neophodno samo odgovorno ponašanje i ništa više.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.