Online trgovina doživela je pravi bum tokom pandemije korona virusa. Ovaj vid prodaje ubrzano se razvija i sve češće zamenjuje tradicionalnu kupovinu, a tokom perioda pandemije povećao se za 300 odsto.
U prvoj polovini 2021. godine broj i vrednost porudžbina putem interneta, plaćenih u dinarima veći je od broja i vrednosti porudžbina u svim ostalim valutama zbirno, u poređenju sa istim periodom 2020. godine.
„Trend ubrzanog razvoja utiče na rast prihoda od e-trgovine, ali i razvoj nelegalnog tržišta, posebno robe široke potrošnje, odeće, duvanskih proizvoda, alkohola, lekova, tehničke robe i slično. Prema zvaničnim podacima u prvoj polovini 2021. godine broj ukupnih transakcija plaćanja karticom putem interneta iznosio je 14,7 miliona, od čega je broj dinarskih plaćanja na sajtovima srpskih trgovaca iznosio blizu 11 miliona transakcija, što je za 91 odsto više nego u prvoj polovini prethodne godine. Istovremeno, vrednost pomenutih transakcija iznosila je preko 25 milijardi dinara, a to je rast od 99 odsto u odnosu na isti period prošle godine”, rekla je ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić.
Sa rastom trgovine preko interneta, raste i udeo nelegalne trgovine preko interneta, te je pored unapređenja nadzora, neophodno i edukovati potrošače, upozorava Ministarstvo trgovine koje je u saradnji sa Američkom privrednom komorom i eCommerce Asocijacijom Srbije pokrenulo kampanju „Klikni na sigurno, kupuj provereno“.
Cilj ove kampanje je podizanje svesti građana i edukacija o bezbednoj i legalnoj trgovini preko interneta. Imajući u vidu rast elektronske trgovine na internetu, jedan od ciljeva kampanje je i informisanje javnosti i ukazivanje na mnogobrojne prednosti legalne e-trgovine kao što su: potrošačka prava, zaštita građana od prevare, zaštita prava legalnih e-trgovaca i pozitivan uticaj na državni budžet.
Šta kupci treba da znaju?
Potrošači treba da znaju da prilikom online kupovine jedino mogu da ostvare svoja prava ukoliko kupuju od registrovanih trgovaca. Zakon o zaštiti potrošača ne primenjuje se na ugovorne odnose dva fizička lica, već se primenjuju kada ugovor zaključuju potrošač (fizičko lice) i pravno lice, odnosno preduzetnik.
Potrošači imaju prava u roku od 14 dana da se predomisle ukoliko su naručili robu preko interneta, TV prodaje, kataloga, a isto važi i priliko prezentacije ili u slučaju kupovine od prodavca koji vrši terensku prodaju od vrata do vrata. Kupci mogu da odustanu bez bilo kakvog razloga i objašnjenja, a prodavac je dužan da vrati novac.
Takođe kupci imaju i sledeća prava:
- dve godine –pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemaju garanciju (reklamacija)
- osam dana – rok u kome prodavac mora da odgovari na reklamaciju
- 15 dana – rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
- 30 dana – rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)
Prodavci se lako mogu proveriti
Kupci često nemaju dovoljno znanja da prepoznaju koja internet prodavnica posluje legalno, niti imaju dovoljno informacija kako da izvrše proveru elektronskih trgovaca.
Znak da je veb stranica na kojoj ostavljaju lične podatke i podatke sa platne kartice sigurna pružaju samo one stranice koje imaju simbol zatvorenog katanca i počinju sa https://.
Domaće prodavce kupci mogu da provere vrlo lako jer oni moraju da objave čitav niz podataka o sebi – kontakt informacije, naziv pravnog lica, matični broj, PIB. A i sam kupac sve to može da prekontroliše preko Agencije za privredne registre.
Pročitajte još:
Sa druge strane, prava potrošača prilikom kupovine iz inostranstva mogu da budu ograničena, zavise od propisa drugih zemalja ili konkretnih garancija koje pruža prodavac ili internet platforma. Prema međunarodnom pravu, u spornim situacijama primenjuje se pravo države u kojoj je registrovan prodavac što znači da se prilikom kupovine potrošači ne mogu pozivati na domaće propise i zakone.
Kako se obračunavaju carinske dažbine
Dok je dostava u slučaju domaćih trgovaca neretko i besplatna za određene iznose kupovine, i najčešće je vrše kurirske službe, prilikom kupovine u inostranim internet prodavnicama postoji još jedan korak prilikom isporuke, to je carinski postupak. Ovaj postupak umesto kupca može da obavi i ekspres-kurirska služba. Ipak, mnogi ne znaju koliko se plaćaju carinske dažbine.
Kada je roba vrednosti do 50 evra, carina se ne plaća već samo porez na dodatu vrednost (PDV). Za robu skuplju od 50 evra plaćaju se carina i PDV, a troškovi transporta i poštarine ulaze u carinsku osnovicu. Roba koja se naručuje online najčešće će se cariniti po stopi od 10 odsto na utvrđenu osnovicu. Važno je da prodavac uz pošiljku pošalje račun odnosno fakturu, kako bi carinski službenici imali dokaz o vrednosti robe.