Kako je Slovačka postala najveći evropski proizvođač automobila?
AutomobiliBiznisEUInvesticijeVesti
6.7.2022 17:22 Autor: Stanislav Stanišić 7
Koliko su bitne investicije automobilskih giganata Slovačka je prepoznala još pre više decenija. Za rast njihove privrede najbitnije su bile ove investicije čime je postignut stabilan godišnji rast od preko pet procenata. Rekord je, prema podacima Svetske banke, zabeležen 2007. godine kada je rast BDP-a bio čitavih 10,8 odsto.
„Sem odlične geografske pozicije u središtu Evrope, dobre putne infrastrukture, potencijalnog tržišta od 300 miliona stanovnika u okruženju, presudna za dolazak velikih fabrika je pomoć koju država opredeljuje za investitore i školovana, a jeftina radna snaga“, kaže za Biznis.rs direktor Automobilskog klastera Srbije Igor Vijatov.
Slovačka nije zemlja sa istorijom automobilske industrije. Pragmatično su se postavili i pristupili automobilskoj industriji drugačije, tražili su partnere koji će u njihovoj zemlji sklapati automobile.
Prema dostupnim podacima, jedna od retkih fabrika vozila u Slovačkoj bio je BAZ (Bratislavske Automobilove Zavody) koji je tokom istorije sarađivao čak i sa Alfa Romeom. No, nakon pada komunizma, 1991. godine ovaj pogon dolazi u ruke Volkswagena, otkad počinje uspešna tržišna priča koja je bila mamac za dolazak ostalih brendova. Ova fabrika je danas specijalizovana za proizvodnju velikih SUV modela cele VW grupe, kao što su Audi Q7 i Q8, Volkswagen Touareg i Porsche Cayenne.
Danas, automobilska industrija je najvažnija grana privrede u Slovačkoj. Tu je direktno ili indirektno zaposleno 250.000 ljudi, vrednost izvezenih automobila na godišnjem nivou je blizu 30 milijardi evra, što je 40 odsto od ukupnog industrijskog izvoza Slovačke.
„Mada Slovaci nemaju sopstvenu marku, može se slobodno reći da im i ne treba, jer na godišnjem nivou proizvedu više od milion vozila. Tako je, zemlja sa pet i po miliona postala država sa najvećim brojem proizvedenih automobila po glavi stanovnika“, objašnjava Vijatov.
U ovu srednjoevropsku zemlju redom su stizali poznati proizvođači automobila otvarajući svoje fabrike. Poslednji u nizu je dolazak Volvoa, u vlasništvu kineske kompanije The Geely, koji planira da u Košice uloži 1,2 milijarde evra u novi pogon električnih automobila. U Slovačkoj su od ranije prisutni nemački Volkswagen, francuski PSA Peugeot-Citroen koji je sada deo Stellantis grupe, južnokorejska Kia Motors i britanski Jaguar Land Rover, deo indijske Tata Motors. Svi oni su od države dobili podsticaj od 20 odsto visine investicija, što će za Volvo značiti pomoć od skoro 250 miliona evra od slovačke države.
Pročitajte još:
Kia u fabrici u Žilini sklapa modele Ceed i Sportage, PSA u Trnavi modele Peugeot 208 i Citroen C3, Land Rover u Nitri svoj prestižni džip Discovery.
Očekuje se da će Volvo u novoj fabrici proizvoditi oko 250.000 električnih automobila godišnje i otvoriti oko 3.300 radnih mesta. Planirano je da izgradnja počne sledeće godine, a proizvodnja 2026. kada će sa traka sići električni mali SUV XC40 i novi model XC20.
TATJANA
6.7.2022 #1 AuthorNa vreme prepoznali u sta valja ulagati
TINA
6.7.2022 #2 AuthorI tu je jeftina radna snaga, takodje
GOCA BG
6.7.2022 #3 AuthorSvi im uslovi odgovaraju zato su u Slovackpj…
Dzebac
6.7.2022 #4 AuthorPametni ljudi
SUNCOKRET
7.7.2022 #5 AuthorOvo je izgleda najčešći put razvoja ali meni je to tako žalosno. Zarada za zemlju je samo od poreza, prodaje se samo jeftina radna snaga a profit ide svetskim mocnicima
ČISTA OKUPACIJA
Anna
7.7.2022 #6 AuthorPrepoznali su benefite i krenuli u saradnju.
VOJKAN
7.7.2022 #7 AuthorPrepoznali su dobar posao i samo su ulagali u njega