Postignut dogovor za rešavanje statusa radnika konačno je jasan

Da li se država pokazala kao dobar poslodavac i pregovarač u slučaju Fiata?

AnalizaSrbijaU fokusuVesti

4.7.2022 16:17 Autor: Marija Jovanović 13

Da li se država pokazala kao dobar poslodavac i pregovarač u slučaju Fiata? Da li se država pokazala kao dobar poslodavac i pregovarač u slučaju Fiata?
Dogovor koji je postignut po pitanju rešavanja statusa radnika Fiata konačno je jasan, kaže za Biznis.rs Zoran Ristić, viši savetnik za ekonomska i socijalna... Da li se država pokazala kao dobar poslodavac i pregovarač u slučaju Fiata?

Dogovor koji je postignut po pitanju rešavanja statusa radnika Fiata konačno je jasan, kaže za Biznis.rs Zoran Ristić, viši savetnik za ekonomska i socijalna pitanja Sindikata Nezavisnost, jedan od učesnika pregovora sa radnicima i Vladom Srbije.

Za oko 500 radnika koji ostaju u fabrici u Kragujevcu pitanje radnog mesta je rešeno do otpočinjanja proizvodnje električnog automobila, koje je planirano u drugoj polovini 2024. godine. Za dobar deo onih koji odlaze iz kragujevačke fabrike obezbeđene su otpremnine u visini od 790 evra za svaku godinu staža u Fiatu, a za godine provedene u nekadašnjoj Zastavi taj iznos po godini staža biće 500 evra i država će pomoći da se za ove ljude pronađu nova radna mesta u Kragujevcu i okolini. Radnici koji se opredele za rad u inostranstvu “na stolu” imaju dve opcije – da rade najpre u Slovačkoj ili Poljskoj, pošto ne postoji velika potreba Stellantisa za rad u njihovim fabrikama u drugim zemljama, objašnjava Ristić za naš portal.

Komentarišući navode da je među 492 radnika Fiata iz Kragujevca koji su dobili otkaze i otpremnine i 12 radnika koji su se prijavili za rad u inostranstvu, naš sagovornik objašnjava da je socijalni program podrazumevao ocenjivanje zaposlenih i da se zbog toga među tim zaposlenima nalazi nekoliko lica koja su se prijavila za rad u inostranstvu, ali se “zbog ocena” nisu našla na tom spisku i da bi trebalo u narednom periodu definitivno da se zna da li će oni ipak imati mogućnost da nastave da rade u inostranstvu.

“Deo radnika koji se nije opredelio za rad u inostranstvu već je dobio otpremnine, a deo će dobiti u narednih nekoliko dana. Bez obzira na otpremninu i na ocene neposrednih rukovodilaca Fiata, oni mogu da očekuju da će im biti ponuđeno neko radno mesto za njihovo ponovno zapošljavanje na teritoriji grada Kragujevca i okolini, pre svega u firmama gde je država vlasnik, odnosno u namenskoj industriji – Zastava Tervo i pogon namenske u Velikoj Plani. To je rešenje koje je trenutno aktuelno za one koji odlaze”, ističe Ristić.

Ukupan broj zaposlenih u Fiatu pre novonastale situacije iznosio je oko 2.100. Za sada se, kako navodi, oko 130 radnika prijavilo za rad u inostranstvu, dok će ostali dobiti otpremnine, a osim državnih firmi, i privatne kompanije u Kragujevcu i okolini dobiće preporuku za njihovo angažovanje.

Protest radnika u Beogradu / Foto: Beta/Amir Hamzagić

“Država Srbija kao vlasnik trećine kapitala fabrike u Kragujevcu je obezbedila nešto povoljnije uslove u odnosu na one koje je Stellantis, odnosno Fiat ponudio. Mislim da neće biti problem da se ova lica zaposle s obzirom na to da u Kragujevcu nedostaje 1.500 radnika, samo je pitanje kvaliteta novog radnog mesta”, dodaje Ristić.

Na pitanje koliko je izvesno da će započeti proizvodnja električnog automobila u Kragujevcu u drugoj polovini 2024. godine, on kaže da je u ovom trenutku vrlo teško dati garancije da će ona zaista i početi, imajući u vidu turbulentnost svetskog tržišta u oblasti auto-industrije, ali da za sada nema naznaka da je taj postupak krenuo u negativnom smeru.

“Oni koji ostaju u Fiatu do proizvodnje električnog automobila uglavnom su radnici neophodni za prilagođavanje procesa proizvodnje, administrativni radnici i oni koji su zaštićene kategorije, to je nekih 500 radnika koji će imati zaradu u skladu sa njihovim ugovorima i naredne dve godine imaju zaposlenje koje nije upitno”, podvlači Ristić.

Za rad u Slovačkoj plata 830 evra plus bonusi

Kada je reč o radu u inostranstvu, najveći broj radnika otići će u Slovačku, i to je, kako kaže Ristić, najgora opcija od svih ponuđenih jer u fabrikama u Italiji i Nemačkoj ne postoji potreba za njihovim angažovanjem, pa radnici pored Slovačke, na raspolaganju imaju i Poljsku.

“Opcija je, kako je dogovorenu na početku, da se radi dve godine u fabrici i da se radnicima obezbedi bonus pre odlaska na rad od 11.000 evra, a posle povratka 6.000 evra. Naravno, uz zaradu koja je negde oko 830 evra po mesecu. Ono što je druga opcija za radnike koji se odluče za Slovačku je da rade tri meseca za koja bi im bila isplaćena normalna plata i da jedan mesec borave u Srbiji, kada bi dobili minimalnu zaradu, a bonusi bi se srazmerno obračunavali u odnosu na vreme provedeno u Slovačkoj. To su dve opcije koje su na stolu radnicima još uvek, s tim da je ova druga opcija nešto što je dato na insistiranje radnika s obzirom da je većina njih naglasila da dve godine za njih predstavlja izuzetno veliki period. Do sada se 130 radnika prijavilo za odlazak, a videćemo koliko će radnika prihvatiti i ovu drugu varijantu”, ističe Ristić.

Zaposleni imaju rok do 8. jula da se prijave za rad u inostranstvu, a naš sagovornik naglašava da je taj rok produžavan više puta.

On dodaje da je očigledno da Stellantis ima interes da obezbedi radnu snagu, ali da je po malom broju ljudi koji se prijavilo očigledno da nisu zainteresovani da pod tim uslovima rade u Slovačkoj jer nije reč o nekom vidu usavršavanja, a stepen modernizacije u ovoj fabrici je na mnogo nižem nivou nego u Kragujevcu.

  • TINA

    4.7.2022 #1 Author

    Ti najbolje sami radnici znaju, pa njih treba I pitati

    Odgovori

    • goca87

      5.7.2022 #2 Author

      Mislim da je ovoga puta drzava odreagovala kako treba…

      Odgovori

  • kaćica

    4.7.2022 #3 Author

    Naravno da jeste,ipak se misli na radnike.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    4.7.2022 #4 Author

    Po nezadovoljstvu radnika reklo bi se da nije

    Odgovori

  • TATJANA

    4.7.2022 #5 Author

    Svakako da jeste

    Odgovori

  • GOCA BG

    4.7.2022 #6 Author

    To cemo tek videti…

    Odgovori

  • MAJALG

    4.7.2022 #7 Author

    Ne mislim da je drzava nesto posebno odreagovala u ovoj situaciji, ali nije ona ta koja ima tu moc da tu puno odlucuje, osim ako cemo opet mi biti koji ce platiti otpremnine radnicima, a ne Fiat.

    Odgovori

  • Anna

    4.7.2022 #8 Author

    Država gleda da uštedi što više, briga nju za radnike.

    Odgovori

  • BRANA19

    5.7.2022 #9 Author

    To ce tek da se vidi …

    Odgovori

  • MAJA

    5.7.2022 #10 Author

    Čisto sumnjam da se pokazala kao dobar

    Odgovori

  • VOJKAN

    5.7.2022 #11 Author

    Vreme će pokazati da li je ovo bio dobar potez

    Odgovori

  • SNEZANA

    5.7.2022 #12 Author

    Radnike treba pitati

    Odgovori

  • Marija

    5.7.2022 #13 Author

    Videcemo…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...