Puno nedoumica prilikom poreske procene polovnih automobila

Koliko vredi vozilo staro 20 godina?

AutomobiliLifestylePoreziSrbijaVesti

27.9.2021 08:01 Autor: Miljan Paunović

Koliko vredi vozilo staro 20 godina? Koliko vredi vozilo staro 20 godina?
Ukoliko rešite da prodate svoj polovni automobil za kompletiranje transakcije potrebno je da se utvrdi i porez na prenos apsolutnih prava, koji se plaća... Koliko vredi vozilo staro 20 godina?

Ukoliko rešite da prodate svoj polovni automobil za kompletiranje transakcije potrebno je da se utvrdi i porez na prenos apsolutnih prava, koji se plaća pri svakoj promeni vlasništva nad polovnim vozilom.

Ono što brine vlasnike je način procene automobila, jer se dešava se da prilikom kupoprodaje procenjena cifra bude znatno veća od realne tržišne cene. Tako je, na primer, zabeležen slučaj kada je prema katalogu Auto-moto Saveza Srbije (AMSS) Mercedes star 25 godina procenjen na 366.240 dinara (nešto više od 3.000 evra), pa je, kako piše SAT revija, porez na prenos apsolutnih prava vlasnik morao da plati 9.156 dinara.

Ako kao primer uzmemo Renault Clio 1.2 iz 1999. godine, prema katalogu AMSS minimalna kataloška vrednost ovog vozila je 94.168,80 dinara, dok maksimalna iznosi 131.878,50 dinara. Minimalna očekivana vrednost poreza je 2.354,22 dinara, dok je maksimalna 3.296,96 dinara.

Iz Poreske uprave za Biznis.rs kažu da njihova nadležna organizaciona jedinica na osnovu dostavljene dokumentacije utvrđuje rešenjem poresku obavezu na osnovu ugovorene cene, ukoliko ona nije niža od tržišne odnosno kataloške vrednosti (katalog Auto-moto saveza Srbije), u visini od 2,5 odsto procenjene vrednosti.

Ukoliko klijent nije zadovoljan procenom u postupku utvrđivanja poreza na prenos apsolutnih prava, pre donošenja rešenja Poreska uprava donosi Zapisnik o proceni tržišne vrednosti motornog vozila.

Foto: Shutterstock.com

„Na taj zapisnik poreski obveznik ima pravo prigovora u roku od osam dana od dana uručenja. Takođe, poreski obveznik ima i pravo žalbe na doneto rešenje o utvrđivanju poreza, i to u roku od 15 dana od dana uručenja rešenja“, objašnjavaju iz Uprave.

Zakonski rok za donošenje rešenja o utvrđivanju poreza na prenos apsolutnih prava je 30 dana od dana predaje poreske prijave, mada je ustaljena praksa od nekoliko dana za donošenje rešenja (najčešće od dva do pet radnih dana) u zavisnosti od obima posla, odnosno priliva predmeta, kažu iz Poreske uprave.

Iz AMSS kažu da do nepravedne procene uglavnom dolazi zbog toga što poreska uprava želi da naplati veći iznos poreza na prenos, i to više puta.

Naime, u SAT reviji je navedeno da „polovni automobil vredi samo 10 odsto cene po kojoj je prodavan kao nov onog dana kada napuni 14 godina i dva meseca. I koliko god kilometara da pređe kasnije procenjena vrednost starog vozila ostaje na tih 10 odsto. Na primer, automobil proizveden 2006. godine po katalogu vredi isto kao i onaj iz 1996. godine ili 1986. godine. Zbog čega je to tako? Odgovor je – „zato što tako traži poreska uprava koja želi da naplati što je mogući veći iznos kod svake promene vlasništva nekog polovnog vozila…“, naveli su iz Centra za motorna vozila AMSS.

Iz Poreske uprave su za naš portal rekli da ne žele da komentarišu navode AMSS, i najavili da će pitanje o porezu na prenos apsolutnih prava biti van njihove nadležnosti za godinu i po dana.

Na pitanje kako se ovaj prenos vrši u inostranstvu i ko je nadležan, na osnovu informacija kojima raspolaže Poreska uprava kaže da je postupak utvrđivanja poreza na prenos apsolutnih prava na upotrebljavanom motornom vozilu u inostranstvu centralizovan, odnosno u većini slučajeva je ova vrsta poreza u nadležnosti poreskih administracija.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.