Tri ponuđača prošla tender

Koncesija crnogorskih aerodroma nije povoljan potez

BiznisInfrastrukturaRegionVesti

27.9.2021 11:11 Autor: Redakcija Biznis.rs

Koncesija crnogorskih aerodroma nije povoljan potez Koncesija crnogorskih aerodroma nije povoljan potez
Vlada u ovom trenutku ne bi trebalo da dodeli pod koncesiju crnogorske aerodrome, jer bi prvenstveno zbog uticaja krize izazvane korova virusom dobila veoma... Koncesija crnogorskih aerodroma nije povoljan potez

Vlada u ovom trenutku ne bi trebalo da dodeli pod koncesiju crnogorske aerodrome, jer bi prvenstveno zbog uticaja krize izazvane korova virusom dobila veoma malo novca za njihov zakup, saopštio je regionalni stručnjak za avio-saobraćaj, hrvatski vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric.

Prema Šćuricovim rečima, loši primeri aerodroma Zagreb, Ljubljana, Budimpešta i Tirana, kao i ne baš bajni primeri aerodroma u Beogradu i Skoplju jasno govore da to nije dobro. U izjavi za crnogorsku Pobjedu, on je rekao da ne zna nijedan aerodrom u regionu koji je bio zadovoljan koncesijom.

On smatra da bi bilo pametnije da se sačeka stabilizacija tržišta i bolja epidemiološka situacija, pa tek onda da se eventualno krene u proces dodele koncesija za crnogorske aerodrome, javlja crnogorska Mina.

Šćuric je rekao da bi u ovom trenutku Crna Gora time dobila premalo, te da nipošto ne treba davati aerodrome pod koncesiju. Prema njegovim informacijama, to se i neće desiti dok ne prođe pandemija. Štaviše, Šćuric upozorava da bi davanje aerodroma pod zakup bila “smrt za Crnu Goru”.

On je prošle nedelje u sličnom maniru prokomentarisao i dolazak irske avio-kompanije Ryanair u Zagreb, rekavši da ih Croatia Airlines neće preživeti. Kako predviđa, nakon dobijanja novca za restrukturiranje 2022. godine, Croatia će moći da rasproda avione, motore i ostalu tehniku, što je dovoljno za još pet godina stagniranja. Nakon toga će verovatno doživeti sudbinu ostalih bankrotiranih kompanija iz regiona. 

Šćuric je podsetio da Crna Gora od svih država u regionu najviše zavisi od vazdušnog saobraćaja, jer je daleko od Evrope i ima veoma lošu brodsku, železničku i putnu povezanost. Samim tim, vazdušni saobraćaj je ekstremno važan za povezanost ove države i njen turizam.

Prema rečima ministra kapitalnih investicija Mladena Bojanića, pretkvalifikacioni tender prošla su tri ponuđača. Oni će za mesec dana predstaviti sebe i svoje planove u vezi sa crnogorskim aerodromima. Bojanić, dodaje da se u vladi nisu mnogo bavili tim pitanjem. Kako on smatra, za konačnu odluku o davanju koncesija trebalo bi se konsultovati sa parlamentom.

U julu 2019. godine bivša vlada je usvojila koncesioni akt i ugovor za davanje koncesije za korišćenje aerodroma Tivat i Podgorica. Nekadašnje Ministarstvo saobraćaja Crne Gore je u oktobru iste godine objavilo javni poziv za pretkvalifikaciju za dodelu koncesije za aerodrome. Nakon što je završena pretkvalifikaciona faza, trebalo je da usledi postupak raspisivanja tendera, odnosno poziv odabranim konzorcijumima ili firmama da dostave ponudu.

Na pretkvalifikacioni tender za dodelu koncesija stiglo je sedam prijava, od kojih su četiri ispunile kriterijume i označene su kao kvalifikovani ponuđači.

U pretkvalifikacionoj proceduri kvalifikovala su se četiri ponuđača: južnokorejska kompanija Incheon International Airport, indijski GMR Airports, luksemburška Corporacion America Airports i francusko-turski konzorcijum ADP-TAV, ispunivši pretkvalifikacione kriterijume za dodelu koncesija za Aerodrome Crne Gore.

Indijska kompanija GMR navela je da neće učestvovati u daljem postupku za dobijanje koncesija. Ta je kompanija otpala jer je francuski ADP, koji sa turskim TAV-om takođe želi da upravlja aerodromima u Podgorici i Tivtu, kupio 49 odsto akcija od indijske kompanije.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.