Microsoft, Nordeus i Ubisoft „VRH IT Poslodavci“ u Srbiji
InovacijePoslovanjePreduzetnikSrbijaU fokusuVesti
14.6.2021 12:27 Autor: Miljan Paunović
Najbolji IT poslodavci u Srbiji za 2021. godinu su, prema istraživanju portala Poslovi Infostud i Helloworld, Microsoft, Nordeus i Ubisoft. Pored te tri kompanije, prema mišljenju kandidata, u Top 10 „VRH IT poslodavaca“ ušle su i kompanije: Levi 9, Comtrade, 3Lateral, HOOLOOVOO, Continental Automotive, Zuhlke Engineering i Symphony, navedeno je u saopštenju.
Istraživanje „VRH Poslodavac“, koje se sprovodi od 2019. godine, donosi odgovore na mnoga pitanja, a pre svega na pitanje kandidata koje su najpoželjnije IT kompanije u našoj zemlji, piše Tanjug.
U istraživanju je učestvovalo 4.960 ispitanika koji su tokom aprila i maja ove godine, kroz online anketu, kreiranu po jedinstvenoj metodologiji, ocenili ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji za 2021. godinu, kako kandidati u Srbiji doživljavaju brendove poslodavaca na IT tržištu radne snage, šta ih najviše privlači da se prijave za rad kod određenog poslodavca i kako može da se kreira pozitivno iskustvo u procesu selekcije, piše Tanjug.
U rezultatima ovogodišnjeg istraživanja po prvi put se nalaze i podaci koji se tiču spremnosti kandidata da se presele u drugi grad zbog posla, kao i koji su to najpoželjniji gradovi za IT-jevce.
Istraživanje je nedvosmisleno pokazalo da emocionalna povezanost kandidata sa brendom utiče na atraktivnost kompanija na tržištu. Kandidati žele da kompanije imaju stabilno finansijsko poslovanje, prijateljsko i prijatno radno okruženje, da imaju lidere koji cene sposobnost i znanje svojih saradnika, da postoji dobar balans privatnog i poslovnog života, mogućnost sticanja dodatnih znanja i jasan i fer sistem nagrađivanja.
Ako kandidati imaju osećaj da se konstantno razvijaju u kompanijama i da imaju menadžment koji to podržava, to predstavlja srž atraktivnosti poslodavaca na IT tržištu.
Prema rezultatima istraživanja, dve stvari razlikuju „VRH poslodavca“ od celog tržišta – dobra referenca za budućnost i kreativnost.
Da bi kompanije postale atraktivnije kandidatima treba da se fokusiraju na četiri aspekta: imperativ sigurnosti, hibridni životni stil, pripadanje kao deo identiteta i razvoj kroz uticaj.
Primećeno je da imperativ sigurnosti postaje sve veći trend i može da se kreira kroz dva aspekta – kroz održivo poslovanje i bezbedno radno okruženje.
Čak 61 odsto ispitanika je reklo da teže kompanijama koje imaju finansijski stabilno poslovanje, dok je 32 odsto glasalo za sigurnost posla što ukazuje da im to nije toliko bitan faktor, jer su svesni da sa svojim veštinama mogu da nađu drugi posao.
Kada je u pitanju bezbednost radnog okruženja, 50 odsto ispitanika je glasalo za funkcionalno radno okruženje (svoj radni kutak i prostor) kao važan faktor atraktivnosti, 48 odsto je istaklo da žele lidere koji cene znanja kod svojih saradnika, a 35 odsto njih za lidere koji pružaju slobodu mišljenja.
Pojava pandemije promenila je dosadašnji životni stil. Nov načina rada ogleda se u sve većem radu od kuće, čime je narušen balans između privatnog i poslovnog života, jer je teško napraviti razliku kada počinje radni dan a kada se završava.
Zaposleni žele da poslodavci više brinu o tome kako utiče hibridni rad na njihov život.
Kompanije treba da imaju pojačanu brigu o dobrobiti (well-being) zaposlenih kroz razne programe kako bi lakše prevazišli stres, a sa druge strane treba da se fokusiraju na dalji razvoj lidera koji dalje uspevaju da upravljaju hibridnim modelom.
Prema istraživanju „VRH Poslodavac“, 76 odsto ispitanika je reklo da im je važna fleksibilnost i da imaju mogućnost rada od kuće.
Za 46 odsto kandidata imperativ je da imaju beneficije koje promovišu zdrav način života, a čak 88 odsto njih žele privatno zdravstveno osiguranje.
Interesantno je da je uticaj rada u hibridnom okruženju pokazao da su se lideri mnogo lakše prilagodili pandemijskoj situaciji iz razloga što su njihove poslovne aktivnosti koordinisane prirode – niza sastanaka, praćenja rada zaposlenih, obučavanje zaposlenih, te kada se to prenese iz realnog u virtuelno okruženje onda oni neće mnogo trpeti.
Najveći izazov za kompanije može biti kako da se postigne prijatno radno okruženje kada ljudi sve više rade u virtuelnom svetu.
Iz tog razloga važnost pripadanja je sve veća u očima kandidata što je potvrdilo 23 odsto anketiranih u odnosu na 12 odsto koliko ih je za ovaj segment glasalo prošle godine.
U okviru istraživanja je postojalo i pitanje u kom periodu zaposleni planiraju da promene posao.
Rezultat govori da preko 50 odsto ispitanika ne planira da kratkoročno promeni posao (ne planiraju uopšte ili planiraju u naredne dve godine). Prema ovome zaključujemo da su IT kompanije do sada uspele da izgrade pripadnost u svojim organizacijama, ali sa druge strane se postavlja pitanje kako to da nastave.
Kada je reč o promeni lokacije zbog posla istraživanje je pokazalo da ne postoji velika spremnost na udaljeno preseljenje pogotovo iz dva najveća IT centra – Beograda i Novog Sada.
U tom smislu, kompanije koje u svojim strategijama razmatraju preseljenje, u zavisnosti gde se nalaze, imaće poteškoća da privuku nove kandidate.
Distance od 50 do 70 kilometara su prihvatljive, ali što je udaljenost veća to je i kandidatima teže da se presele.
Kada je reč o faktoru atraktivnosti poslodavaca koji se tiče razvoja kroz uticaj, ovaj kriterijum za odabir posla najviše dolazi do izražaja kod Generacije Z.
Ta generacije se uvek vodi pitanjem – koliko ja mogu da se razvijem u kompaniji i koliko moj posao utiče na okruženje za šta je glasalo 55 odsto anketiranih, dok se 43 odsto izjasnilo da želi lidere koji podržavaju razvoj svojih saradnika.