Novi model je jedino rešenje za srpsku fabriku automobila

Nestašica čipova neće uticati na kragujevački Fiat

AutomobiliLifestyleSrbijaVesti

14.10.2021 16:45 Autor: Redakcija Biznis.rs

Nestašica čipova neće uticati na kragujevački Fiat Nestašica čipova neće uticati na kragujevački Fiat
Veliki broj automobila poznatih svetskih proizvođača ostao je „zarobljen“ u procesu proizvodnje zbog nedostatka čipova koji se proizvode na Dalekom istoku. Tokom pandemije skočila... Nestašica čipova neće uticati na kragujevački Fiat

Veliki broj automobila poznatih svetskih proizvođača ostao je „zarobljen“ u procesu proizvodnje zbog nedostatka čipova koji se proizvode na Dalekom istoku. Tokom pandemije skočila je tražnja za njima za proizvodnju bele tehnike, laptopova, mobilnih telefona, a taj fenomen trenutno ne utiče na proizvodnju u kragujevačkoj kompaniji Fiat.

Kako tvrdi predsednik Samostalnih sindikata metalaca Srbije Zoran Marković, do zastoja u proizvodnji je došlo u ne samo u kompanijama kao što su General Motors, Ford, Toyota već se sa ovim problemom suočavaju skoro svi svetski proizvođači automobila, prenosi Tanjug.

Marković ističe da veliki broj multinacionalnih kompanija traži dodatne dane plaćenog odsustva za svoje radnike zbog zastoja u proizvodnji, navodeći da nisu sigurni da će doći do adekvatnog rešenja za taj problem čak ni sledeće godine, a da u velikoj meri zavisi od prestanka korone.

Ovakva situacija, uz druge pojave na tržištu kao što su skok cena hrane i energenata, dodaje Marković, mogla bi da dovede do smanjenja potražnje i proizvodnje automobila u Srbiji i regionu.

Na pitanje da li se ovaj svetski fenomen odrazio i na proizvodnju u kragujevačkoj fabrici automobila Fiat, Marković kaže da je već neko vreme proizvodnja u toj fabrici smanjena, što zbog pandemije, što zbog smanjene tražnje za modelom Fiat 500L.

Marković navodi da je jedino rešenje za Fiat u Kragujevcu početak proizvodnje novog modela o kojem se dugo priča, te je izrazio nadu da će se to dogoditi u skorije vreme.

Dodao je da bi to značilo prosperitet za tu fabriku u narednih pet godina, jer se novi model u tom periodu uvek dobro prodaje.

Ekonomista Ljubodrag Savić ocenjuje da proizvođači automobila trenutno plaćaju cenu prethodnog uspeha, odnosno procesa globalizacije, koji se dešavao u poslednjih nekoliko godina.

On u izjavi za Tanjug objašnjava da su proizvođači automobila pre nekoliko decenija vukli logične ekonomske poteze, odnosno proizvodili delove tamo gde je bilo najjeftinije, a to je Daleki istok, dok su pojedini i plasirali najveći deo automobila upravo u toj regiji.

Poslovni prihodi (EUR):
397.894.424,40 (2020)
Broj zaposlenih:
(2020)

Međutim, došlo je do toga da se povećala tražnja za tehnikom – mobilnim telefonima, laptopovima i drugim uređajima, te se tako i tražnja čipova povećala. 

Savić navodi da problema nije bilo dokle god su se čipovi potrebni za proizvodnju automobila mogli nabaviti na Dalekom istoku. Kada je počela pandemija i kada su pokidani globalni lanci snabdevanja, granice većine zemalja zatvorene, brodski i avio-prevoz prestao sa radom ili radio otežano, troškovi proizvodnje su se povećali, te su se sve, pre svega, Nemačka koja proizvodi polovinu automobila u Evropi, našle su se u velikom problemu.

Zbog nedostatka čipova veliki broj automobila ostao je na placevima nesklopljen i to je, ističe Savić, u ovom trenutku za automobilsku industriju Evrope nerešiv problem, jer nije moguće „preko noći“ napraviti fabriku koja će da nadoknadi te čipove.

Savić smatra da ova kriza u automobilskoj industriji neće uticati na proizvodnju u Fiat-u, pošto kragujevačka fabrika automobila ima druge probleme.

Jedan od glavnih problema je proizvodnja. U najbolje vreme, pre nekoliko godina, izvoz Fiat-a je bio 1,5 milijardi evra, a proizvodnja je bila oko 145.000 i 155.000 automobila godišnje. Kako navodi Savić vrlo je teško doći do relevatnih podataka o proizvodnji u Fijatu, ali je naišao na podatke da je proizvodnja spala na 10.000 do 20.000 vozila.

On dodaje da je to simbolična proizvodnja i da radnici u Kragujevcu više idu na prinudni odmor, nego što rade. Pored toga, Savić kaže da Fiat nema kupce za taj model automobila, koji je već zastareo i da je za fabriku u Kragujevcu jedino rešenje novi model o kojem se godinama priča.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.