Ograničenje brzine na 30 km/h u naseljenim mestima može imati i kontraefekat?
20.3.2022 08:01 Autor: Miljan Paunović 42
Ograničenje brzine vozila u gradovima od 50 km/h je nešto na šta su se vozači navikli, mada nisu retki primeri prekoračenja. A šta bi bilo kada bi se u naseljenim mestima u Srbiji najveća maksimalna brzina vozila ograničila na 30 km/h, kao u pojedinim delovima Pariza ili odnedavno Berlina? Da li bi to smanjilo broj poginulih na putu, zagađenje vazduha, gužve u saobraćaju?
Damir Okanović iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za Biznis.rs da je nemoguće dovesti broj stradalih u saobraćajnim nesrećama na nulu, ma koliko da je mala brzina na putevima u gradu.
„Ima slučajeva kada i pri brzini vozila od pet ili deset kilometara na sat pešak pogine, recimo udari glavom o asfalt i taj udarac bude smrtonosan. Relevantna istraživanja su pokazala da je brzina od 50 km/h u naseljima prihvatljiva, a rizik smrtnog stradanja je prihvatljiv, kako god to zvučalo. Sa manjom brzinom on bi bio manji, ali ne bi bio isključen. Vreme putovanja bi se produžilo, možda bi se i zagađenje povećalo, ali to ne mogu da tvrdim. Generalno, može dovesti do rizičnijeg ponašanja pešaka“, objašnjava Okanović i dodaje da to može imati i kontraefekat.
„Zagovornici ograničenja brzine u naseljenim mestima na 30 km/h žele da u najvećoj mogućoj meri smanje smrtnost stradanja, odnosno teškog povređivanja pešaka, i zagovaraju to kao meru koja treba da demotiviše vozače da koriste motorna vozila u gradu, odnosno da koriste bicikle ili javni prevoz. Jedan od negativnih efekata takve mere to što bi se definitivno usporio saobraćaj i pešaci bi češće mogli da se usude da nepropisno ponašaju, to jest da tu propisanu brzinu za vozače dožive kao malu, pri kojoj vozač može uvek da zakoči, i da ih podstakne da češće prelaze ulicu u slučajevima kada je to zabranjeno – van pešačkog prelaza ili na crveno svetlo“, ističe naš sagovornik.
Osim kod škola, gde je maksimalna dozvoljena brzina vozila 30 km/h, u Beogradu na primer postoji još delova gde važi ova brzina. Naime, već godinama unazad Dorćol – Dušanova, Tadeuša Koćuščka, Dunavska i Dubrovačka proglašeni su za „zonu 30“.
„Ograničenje bi uticalo i psihološki na vozače. Sam put ukazuje na to kako bi vozač trebalo da se ponaša. Zamislite da na velikim bulevarima vozač vozi brzinom od 30 km/h? Ne postoje istraživanja na ovu temu, ali to bi sigurno uticalo na psihologiju vozača, pažnju, frustracije. Ovo pitanje je kompleksno i stručnjaci bi trebalo da se pozabave odgovorom“, ističe Okanović.
Pariz, Berlin, ko je sledeći?
Na većini ulica „Grada svetlosti“ ograničenje brzine od 30 km/h stupilo je na snagu 30. avgusta prošle godine. Još dok se govorilo da će vlasti u Parizu doneti ovakvu odluku, građani su negodovali, ali to nije uticalo na promenu. Skoro 60 odsto ulica u glavnom gradu Francuske obuhvaćeno je ovom merom. Pariz nije jedini, jer se u još nekim francuskim gradovima primenjuje ovo ograničenje.
Pročitajte još:
Kada je u pitanju bezbednost saobraćaja u Berlinu, senatorka za životnu sredinu, mobilnost, zaštitu potrošača i klime Betina Jaraš (Bettina Jarasch) želi što više zona od 30 km/h, navodi se na berlinskom gradskom sajtu.
„Bezbednost saobraćaja je glavno pitanje u Berlinu u narednih nekoliko godina i pitanje kojim ćemo se sada baviti intenzivnije. Zahtev saveznoj vladi je da omogući lokalnim vlastima da same odluče gde su potrebna ograničenja brzine. Ako ne smanjimo broj automobila na putu i ograničenje maksimalne brzine, nećemo moći da postignemo viziju ‘nule’. Ova vizija ima za cilj da broj poginulih u saobraćaju svede na nulu, ako je to moguće“, rekla je Jaraš.
ZVE84
20.3.2022 #1 AuthorMnogi pešaci se svakako kreću kao muve bez glava… Opreznom vozaču i opreznom pešaku nije bitno da li automobil kreće 30 ili 50km/h
IVAN
27.11.2022 #2 AuthorNadajmo se da će zaista da vazduh bude manje zagađen i bezbednost veća
ZVEZDICA01
20.3.2022 #3 AuthorProblem je u nesavesnim pešacima koji prelaze ulicu gde stignu, pa tako i ograničenje od 30km/h ne znači ništa ako ne vode računa!
Ika
20.3.2022 #4 AuthorSve sto doprinosi bezbednosti u saobracaju, ne moze biti lose
MARIJANA
20.3.2022 #5 AuthorSve sto moze pomoci daljoj bezboednosti okoline je dobrodoslo
DUSA
21.5.2023 #6 AuthorBas tako i treba pojacati kontrole
Maša
20.3.2022 #7 AuthorPa i treba tako
SNEZANA
20.3.2022 #8 AuthorSmatram da to svakako treba uvesti.
VILENJAK
20.3.2022 #9 AuthorKao vozač kažem da se ne slažem sa tim! Pešaci, motociklisti i biciklisti takođe trebaju da obrate pažnju.
Srdjan
22.3.2022 #10 AuthorKoji su to „logični“ argumenti za tako nešto?
Pogibiju u saobraćaju se ne može izbeći , uvek će se desiti da neko pogine i pored svih ograničenja i pritiska da se vozi polako . I prvi zakon koji smo imali o saobraćaju je bio dovoljano bezbedan za učesnike, da su ga se ljudi pridržavali, problem su ljudi ne zakoni. Problem su bezobrazluk, nesavesnost, nepoštovanje, i neznanje učesnika. Koliko god da se postavljaju ograničenja uvek će biti onih koji ih se ne pridržavaju.
NE UBIJA BRZINA !
Ubija sudaranje koje se dešava zbog nepoštovanja osnovnih pravila.
Dokle god pešaci budu imali stav
„Nisam ja kriv ako me udari, ja imam prednost“,
i onda izleću i dovode sebe u opasnost nema pomoći. Nije bitno ko je imao prednost i ko je u pravu kad „ODE GLAVA“.
VODITE RAČUNA JEDNI O DRUGIMA I O SEBI , PA NEĆE BITI POTREBNA OGRANIČENJA.
Kad pešak napravi prekršaj , i desi se nezgoda , to ne piše u novinama.
Tad se ćuti ,kažnjava se vozač ,jer se mora i nikom ništa. Toga ima, masa slučajeva ,i o tome se ćuti.
Kad je vozač stvarno kriv ,o tome pišu sve novine, i osuda na sve strane i „marketing “ čini svoje.
Dolazimo u situaciju da se zakonom štite bezobrazluk i ne poštovanje samog zakona.
Da je ograničenje brzine u naselju 70 80 na sat. Ko bi se usudio pretrčavati ?
Da su kamere obavezne u kolima , i da se koriste kao dokaz na sudu , ko bi pretrčavao i ko bi se od vozača ne pridržavao pravila ?
TATJANA
20.3.2022 #11 AuthorTreba naci resenja shodno svim ostalum okolnostima u tim mestima
DUSA
21.5.2023 #12 AuthorNasli su resenja samo treba da se pridrzavaju
DANIJELA
20.3.2022 #13 AuthorPotrebno je vise opreznosti od strane i pesaka i vozaca. Slazem se da brzinu treba smanjiti ali isto tako i pesaci treba da obrate paznju na saobracajne propise i pravila.
DEKSI
21.3.2022 #14 AuthorTako je, slažem se
IVAN
20.3.2022 #15 AuthorTreba stati na put bahatim vozacima.
Anna
20.3.2022 #16 AuthorOvde se zaboravlja da i Pariz i Berlin imaju gradski saobraćaj koji funkcioniše besprekorni kao i ono što Beograd nikad neće imati- metro. Ovde su ljudi prinuđeni da idu kolima ako hoće da stignu u neko normalno vreme.
STEFAN
20.3.2022 #17 AuthorSvi treba da voze oprezno i pazljivo pogotovo u naseljenim mestima, ali nazalost vecina vozaca to ne postuje
VANJA
21.3.2022 #18 AuthorTako i treba da bude!
MARA
20.3.2022 #19 AuthorAko u Parizu i Berlinu ima efekta, što da ne.
DUSA
21.5.2023 #20 AuthorOvo je Srbija tesko ide kod nas
GAGA
20.3.2022 #21 AuthorNije realno ogranicenje 30km/h. Elektricni trotineti dostizu brzinu 40km/h. Potpuni nedostatak kulture, pa samim tim i saobracajne, se ne moze nadomestiti ogranicenjima. A da ne pricam koliko bi takvo ogranicenje brzine doprinelo pogorsanju zagadjenja.
NATI29
20.3.2022 #22 AuthorIma jos faktora na koje treba obratiti paznju
BIJUTI27
20.3.2022 #23 AuthorSvu na voz i nema problema 🙃
CELEKRALJ
20.3.2022 #24 AuthorKod nas se ne poštuje ni trenutno ograničenje tako da uvođenje manjeg ne bi imalo svrhe.
Milovan94
20.3.2022 #25 AuthorTreba ograničiti brzinu ali sa druge strane u saobraćaju svi treba vise da vode računa.
DANIJELA
20.3.2022 #26 AuthorBas tako. Ima tu puno stvari koje treba resiti.
GOCA BG
20.3.2022 #27 AuthorKada bi svi postovali ogranicenja,a pesaci semafore i pesacke prelaze,manje bi bilo saobracajki…
VERA
20.3.2022 #28 AuthorPostoje i teorijska ali i praktična primena ovih brzina u naseljenim mestima. Moraju da vide koje je najbolje resenje.
MAJALG
20.3.2022 #29 AuthorMislim da nema potrebe za tim, mislim da je sasvim dovoljno ogranicenje u okrugu oko skole a ostalo je sasvim zadovoljavajuce.
Milisavka
20.3.2022 #30 AuthorSvakako treba stati na put bahatim vozacima
LEPOSAVA
20.3.2022 #31 AuthorMa ni to nista nece pomoci…rebnes po dzepu pa da vidis kako svi postaju savesni….nazalost
TINA
20.3.2022 #32 AuthorNi postojeca ogranicenja se ne postuju
DANA
21.3.2022 #33 AuthorNe poštuju se ograničenja ma koliko da je
NINO
21.3.2022 #34 AuthorVeci je procenat bahatih vozaca, mada ima i bezobraznih pesaka.
BOJANA
21.3.2022 #35 AuthorSamo treba još i da se pridržavamo ograničenja i da svo budu oprezniji. Ali danas svi negde žure i jure.
IRINA
21.3.2022 #36 AuthorTrebalo bi da svi malo pripaze u saobraćaju i pešaci i vozači
MIŠKOVIĆ
21.3.2022 #37 Authorneće smanjiti stradanje ograničenje vožnje na 30 km /h
oni koji izazivaju nesreće ne poštuju ograničenja, kolika god bila zato se i dešavaju nesreće
svakako svi učesnici u saobraćaju treba da budu pažljivi i da poštuju propise
JANA
21.3.2022 #38 AuthorOgranicenja brzine i alkohol treba uvek kontorolisati ,ja sam i za vece sankcije
Dragana
21.3.2022 #39 AuthorSvakako su kola jaca od pesaka tako da nije na odmet slabija brzina.
LUKA
25.3.2022 #40 AuthorMislim da nece imati svrhe
Ribar
30.5.2022 #41 AuthorPreovlađuje logika „Sto štapova po tuđim tabanima nije ništa.“!
Koliko bi se povećali troškovi prevoza robe do prodavnica?
Koliko bi se povećalo vreme za odlazak i povratak s posla?
Koliko bi se produžilo vreme čekanja na intervencije servisa gradskih službi?
Ovaj i slični predlozi samo pokazuju nesposobnost vlasti da zavede red u saobraćaju. Red bi podrazumevao da vlast bude jednako stroga i prema pešacima i prema vozačima i prema putarima i prema kontrolorima saobraćaja pa i prema predlagačima zakona.
DUSA
21.5.2023 #42 AuthorKoliko god kontra efekat da ima treba se pridrzavati toga