Ko je koristio e-commerce profitirao tokom pandemije

Online prodaja sve popularnija i u Srbiji, prihod dostigao skoro 400 miliona evra

EUVesti

30.12.2021 15:22 Autor: Julijana Vincan

Online prodaja sve popularnija i u Srbiji, prihod dostigao skoro 400 miliona evra Online prodaja sve popularnija i u Srbiji, prihod dostigao skoro 400 miliona evra
Tokom prošle godine u Evropskoj uniji je 22 odsto preduzeća vršilo prodaju putem interneta, a gotovo svaka peta firma prijavila je da je online... Online prodaja sve popularnija i u Srbiji, prihod dostigao skoro 400 miliona evra

Tokom prošle godine u Evropskoj uniji je 22 odsto preduzeća vršilo prodaju putem interneta, a gotovo svaka peta firma prijavila je da je online prodaja dostigla najmanje jedan odsto ukupnog prometa, objavio je Zavod za statistiku EU (Eurostat).

Kako se navodi, to predstavlja povećanje od jednog procentnog poena u poređenju sa 2019. godinom i čak šest procentnih poena u odnosu na to koliko se prodavalo putem interneta 2010. godine.

Eurostat u svojoj analizi ističe da je stalni rast e-trgovine u mnogim zemljama pojačan zbog pandemije korona virusa i ograničenja kretanja, što je dovelo i do povećanog interesovanja kupaca i preduzeća za online prodaju.

Danska je registrovala, među državama članicama EU, najveći udeo preduzeća koja prodaju online (38 odsto), a čiji je promet na internetu bio veći od jednog procenta njihovog ukupnog prometa. Ova zemlja zabeležila je isti udeo kao i prethodne godine, a slede je Irska i Švedska, koje su na drugom mestu sa po 34 odsto takvih preduzeća, beležeći povećanje sa jednog na tri procentna poena u poređenju sa 2019. godinom.

„Belgija i Finska zabeležile su najveći porast preduzeća koja prodaju online, tako da su lane obe imale uvećanje od pet procentnih poena na 31, odnosno 24 odsto. Nasuprot tome Rumunija je registrovala najveći pad među državama članicama, za šest procentnih poena na 12 procenata u 2020. godini, a slede Češka i Portugal, u kojima je pad bio za pet procentnih poena na 25 odsto, odnosno četiri procentnih poena na 16 procenata“, piše u izveštaju Eurostata.

Izvor: Eurostat

Slično kao i prethodnih godina, a na osnovu lokacije kupaca, najčešće se online prodavalo klijentima u svojoj zemlji (22 odsto preduzeća), devet odsto firmi je online prodavalo korisnicima u drugim zemljama EU, a ostatku sveta pet odsto njih.

Prošle godine je 19 odsto preduzeća u EU obavljalo online prodaju koristeći sajtove ili aplikacije, bilo privatnim potrošačima – njih 15 procenata (B2C) ili preduzećima i vladi – njih 12 odsto (B2BG), dok je šest procenata koristilo EDI (Electronic Data Interchange) tip prodaje u cilju prodaje uglavnom svojim poslovnim kupcima. Preduzeća su svoju online prodaju obavljala preko sopstvene web stranice ili aplikacije (17 odsto firmi) ili putem platforma za e-trgovinu (osam odsto).

Prihod od online prodaje u Srbiji skoro 400 miliona evra

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), najveći broj kupaca na internetu kupovao je odeću (52 odsto) i sportsku opremu (26 odsto), petina kućne uređaje, nešto malo manje kompjutere, tablete, ali i nameštaj i igračke. Više od osam odsto kupaca na internetu naručivalo je hranu iz restorana, zbog čega su kompanije koje se bave dostavom mogle da se pohvale napornom, ali uspešnom godinom.

U zavisnosti od stepena razvijenosti digitalnog poslovanja, rast prodaje kod već postojećih trgovaca prošle godine kretao se između 200 i 400 odsto. Najveća navala na online kupovinu se, prema podacima portala Idealno.rs, odvila već u aprilu prošle godine kada su se, u odnosu na 2019. godinu, pretraživanja povećala za 50 odsto, a sličan porast je zabeležen i u novembru i decembru.

Navedeni podaci pokazuju da je u Srbiji 61 procenat od svih online kupaca kupovalo redovno ili intenzivno. U Srbiji je među najposećenijim web prodavnicama i lane bio vodeći Aliexpress. Iz stranih online prodavnica, građani Srbije su najviše kupovali elektroniku. Preko najpoznatijeg srpskog sajta za online prodaju, Kupujem Prodajem, po istraživanju se prošle godine odvijalo čak sedam odsto svih online kupovina.

Kada je reč o načinu plaćanja, pomenuto istraživanje portala Idealno.rs pokazalo je da je plaćanje po prijemu pošiljke i dalje dominantan način plaćanja u Srbiji, te se praktično ne razlikuje među generacijama. U Srbiji od 55 do 60 odsto svih plaćanja je izvršeno na ovaj način.

Prema podacima portala Statista, prihod od e-trgovine u Srbiji prošle godine bio je 395 miliona evra, a kupaca na internetu bilo je čak 3,3 miliona.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.