PANDEMIJA UBRZALA POSTOJEĆE PROBLEME U FILMSKOJ INDUSTRIJI Domaći bioskopi i festivali neće preživeti bez finansijske pomoći sa strane

LifestyleSrbijaVestiZanimljivosti

28.10.2020 18:25 Autor: Marko Miladinović 2

PANDEMIJA UBRZALA POSTOJEĆE PROBLEME U FILMSKOJ INDUSTRIJI Domaći bioskopi i festivali neće preživeti bez finansijske pomoći sa strane PANDEMIJA UBRZALA POSTOJEĆE PROBLEME U FILMSKOJ INDUSTRIJI Domaći bioskopi i festivali neće preživeti bez finansijske pomoći sa strane
Svetska filmska industrija je jedna od najpogođenijih od izbijanja pandemije korona virusa, i svedoci smo da se tokom proteklih nekoliko meseci pred našim očima... PANDEMIJA UBRZALA POSTOJEĆE PROBLEME U FILMSKOJ INDUSTRIJI Domaći bioskopi i festivali neće preživeti bez finansijske pomoći sa strane

Svetska filmska industrija je jedna od najpogođenijih od izbijanja pandemije korona virusa, i svedoci smo da se tokom proteklih nekoliko meseci pred našim očima menja paradigma distribuiranja i prikazivanja novih ostvarenja devete umetnosti.

Veliki holivudski studiji odlažu svoje premijere ili se okreću popularnim striming platformama, sve više festivala širom planete nudi svoje programe online, dok su bioskopski lanci u najvećoj krizi u istoriji, o čemu više možete da pročitate OVDE.

Šta je „nova realnost“ u filmskoj industriji i kako će ona izgledati u skorijoj budućnosti?

Festival evropskog filma Palić je, posle dvostrukog odlaganja, ipak održan u septembru, u potpuno drugačijem formatu od dosadašnjeg. Njegov izvršni producent i direktor Otvorenog univerziteta Subotica, Ilija Tatić, kaže da prilikom pripremanja festivala nije mogao da pretpostavi kako će publika reagovati obzirom na pandemijsku situaciju, kao i da je zbog toga njegova organizacija ove godine podrazumevala dosta improvizovanja.

Srećom, vremenske i zdravstvene prilike išle su na ruku ovoj kulturnoj manifestaciji, pa se publika odazivala u velikom broju, ali to nije inače slučaj kada je u pitanju bioskopska poseta.

„Svako novo upozorenje o bezbednosnim merama i najava pogoršavanja epidemiološkog stanja u zemlji već idućeg dana jasno se ogleda po smanjivanju posete u domaćim bioskopima, kao nekakav lakmus papir. Inače, iskreno verujem da pozorišna i bioskopska publika spadaju među najmanje rizične, odnosno da su to ljudi koji najviše poštuju mere o nošenju maski i fizičkoj distanci“, istakao je Tatić na vebinaru „Oporavak sedme umetnosti“ u organizaciji EU info mreže.

Prema njegovim rečima, opstanak i dosadašnje funkcionisanje bioskopa već su bili ugroženi i pre izbijanja pandemije, a pogotovo oni koji prikazuju umetničke i festivalske filmove. Zato poseban problem za kulturu neke zemlje može da predstavlja gubitak publike koja prati ovakve programe uživo.

Foto: Pixabay

„Gledaoci koji dolaze na festivale i oni koji gledaju filmove iz udobnosti kućnih uslova su dve potpuno različite grupe ljudi. Specifična bioskopska atmosfera ne može nikada u potpunosti da bude nadomeštena online verzijom“, zaključuje Tatić.

Na njegove reči nadovezao se Igor Stanojević, režiser i selektor Beldocs festivala, koji je ove godine takođe bio održan paralelno u dva oblika, online i offline, projekcijama na otvorenom, u amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije.

„Svi ozbiljni festivali moraju stalno da vrše inovacije. Beldocs je prethodnih godina već imao VR/AR celinu kao doprinos takvom pristupu, međutim okosnica svakog filmskog festivala ostaće još dugo publika koja uživo prati programe, zbog socijalizacije, zajedničkog uživanja i razmene mišljenja. Verovatno više nikada neće postojati festivali bez online komponenete, ali fizičko iskustvo gledanja filmova na velikom platnu će i dalje ostati nezamenljivo“, naglasio je Stanojević.

Budžeti namenjeni kulturi moraju da se prilagode

Članice EU ulažu velika finansijska sredstva kako bi sačuvali nosioce svoje kulture u doba korona krize. Iako su izazovi za sve države isti, neke države lakše izlaze na kraj sa njima jer su finansijski stabilnije.

Još uvek nije izglasan novi program finansijske pomoći EU u ovoj oblasti, ali nema sumnje da će ovogodišnji budžeti morati da se prilagode novom stanju. Deo tih novčanih sredstava dobijaju i organizatori festivala i vlasnici bioskopa u Srbiji.

Da je važnost finansijske podrške sa strane ključna za pripremanje kulturnih manifestacija u našoj zemlji, složio se i selektor Beldocs festivala. „Bez takve pomoći mi jednostavno ne bismo mogli da napravimo respektabilni festival. Ove godine nam je ključna bila podrška koju smo dobili od MEDIA programa EU“, kazao je Stanojević.

Za sada je konkretna novčana pomoć stigla i od strane međunarodne mreže bioskopa Europa Cinemas, koja obuhvata 1.216 bioskopskih dvorana iz 43 zemlje, a u našoj zemlji njih 12.

„Moramo da pokrenemo sve moguće iniciijative da zaustavimo potpuno zatvaranje bioskopa. Europa Cinemas je u tu svrhu pokrenula konkretne mere, kao što su ubrzavanje isplata novčane pomoći prema finansijskom planu iz 2019. i avansno plaćanje 50 odsto sredstava za tekuću godinu svim članicama mreže koje su i lane dobili našu podršku. Uporedo sa tim, pre deset dana smo zamolili sve bioskope koji su članovi naše mreže u Srbiji da pošalju svoju statistiku posete za one periode ove godine kada su bili otvoreni za publiku, jer želimo na pravi način da sagledamo posledice pandemije i u odnosu na njih prilagodimo smernice našeg programa pomoći“, objasnio je na online tribini EU info mreže Menem Riča, koordinator Europa Cinemas za Zapadni Balkan.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...