Pojačana potražnja poremetila brodski saobraćaj i lance snabdevanja u SAD
2.4.2021 20:09 Autor: Vladimir Jokanović
Posle višednevne sage u Sueckom kanalu koja se srećno završila u ponedeljak kada je izvučen nasukani brod, a plovidba između Azije i Evrope nastavljena, novi zastoj u morskom transportu nastao je u južnoj Kaliforniji. Tamo najmanje 24 teretna broda čekaju na pristup lukama u Los Anđelesu i Long Biču.
Brodovi, koji su danima usidreni blizu obale nose kontejnerski teret kojeg je 10 puta više nego što ga je bilo na brodu koji je blokirao Suecki kanal, prenosi Wall Street Journal. U kontejnerima se nalaze mašine za pranje veša, medicinska oprema, potrošačka elektronska, nameštaj, odeća i druga roba, vredna milione dolara.
Reč je o najvećem američkom lučkom kompleksu sa 23 terminala na koje se iskrcava roba u vrednosti oko 300 milijardi dolara godišnje. Dve luke zajedno primaju više od trećine kontejnerskog uvoza u SAD, a kašnjenja su deo globalnog nereda u lancu snabdevanja, koji je uočljiv na svim kontinentima. Gužve i kašnjenja u lukama u Evropi i Aziji pojačane su zbog šestodnevne blokade Sueckog kanala.
Haotičnost globalnog snabdevanja pokrenulo je nekoliko faktora, od porasta potrošačke potražnje za tehnološkom robom izazvanog pandemijom do gomilanja isporuka nakon perioda zatvaranja ili ograničenog rada fabrika. To stvara povećanje troškova i kašnjenja za mnoge industrije, ocenjuju analitičari, što utiče na povećanje marži, a dodatni troškovi uglavnom na kraju idu na teret potrošača.
Decembar prošle godine bio je najintenzivniji mesec u 110 godina dugoj istoriji luke Long Bič, kada je trgovina porasla za 23 odsto zahvaljujući dolasku praznika i naletu brodova koji su nadoknađivali putovanja koja su otkazana ranije tokom godine. Istovremeno sa rekordnim obimom trgovine i saobraćaja oko 2.000 lučkih radnika ostalo je bez posla zbog bezbednosnih propisa usled pandemije, pa je rad dodatno otežan.
Sindikat lučkih radnika zatražio je od kalifornijskih medicinskih zvaničnika da proglase zaposlene u lukama neophodnim, kako bi mogli što pre da dobiju vakcinu i vrate se na posao. Tokom gužvi u januaru ove godine na ulazima u luke moralo je da čeka više od 25 odsto brodova, prema podacima stručnih službi za monitoring vodnog transporta.
Uočljiva je značajna razlika u režimu pristajanja brodova u najveću američku civilnu luku u februaru ove godine u odnosu na isti mesec 2020. U mesecu pre pojave pandemije pristup terminalima bio je stalan i brodovi su retko čekali usidreni u priobalju. Nered u pristajanju u lukama pokazuje ranjivost lanaca snabdevanja i otežava američkim preduzećima da stanu na noge, čak i kada je ekonomija počela da se oporavlja.
Američki uvoz ubrzao se po ublažavanju epidemioloških mera i povratkom potražnje u leto 2020. Rekordno veliki uvoz u SAD zabeležen je u januaru kada je obim iznosio 219,86 milijardi dolara, što je oko devet odsto više nego u istom mesecu 2020. Broj pristajanja kontejnerskih brodova u dve kalifornijske luke bio je do 10 do 20 dnevno pre pandemije, a od kraja 2020. je 20 do 30.