Postoji prostor da cene goriva na pumpama budu povoljnije
30.6.2022 08:01 Autor: Stanislav Stanišić 20
Uredba o visini cena naftnih derivata koja je sa nekoliko izmena na snazi od 11. februara ističe 30. juna, za sada bez najava nadležnih da će biti produžena.
„Ništa se nije promenilo da bi se Uredba ukinula. Međutim, mi smo kao Udruženje uputili molbu Ministarstvu energetike da se preduzmu mere koje će da podele odgovornost i štetu koja je prisutna na tržištu naftnih derivata. Predlog je da se izjednače cene na svim maloprodajnim objektima. Ovako NIS koristi privilegiju da može na svojim benzinskim pumpama da prodaje jeftinije gorivo čime se stvara nelojalna konkurencija zbog čega male benzinske stanice imaju značajnije manji promet“, kaže za Biznis.rs Borisav Tatić iz Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije.
Savetnik za energetiku u Privrednoj komori Srbije Ljubinko Savić za Biznis.rs iznosi mišljenje da na naše tržište veliki uticaj ima kretanje cene nafte na svetskim berzama i za sada se pokazalo da država uspešno kontroliše tržište sa minimalnim uticajem na životne tokove u Srbiji.
„Prosto ne vidim razlog da se ne produži trajanje Uredbe posebno u ovom trenutku kada se zaoštravaju sankcije prema Rusiji u segmentu energetike što će imati globalni uticaj“, saopštava Savić.
On upozorava da još nije vreme za slobodno formiranje cena naftnih derivata jer su to bazni inputi u svakoj delatnosti sa uticajem na maloprodajne cene i talas inflacije što bi dodatno ugrozilo standard stanovništva.
Na nagoveštaje iz Udruženja naftnih kompanija da će produženje Uredbe imati uticaj na snabdevanje tržišta konstatuje da su njihovi zahtevi usmereni ka pozitivnom poslovanju.
„Prihod koji ostvare naftne kompanije ne zadovoljava osnovne troškove poslovanja. Kompanije imaju trošak koji moraju da pokriju iz prodajne cene“, objašnjava Savić.
Probleme poslovanja podeliti ravnomerno
Borisav Tatić iz Udruženja privatnih benzinskih pumpi naglašava da samo Naftna industrija Srbije (NIS) ima koristi u situaciji kada se više meseci kontroliše cena goriva.
„Ima prostora da cene idu niže od trenutnih ali neko mora ozbiljno da prekontroliše kalkulaciju NIS-a. Snabdevenost tržišta je već ugrožena, crvena linija je pređena. Postoje male benzinske stanice u Srbiji koje nemaju goriva jer više ne mogu da se snabdevaju od drugih distributera kojima je uvoz čist gubitak. Sve male benzinske stanice su u problemu“, upozorava Tatić.
Kritikujući poziciju NIS-a, Tatić ističe da sada nije poznata uvozna cena sirove nafte i da je ona što je poreklom iz Rusije sigurno povoljnija od aktuelnih svetskih cena. Takođe koristi se značajan deo sirove nafte koja je iz domaćih izvora.
„I sada postoji prostor u strukturi cene goriva za povoljniju cenu ukoliko se NIS odrekne svojih enormnih prihoda“, ocenjuje Tatić.
Udruženje privatnih benzinskih stanica uputilo je predlog da NIS kao glavni prerađivač i trgovac u Srbiji prvo obezbedi snabdevenost domaćeg tržišta pa tek onda da se eventualni viškovi izvoze, pre svega u Bosnu i Hercegovinu.
„U teškim uslovima energetske krize probleme poslovanja treba podeliti ravnomerno. Naftne kompanije koje su do juče uvozile naftne derivate sada to više ne mogu da rade jer kalkulacija kaže da imaju gubitke od 10 do 25 dinara na uvoznim derivatima“, zaključuje Tatić.
Ljubinko Savić iz PKS ne očekuje dramatična poskupljenja na benzinskim pumpama i teškoće u snabdevanju u narednom periodu ali naglašava da će na razvoj situacije najviše uticaja imati globalno tržište. Prema njegovim rečima, formiranje operativnih rezervi i remont Petrohemije neće se odraziti na tržište.
Pročitajte još:
„Uredba o formiranju operativnih rezervi datira iz perioda pre energetske i ukrajinske krize kada je i propisana, a na snagu stupa 1. jula. Kompanije su morale u svojim biznis planovima da uračunaju sredstva namenjena u ovu svrhu. Najavljeni remont Petrohemije u Pančevu bez obzira na njenu povezanost sa Rafinerijom neće imati uticaj na proizvodnju i preradu naftnih derivata. Šesti paket sankcija koji stupa na snagu 1. novembra kojim se zabranjuje uvoz ruske nafte preko mora može da utiče na tržište jer je ona povoljnija od ostalih koje su poreklom iz Katara, Iraka i drugih zemalja“, zaključuje Savić.
Veleprodajne cene evrodizela i evropremijuma BMB 95 obračunava Ministarstvo rudarstva i energetike svakog petka i najkasnije do 13 časova ga dostavlja Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija koje utvrđuje najviše maloprodajne cene.
IVAN
30.6.2022 #1 AuthorUvek ima prostora
Dzebac
30.6.2022 #2 Authorima prostora, valjda ce pasti malo cena
goca87
30.6.2022 #3 AuthorDa vidimo da li će pasti cena ..
MarijaS
30.6.2022 #4 AuthorNadam se da ce pasti cene goriva..
NINICA
30.6.2022 #5 AuthorBilo pi poželjno …
IVAN
28.10.2022 #6 AuthorSvi to prizeljkujemo,ali nisam bas optimista
MIŠKOVIĆ
30.6.2022 #7 AuthorPostoji način treba da postoji i volja
SRDJAN
30.6.2022 #8 AuthorTrebalo da padnu malo cene. Dosta su skakale.
IVAN
28.10.2022 #9 AuthorDa vidimo da li će pasti cena
GOCA BG
30.6.2022 #10 AuthorSvi to prizeljkujemo,ali nisam bas optimista…
VILENJAK
30.6.2022 #11 AuthorPostoji, samo ne odgovara.
kaćica
30.6.2022 #12 AuthorMoze samo da bude skuplje.
IVAN
28.10.2022 #13 AuthorNadam se da ce pasti cene goriva
VANJA
30.6.2022 #14 AuthorPostoji prostor koji se nece ni dogoditi!
GAGA
30.6.2022 #15 AuthorNiko se nece dobrovoljno odreci ekstra prihoda
IVAN
28.10.2022 #16 AuthorNadam se da ce pasti cene goriva
BRANA19
1.7.2022 #17 AuthorI treba da se malo spusti cena…
IVAN
28.10.2022 #18 AuthorI ja se slazem ali videcemo
LEKi
1.10.2022 #19 AuthorNije optimistična situacija
IVAN
28.10.2022 #20 AuthorNadam se da ce pasti cene goriva