Strategija razvoja predviđa subvencije i edukacije za e-trgovinu

Potrošači u Srbiji mogu očekivati dolazak bar još jednog trgovinskog lanca

EUInvesticijePoslovanjePreduzetnikSrbijaU fokusuVesti

14.12.2021 08:01 Autor: Stefan Petrović

Potrošači u Srbiji mogu očekivati dolazak bar još jednog trgovinskog lanca Potrošači u Srbiji mogu očekivati dolazak bar još jednog trgovinskog lanca
Strategija razvoja trgovine u Srbiji do 2025. godine sa Akcionim planom trebalo bi da reši problem neravnomernog razvoja čija je glavna odlika da su... Potrošači u Srbiji mogu očekivati dolazak bar još jednog trgovinskog lanca

Strategija razvoja trgovine u Srbiji do 2025. godine sa Akcionim planom trebalo bi da reši problem neravnomernog razvoja čija je glavna odlika da su mali trgovci u okviru maloprodaje u daleko nepovoljnijem položaju od velikih trgovinskih lanaca.

Cilj ovog dokumenta, čiji je nacrt nedavno predstavljen na skupštinskom Odboru za za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku, jeste da usmeri razvoj trgovine na način da se u okviru maloprodaje podjednako razvijaju veliki lanci, ali i mali trgovinski objekti.

Kako je saopšteno na slušanju Nacrta strategije, u maloprodaji Srbije 40 odsto prometa ostvaruju velike prodavnice, a 20 odsto male.

Iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija za Biznis.rs kažu da se usvajanje Strategije odnosi na jedan sveobuhvatniji plan za razvoj i modernizaciju maloprodajnog sektora privrede koji podstiče vertikalnu i horizontalnu konkurenciju. 

Takođe, oni navode da osnaživanje maloprodaje dovodi i do promena uloga u kanalima marketinga i spajanja privrednih subjekata, kao i da su tržištu potrebni i mali trgovci.

„Pored velikih učesnika, na tržištu maloprodaje je zastupljen i veliki broj malih subjekta koji popunjavaju tzv. tržišne niše“, navode iz ministarstva.

Šoping kolica
Foto: Pixabay.com

Međutim, kako dodaju, ukrupnjavanje sektora trgovine vodi ka povećanju efikasnosti i produktivnosti tržišta maloprodaje, a efekti se ogledaju u konkurentnijim cenama i boljoj usluzi za potrošače, odakle se delimično nameće odgovor na pitanje zbog čega veliki lanci odnose daleko veći udeo od malih. 

Kao odgovor na ovakav trend, Strategija predviđa i podsticanje dolaska novih maloprodajnih trgovaca u ruralna i nerazvijena područja, unapređenje infrastrukture, razvoj i upotrebu informacionih tehnologija u maloprodaji, kroz dostupnost plaćanja karticama.

Takođe, ovo je praksa i u državama Evropske unije (EU) kojoj kao država želimo da se priključimo i sa kojom usaglašavamo regulativu u svim oblastima, što u prevodu znači da Srbija može očekivati dolazak bar još jednog trgovinskog lanca. 

„U Predlogu strategije trgovine za period do 2025. godine navedeno je da iskustva razvijenih evropskih zemalja pokazuju da tržišne strukture u kojima dominiraju četiri do pet velikih maloprodajnih lanaca sa sličnom tržišnom snagom garantuju visok nivo konkurencije, što znači da u Srbiji ima prostora i za dolazak novih igrača“, dodaju iz ministarstva.

Ipak, u Strategiji se konstatuje i da pojedini segmenti trgovine trenutno nisu dovoljno razvijeni u odnosu na vodeće zemlje Evrope i sveta, i ukazuje da je u proteklom posmatranom periodu od pet godina Srbija imala najniži maloprodajni promet po stanovniku u poređenju sa svim zemljama EU.

Online trgovina pogodna i za male trgovce

Kada je reč o online trgovini koja sve više dobija na zamahu, iz ministarstva ističu da ona trgovcima omogućava pristup većem tržištu, dajući mogućnost prodaje robe mimo maloprodajnog prostora čime se, kako naglašavaju, značajno prevazilaze ograničenja lokalnih tržišta.

“To znači da unapređenje onlajn kupovine pogoduje i malim trgovcima koji dobijaju priliku da svoju robu nude znatno većem broju kupaca i samim tim ostvaruju veći prihod”, zaključuje se u odgovoru ministarstva. 

Ipak, kako je na predstavljanju nacrta rekao pomoćnik ministra trgovine Jasmin Hodžić, iako je mnogo urađeno u oblasti online trgovine, trebalo bi preduzeti mere kako bi se ova grana dodatno unapredila.

“U oblasti elektronske trgovine, iako je mnogo urađeno i ubrzan njen razvoj, mnogo još treba preduzeti da se ta oblast pospeši“, rekao je Hodžić.

Promet e-trgovine je drastično skočio u epidemiji, a s obzirom na to da su procene da je oko četiri miliona e-kupaca u Srbiji, strategija predviđa subvencije i edukacije za e-trgovinu.

Podsetimo, u Strategiji je navedeno da je u prošlom petogodišnjem periodu razvoj maloprodaje u Srbiji zabeležio značajan rast i da je broj prodavnica porastao za 15 odsto, što se uz porast zaposlenih od 17 odsto karaktreriše kao ekspanzija.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.