PRIPREME BRITANSKE AUTOMOBILSKE INDUSTRIJE ZA BREXIT Gomilanje zaliha zbog straha od carina
30.11.2020 09:47 Autor: Vladimir Jokanović
Stvaranjem dodatnih količina zaliha automobila i delova iz Evrope, britanski trgovci spremaju se za Brexit bez dogovora, jer će u tom slučaju uvezeni automobili poskupeti za 10 odsto od 1. januara, jer bi se na njih verovatno primenjivale carine u visini 10 odsto, prema režimu Svetske trgovinske organizacije.
Volkswagen, najveći svetski proizvođač automobila i druga najpopularnija marka u Velikoj Britaniji, jedna je od kompanija sa više uvezenih automobila nego obično, prenosi Guardian. „Ako postoji prilika da uvezete vozila pre januara, bilo bi glupo da to ne učinite“, naveo je neimenovani prodavac automobila.
Brexit bez dogovora je pretnja i za britanske proizvođače koji prodaju u Evropi. Fabrika Morgan koja ručno proizvodi 800 klasičnih automobila godišnje, žuri da završi i isporuči automobile u Evropu pre 1. januara. „To je zaštita od bilo kakvih potencijalnih kašnjenja i početnog šoka od trenutno nepoznatih carina na vozila“, navode u fabrici.
Prema predviđanjima cena uvezenih automobila mogla bi da bude u proseku viša za 1.900 funti, a automobilska industrija potrošila je ove godine 235 miliona funti na pripreme za Brexit bez dogovora. Britansko Udruženje proizvođača i prodavaca automobila izračunalo je da je 60 odsto njihovih članova trošilo značajno više na stvaranje zaliha i za obuku oko polovine zaposlenih carinskih agenata za nove propise i uvozne procedure.
Britanska automobilska industrija mogla bi da pretrpi gubitak od 55 milijardi funti u prvih pet godina nakon Brexita, ukoliko ne bude postignut dogovor između Londona i Brisela, prenosi BBC. Takođe, kao direktna posledica Brexita bez dogovora moglo bi da bude otpuštanje 300.000 zaposlenih u industriji u toku naredne dve godine.
Tranzicioni period za formalno okončanje izlaska Velike Britanije iz EU ističe poslednjeg dana 2020. godine. Pregovori o Brexitu nastavljeni su proteklog vikenda u Londonu, ali dogovor još nije postignut. Prema izveštajima britanskih medija spor oko prava na ribolov u britanskim vodama je i dalje najveći kamen spoticanja u pregovorima.