Ključ uspeha leži u dobroj ideji, povezivanju sa pravim ljudima i kontinuiranom učenju
22.2.2025 15:01 Autor: Miljan Paunović 4



Rad u vazduhoplovnoj kompaniji ili agenciji sam po sebi je veliki izazov, a kako je biti na poziciji stručnog saradnika za odnose s javnošću i web za Biznis.rs govori Rade Zucić, koji ovu funkciju obavlja u Agenciji za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA).
Naš sagovornik kaže da rad u PR-u unutar BHANSA donosi jedinstvene izazove jer se bave vazdušnim saobraćajem, gde je bezbednost apsolutni prioritet, a to znači da svaka informacija koju komunicira – bilo prema javnosti, partnerima ili institucijama – mora biti tačna, pravovremena i jasna.
“Nema prostora za nepreciznost ili nesporazume, jer su posledice potencijalno velike. Ono što ovaj posao čini posebnim jeste balans između tehničke strane i pristupačnosti informacija. Kontrola vazdušnog saobraćaja je složen sistem, pun stručnih izraza i regulativa, a naš je zadatak učiniti te informacije razumljivim svima – od pilota i avionskih kompanija do građana koji jednostavno žele znati zašto im je let kasnio. Ponekad je to pravi izazov jer ne možete svima dati isti odgovor na isti način. Uz to, događaju se nepredviđene situacije – loše vreme, tehnički kvarovi, promene u regulativi – i u tim trenucima važno je brzo reagovati, smireno i precizno preneti informacije kako bismo izbegli nesporazume i dezinformacije. Ono što daje dodatnu težinu, ali i draž ovom poslu, jeste rad sa međunarodnim institucijama i regulatorima, što znači da uvek moramo biti korak ispred, pratiti nove standarde i tehnološke promene”, objašnjava Zucić.
Na pitanje kako vidi današnju komunikaciju između agencija, medija i države naš sagovornik kaže da ona nikada nije bila dinamičnija, ali ni izazovnija.
“Digitalizacija i društvene mreže omogućile su brz protok informacija, ali su istovremeno povećale rizik od dezinformacija. Mediji teže ekskluzivnosti i brzini, dok institucije poput naše moraju osigurati da svaka informacija koja izađe u javnost bude tačna i jasna. Taj balans nije uvek lako postići, pogotovo u kriznim situacijama kada pritisak raste. Izazov je i to što živimo u vremenu gde se pažnja javnosti sve teže zadržava – ljudi žele informacije odmah, sažeto i razumljivo, a pritom često nemaju vremena ili interesa da sagledaju širu sliku. Zato je na nama da komuniciramo ne samo pravovremeno, već i odgovorno, kako bismo sprečili pogrešne interpretacije i izbegli širenje nesigurnosti ili straha. Ključ uspešne saradnje između svih aktera – agencija, medija i državnih institucija – leži u profesionalnom dijalogu, proaktivnoj komunikaciji i izgradnji međusobnog poverenja”, kaže Rade Zucić i dodaje da su klijenti srž svega, bilo da su to putnici, avio-kompanije, institucije ili građani koji žele jasne odgovore na jednostavna pitanja.

“Njihovo poverenje dolazi kada znaju da mogu računati na tačne informacije. Zato je važno koristiti različite komunikacijske kanale i prilagođavati poruke. Naš je zadatak ne samo pružiti informacije već i edukovati, objasniti i približiti kompleksan svet vazuhoplovstva onima koji ga možda ne poznaju iznutra”, naglašava naš sagovornik.
Zucić je tokom svoje karijere radio i kao PR u modnoj industriji. Kaže da – iako se na prvi pogled čini da su odnosi s javnošću u modnom svetu i vazuhoplovnoj industriji dva potpuno različita sveta – njihova suština je zapravo ista i svodi se na stvaranje priče koja gradi poverenje i povezuje brend sa ljudima.
“U oba slučaja PR nije samo posao prenošenja informacija, već oblikovanje percepcije i emocija koje taj brend budi u ljudima. U modnom svetu naglasak je na estetici, emociji i priči koja stoji iza brenda. Ljudi kupuju ne samo odeću, već i osećaj, ideju, način života koji im nudi dizajner. PR stručnjak mora preneti tu emociju, istaknuti autentičnost i povezati brend sa pravom publikom na pravi način. S druge strane, u vazduhoplovstvu je priča drugačija – ovde su ključni sigurnost, preciznost i pouzdanost. Ljudi moraju verovati da je sve pod kontrolom, da je nebo sigurno, a kontrola leta profesionalna i odgovorna. No, i ovde je priča važna – samo što nije ispričana kroz vizuale i emocije mode, već kroz jasnoću informacija, transparentnost i stručnost. Ono što ih povezuje jeste upravo poverenje. Bilo da kupujete haljinu ili rezervišete let, želite biti sigurni da ste doneli dobru odluku. Na kraju, bilo da radite za modnu ikonu ili kontrolu leta, bitno je biti autentičan, prilagodljiv i uvek korak ispred”, objašnjava stručni saradnik za odnose s javnošću i web u BHANSA-i.
Zucić je aktivno igrao fudbal i učestvovao u PR projektima Hrvatskog fudbalskog kluba HNK Grude, i kako kaže – veza između fudbala i PR-a postoji, i nije zanemarljiva.

“Fudbal, kao kolektivni sport, sadrži brojne elemente primenjive u odnosima s javnošću. Planiranje strategije, koordinacija tima, donošenje brzih odluka i prilagođavanje nepredviđenim okolnostima ključni su faktori u oba područja. U vođenju PR kampanja, baš kao i u fudbalu, potrebno je analizirati okruženje, prepoznati konkurenciju, uočiti prednosti i slabosti, te odabrati optimalnu taktiku za ostvarenje ciljeva. Osim toga, fudbal gradi lojalnost i povezanost među igračima i navijačima, što je jedan od temeljnih ciljeva svake PR strategije“, objašnjava naš sagovornik.
Menadžer za odnose s javnošću u BHANSA-i više od 20 godina je deo velike “svemirske zajednice” EVE online, oličene u istoimenoj video igri. Ova kompleksna igrica u svemiru može da pomogne u raznim ekonomskim strategijama.
“Igrači preuzimaju kontrolu nad vlastitim brodovima, učestvuju u ekonomiji od ideje, izvlačenja resursa, preko proizvodnje i trgovine, do diplomatije i velikih sukoba. Njena posebnost leži u sandbox okruženju, gde igrači sami kreiraju pravila – od trgovinskih mreža, cena usluga, do strateških ratnih operacija. Takođe, posebna je po tome što se odvija na jednom serveru gde učestvuje oko 50.000 igrača istovremeno. U poslovnom smislu, vođenje korporacije od 200 različitih osoba unutar EVE-a u potpunosti nalikuje stvarnom menadžmentu jer zahteva brzo odlučivanje pod pritiskom, efikasno upravljanje resursima, motivaciju tima i dugoročnu viziju. Igra me naučila analitičkom razmišljanju, prilagodljivosti i donošenju odluka u promenjivim okolnostima, što su izuzetno korisne veštine u profesionalnom okruženju”, objašnjava Zucić.
Pročitajte još:
Velike korporacije dominiraju tržištem, a monopoli i dalje postoje
Kao neko ko je diplomirao na pregovaranju u trgovini, Rade Zucić kaže da se ona neprestano razvija – globalizacija je pomerila fokus sa lokalnih tržišta na međunarodni nivo, dok su digitalizacija i veštačka inteligencija donele nove modele poslovanja.
“AI sada omogućava precizniju analizu tržišta, optimizaciju logistike i personalizovanu kupovinu, što daje značajnu prednost onima koji se njime uspešno koriste. Konkurencija nikada nije bila intenzivnija – više nije dovoljno nuditi kvalitetan proizvod, već je nužna inovativnost, digitalna prisutnost i vrhunska korisnička podrška. Velike korporacije dominiraju tržištem, a monopoli i dalje postoje, što otežava položaj malih preduzetnika. Ipak, prilike i dalje postoje za one koji znaju iskoristiti tehnološke alate i pronaći svoju tržišnu nišu. Ključ uspeha leži u dobroj ideji, predanosti, povezivanju sa pravim ljudima i kontinuiranom učenju. Lični kontakti često igraju presudnu ulogu, a upotreba digitalnih platformi i društvenih mreža omogućava malim preduzetnicima pristup globalnom tržištu. Uprkos izazovima, kreativnost i sposobnost prilagođavanja i dalje su odlučujući faktori za uspeh u poslovnom okruženju kojim dominiraju veliki igrači”, ističe naš sagovornik.
SanjaS
22.2.2025 #1 AuthorBaš tako, lepo rečeno.
bajroslastičar
22.2.2025 #2 AuthorDigitalizacija i vještačka inteligencija su svakako doprinele bržem protoku informacija ali je i ljudski faktor bitan u svemu
ZVEZDA
22.2.2025 #3 AuthorSlazem se u potpunosti
WanderingSpirit
22.2.2025 #4 AuthorČesto zaboravljamo koliko su ovi faktori bitni, ali sve što postignemo u životu i biznisu počiva na njima.