Singapurska kompanija u maju obavila studiju izvodljivosti na crnogorskom primorju

Kompanija LNG Alliance razmatra gradnju terminala za tečni prirodni gas u Luci Bar

BiznisBolji posaoInfrastrukturaInovacijePoslovanjeRegion

2.12.2022 11:26 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Kompanija LNG Alliance razmatra gradnju terminala za tečni prirodni gas u Luci Bar Kompanija LNG Alliance razmatra gradnju terminala za tečni prirodni gas u Luci Bar
Singapurska kompanija LNG Alliance doneće u prvom kvartalu naredne godine konačnu odluku o izgradnji terminala za tečni prirodni gas (TPG) u Luci Bar, saopšteno... Kompanija LNG Alliance razmatra gradnju terminala za tečni prirodni gas u Luci Bar

Singapurska kompanija LNG Alliance doneće u prvom kvartalu naredne godine konačnu odluku o izgradnji terminala za tečni prirodni gas (TPG) u Luci Bar, saopšteno je iz te kompanije.

Singapurska firma je u maju završila primarnu studiju izvodljivosti o izgradnji i opremanju TPG terminala u Baru i potpisala memorandum o razumevanju sa Lukom Bar o izradi daljih detaljnih studija za novi terminal preko kojeg bi se za potrebe Crne Gore, ali i više drugih država na Balkanu, obezbedilo snabdevanje gasom kao novim energentom, piše agencija Mina, pozivajući se na Vijesti.

Tada se i ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović u Podgorici sreo sa potpredsednikom kompanije LNG Alliance Danandžijem Kumar Dasom (Dhananjoy Kumar Das).

Ova kompanija je u decembru prošle godine potpisala memorandum o razumevanju sa Elektroprivredom Crne Gore (EPCG), kojim se predviđa izrada studija izvodljivosti za gradnju TPG terminala u Baru, ali i novih elektrana na gas u Baru i, moguće, Podgorici.

Prema tom aranžmanu, LNG Allienace bi gradila infrastrukturu potrebnu za uvoz gasa koji bi u Bar stizao brodovima, odnosno TPG tankerima, kao i infrastrukturu potrebnu za dovođenje gasa do novih elektrana kojima bi upravljala EPCG. To bi podrazumevalo i gradnju gasovoda od terminala do lokacije elektrane u Baru, odnosno u Podgorici.

Iz singapurske firme međutim, računaju da bi TPG terminal koji bi oni izgradili u Baru mogao da snabdeva gasom ne samo Crnu Goru, već i Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Albaniju i Kosovo, jer trenutno na obali Jadrana i Jonskog mora u dužini od skoro hiljadu kilometara, od albansko-grčke granice na jugu do TPG terminala na ostrvu Krk u Hrvatskoj na severu, ne postoji nijedan drugi terminal za gas i uvoz tog energenta putem brodskog transporta.

Bez obzira na nepostojanje gasovoda od Bara prema zaleđu i potencijalnim tržištima u širem regionu, iz kompanije LNG Alliance računaju da njihov novi terminal u Baru može opsluživati kupce u širem regionu prvenstveno preko takozvanih virtuelnih gasovoda korišćenjem posebnih ISO kontejnera u kojima se skladišti gas, a koji su po gabaritima identični običnim brodskim kontejnerima od 20 i 40 stopa, te ih je lako transportovati železnicom ili kamionima do krajnjih korisnika.

”Sa dubinom mora u lučkom akvatoriju koja je dovoljna da ne iziskuje potrebu za dodatnim produbljivanjem, te izvanrednim ovdašnjim meteorološkim i okeanografskim karakteristikama, širok dijapazon TPG tankera moći će da u Bar dostavlja tečni gas po najpovoljnijim cenama, a što će rezultirati pouzdanim i povoljnim snabdevanjem tečnim gasom za potrošače u većem delu Balkana”, saopšteno je iz kompanije LNG Alliance.

Ta firma ne namerava da u Baru gradi velika skladišna postrojenja za tečni gas na kopnu, već da okosnicu novog terminala čini FSU (eng. Floating storage unit), odnosno plutajuće skladište.

Plutajuće skladište je obično neki stariji TPG tanker koji je prilagođen novoj ulozi da služi kao stacionarna prekrcajna stanica i skladište za tečni gas koga u luku dovoze drugi brodovi.

Tečni gas se pre isporuke kupcima treba regasifikovati, odnosno iz tečnog stanja u koji je doveden hlađenjem na minus 162 ℃, postepenim zagrevanjem ponovno prevesti u gasovito.

Iz LNG Alliance nisu još saopštili da li bi postrojenje za regasifikaciju terminala u Baru bilo ugrađeno na samom plutajućem skladištu ili eventualno na obali, ali bi ono najverovatnije, funkcionisalo na principu toplotnih razmenjivača koji bi za regasifikaciju TPG, koristile prirodnu temperaturu mora.

Singapurska firma računa da bi novi TPG terminal u Baru za početak trebalo da ima kapacitete 400.000 tona godišnje, te bi se njegovi kapaciteti u skladu sa rastom tražnje i širenjem tržišta, mogli relativno lako i brzo uvećati tri puta do godišnjeg kapaciteta od 1,2 miliona tona.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...