Neophodna i promena zakona o e-trgovini

Raste potreba za online plaćanjem u Crnoj Gori

RegionU fokusu

21.8.2023 08:16 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Raste potreba za online plaćanjem u Crnoj Gori Raste potreba za online plaćanjem u Crnoj Gori
Trend online kupovine u Crnoj Gori je u stalnom porastu, zbog čega je neophodno donošenje novog zakona u oblasti elektronske trgovine. Iz Privredne komore... Raste potreba za online plaćanjem u Crnoj Gori

Trend online kupovine u Crnoj Gori je u stalnom porastu, zbog čega je neophodno donošenje novog zakona u oblasti elektronske trgovine.

Iz Privredne komore Crne Gore (PKCG) objasnili su da je oblast elektronske trgovine uređena Zakonom o zaštiti potrošača u delu koji se odnosi na distancionu prodaju, odnosno prodaju van poslovnih prostorija i zaključenje ugovora na daljinu.

“Kako Zakon o elektronskoj trgovini, kojim bi ova oblast trebalo da bude uređena, nije menjan od 2013. godine, neophodno je donošenje novog zakona i u skladu sa njim izmene Zakona o unutrašnjoj trgovini”, rekli su iz Komore agenciji Mina.

Elektronska trgovina je, kako su objasnili, postala ključni faktor u promenama načina poslovanja i ponašanja potrošača širom sveta, pa se pod uticajem globalnih trendova digitalizacije i rasta e-trgovine, i Crna Gora suočila sa izazovima i potencijalima u tom domenu.

“Popularnost online trgovine posebno je porasla nakon pojave pandemije korona virusa, kada se ona javlja kao jedna od osnovnih potreba za uspešno poslovanje svih vrsta preduzeća. Rast elektronske trgovine dolaskom pandemije bio je neminovnost koja je promenila način poslovanja i navike kupaca, koji su postali otvoreniji za kupovinu putem interneta”, kazali su iz PKCG.

Foto: Freepik.com

Rezultati istraživanja u Crnoj Gori za 2020. godinu pokazuju da je čak 17 odsto ispitanika, baš tokom korone, prvi put probalo online plaćanja.

Prema istraživanju Monstata, procenat onih koji su kupovali ili naručivali robu ili usluge u prošloj godini iznosi 47 odsto. Vrste robe ili usluge koje su pojedinci najčešće naručivali ili kupovali preko interneta su odeća, sportski proizvodi 80,4 odsto, dostava hrane ili pića 34,6 odsto, kozmetički proizvodi 17,5 odsto, igračke, nameštaj 21,1 odsto, filmovi, muzika 14,3 odsto, video igrice, drugi računarski softveri i njihovi dodaci 10,3 odsto.

“Ono što je doprinelo povećanom poverenju u internet trgovinu su veća dostupnost online prodavnica, dodatne trgovačke pogodnosti poput popusta i poklona, usklađivanje regulative i zaštite potrošača kao element koji prati online plaćanja, kao i, pre svega, intenzivnija edukacija”, rekli su iz PKCG.

Najveća prednost koju elektronska plaćanja donose privredi ogleda se u kontekstu povećanja transparentnosti finansijskih tokova i borbe protiv sive ekonomije.

“Kada se plaćanja registruju, država ima jasan uvid u tokove novca, merodavan mehanizam za naplatu poreza i veće budžetske prihode. Takođe, daljim razvojem e-trgovine stvoriće se pretpostavke za otvaranje drugih tržišta, odnosno mogućnosti da naši privrednici ostvare dodatne prihode”, zaključili su iz PKCG.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.