ŽELEZNIČKI KORIDOR 10 U SRBIJI JE KIČMA ZAPADNOG BALKANA Prioritet ulaganje u taj vid povezivanja u regionu, kaže Zakonjšek

RegionVesti

20.10.2020 19:23 Autor: Julijana Vincan 0

ŽELEZNIČKI KORIDOR 10 U SRBIJI JE KIČMA ZAPADNOG BALKANA Prioritet ulaganje u taj vid povezivanja u regionu, kaže Zakonjšek ŽELEZNIČKI KORIDOR 10 U SRBIJI JE KIČMA ZAPADNOG BALKANA Prioritet ulaganje u taj vid povezivanja u regionu, kaže Zakonjšek
Železnički Koridor 10 u Srbiji je kičma Zapadnog Balkana, ističe direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice Matej Zakonjšek i navodi da će prioritet biti ulaganje upravo u... ŽELEZNIČKI KORIDOR 10 U SRBIJI JE KIČMA ZAPADNOG BALKANA Prioritet ulaganje u taj vid povezivanja u regionu, kaže Zakonjšek

Železnički Koridor 10 u Srbiji je kičma Zapadnog Balkana, ističe direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice Matej Zakonjšek i navodi da će prioritet biti ulaganje upravo u taj vid povezivanja u regionu.

Na vebinaru „Agenda povezivanja za Zapadni Balkan – značaj za Srbiju“, Zakonjšek je izjavio da je u tom smislu ključna uloga Srbije kao najveće zemlje regiona, s obzirom da je prvi prioritet Sekretarijata Transportne zajednice investiranje u železnicu, odnosno, obnova postojećih železničkih linija i izgradnja novih.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Zakonjšek je napomenuo da je ključno da železnica bude povezana i sa vodenim putevima. Dodao je da Srbija ima konkretne projekte, a da je, što se tiče Evropske komisije, noseći projekat da se obezbedi plovnost Dunava i da Sava bude osposobljena za plovidbu.

Naveo je da je, posle ulaganja u železnicu, drugi prioritet Sekretarijata Transportne zajednice bezbednost na putevima, a treći olakšavanje transporta.

Foto: Tanjug/AP

Ukazao je na to da trenutno građani i poslovni operateri predugo čekaju na granicama u regionu, i da su zato potrebne „meke mere“ koje bi omogućile da se stanje promeni.

Naveo je da su špediteri iz regiona dva puta skuplji od špeditera u EU, jer njihovi kamioni čekaju od sedam do 48 sati da pređu jedan granični prelaz.

„Prosečan špediter u regionu ima potrebu za pet puta više kamiona da bi obavio isti posao, a to ne znači samo veće troškove, nego i veću emisiju ugljen dioksida i habanje puteva“, rekao je Zakonjšek.

Foto: Pexels.com

Naveo je da je tokom kovid krize region pokazao da svi partneri mogu brzo i dobro da sarađuju kada postoji jasno opredeljenje i cilj, i to ilustrovao primerom uspostavljanja takozvanih „zelenih koridora“ za medicinsku opremu.

„Kad postoji ideja i politička volja stvari se dešavaju vrlo brzo. Treba da održimo taj zamajac i da ti zeleni putevi ostanu zaista zeleni i proširimo spisak roba“, rekao je Zakonjšek.

Foto: Tanjug/AP

Naveo je da je krajni cilj jedan šalter na svakoj granici koji će dramatično skratiti vreme čekanja, i kao dobra primer naveo integrisani granični prelaz između Srbije i Severne Makedonije.

Naglasio je da je cilj Sekretarijata Transportne zajednice, u čijem članstvu su sve zemlje EU i šest regionalnih partnera na Zapadnom Balkanu potpuna integracija transportnih tržišta regiona unutra zemalja regiona i Zapadnog Balkana sa EU.

Podzemna železnica
Foto: Pixabay.com

Povezivanje zemalja ZE i regiona sa EU donosi korist

Šef sektora za saradnju Delegacije EU Ingve Engstrom (Yngve Engström) poručio je da je poboljšanje povezanosti među zemljama Zapadnog Balkana i regiona sa EU jedna od ključnih poluga i zamajaca privrednog rasta koji donosi opipljive koristi građanima Srbije i regiona.

Naveo je da je EU za projekte povezanosti obezbedila milijardu evra 2015. godine kroz grantove da bi pratila agendu za povezivanje, kao i da je to već donelo opipljive rezultate.

„Želimo da modernizujemo železnicu u regionu, da se poveća bezbednost na putevima i smanje troškovi održavanja. Želimo da grantove koji su planirani za ekonomski investicioni okvir EU za Zapadni Balkan povežemo sa zajmovima koji se mogu dobiti od evropskih banaka“, kaže Engstrom.

Engstrom je rekao da ekonomski investicioni plan mobiliše veliki deo finansijskog okvira koje pokriva zemlje kandidate. Dodao je da je jedna ponuda od devet milijardi evra otvorena za ceo Zapadni Balkan.

Foto: Tanjug

Koridor 10 bi „oživeo“ Kraljevo

Direktor Regionalne privredne komore za Moravički i Raški administrativni okrug Zvonko Tufegdžić kaže da bi obnavljanje železničkog saobraćaja otvorilo i oslobodilo ekonomski potencijal pet okruga koji gravitiraju ka Kraljevu.

„Otvaranje i obnavljanje pruge koja bi spojila Beograd i Prištinu i poprečne veze između železničkog koridora 10 i 11 značilo bi ponovo oživljavanje železničkog čvora Kraljevo“, rekao je Tufegdžić.

Kako navodi, najveći benefiti od obnavljanja železnice očekuju se u metalskoj industriji koja ima najveći probleme u transportu, zatim automobilskoj industriji, rudarstvu i drvnoj industriji, ali i u turizmu. 

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...