Scandinavian Airlines pokrenuo stečajni postupak, da li će ga slediti još kompanija?
PoslovanjeStečajSvetTurizamU fokusuVesti
5.7.2022 15:41 Autor: Stefan Petrović 3
Zajednička nacionalna avio-kompanija Norveške, Danske i Švedske SAS Scandinavian Airlines pokrenula je stečajni postupak pred američkim privrednim sudom, nakon što je upala u velike finansijske probleme koji su, između ostalog, praćeni i štrajkom pilotske posade.
Kako je navedeno u saopštenju kompanije, obratili su se sudu u SAD kako bi dobili zaštitu od prinudne naplate poverilaca prema članu 11 američkog Zakona o finansijskom restrukturiranju. Međutim, kompanija je navela i da će nastaviti da posluje neometano, kao i da stečajni postupak neće ugroziti planirane avio-operacije.
Stečajni postupak je, prema stavu odgovornih u kompaniji, način da se sprovede plan transformacije kompanije prema nedavno usvojenom Planu SAS FORWARD.
„SAS FORWARD je program restruktuiranja kompanije koji je predstavljen javnosti i vlasnicima, Norveškoj, Danskoj i Švedskoj vladi još u februaru kada su dugovanja kompanije premašila 1,9 milijardi dolara. Prema ovom programu predviđeno je pokrivanje najmanje 1,2 milijarde dolara duga kroz dokapitalizaciju“, kaže u razgovoru za Biznis.rs urednik portala Aviatica Dragan Nikolić.
Prema rečima našeg sagovornika, pomenuti plan je dalje tekao tako što je norveška vlada pristala da preuzme oko 150 miliona evra duga u zamenu za povećanje vlasničkog udela na kraće staze, a njoj se pridružila i danska vlada, dok je Švedska odbila da učestvuje u programu.
Pomenuti štrajk pilota je, inače, jedan od glavnih razloga za korak ka stečaju, budući da je praktično paralisao kompaniju. Kako prenosi portal Aviatica, na stotine letova je otkazano ili će biti u narednim danima, a strahuje se da bi čak polovina ukupnog broja letova mogla da bude dovedena u pitanje, što u prevodu znači – desetine hiljada oštećenih putnika.
Da li kompanija u ovakvim situacijama može da ostane bez reputacije?
Prema rečima Dragana Nikolića, reputacija SAS-a je već odanvo ozbiljno narušena, budući da je zbog dugova bio prinuđen da smanjuje troškove, te su tako smanjene i plate pilotima koji su 4. jula zvanično stupili u štrajk.
„Zbog ovog štrajka dovedeno je u pitanje dalje funkcionisanje saobraćaja, koje će najmanje 30.000 putnika ostaviti na cedilu. Takve stvari prosto uništavaju imidž“, naglašava naš sagovornik.
Prema nezvaničnim informacijama, glavni problem je nastao kada je SAS počeo da traži pilote preko outsource agencija, koje je plaćao daleko niže od aktuelnih plata. S druge strane, piloti koji su dali otkaz tokom pandemije korona virusa su očekivali da će prvo njih pozvati, naročito zato što su pristajali na smanjenje plate. Umesto toga, kompaniji je bilo jeftinije da zaposli pilote preko outsource agencija.
Da li je SAS izolovan slučaj?
Dragan Nikolić, odgovarajući na ovo pitanje, ističe da se boji da i drugim avio-kompanijama preti sličan scenario.
Pročitajte još:
„Zbog pandemije i nedostatka putnika i saobraćaja kompanije su ostale bez tekućih prihoda kojima su inače finansirale operacije uprkos postojanju dugova. Kada je taj prihod prekinut i one su se našle u problemu“, kaže on, dodajući da će se u narednom periodu će sigurno dešavati slične situacije i sa drugim avio-kompanijama, a posebno sa onima koje su, poput SAS-a, „grcale u dugovima i pre pandemije“.
Ovo tim pre što, objašnjava Nikolić u zaključku, čak i države koje žele da sačuvaju nekakav javni interes u avio-saobraćaju, čuvajući vlasnički i upravljački udeo, odlučuju da se povuku iz vlasništva kada se pojavi teška i bezizlazna situacija, i prepuste kompaniju tržištu.
MIŠKOVIĆ
5.7.2022 #1 AuthorKorona posledice
GOCA BG
5.7.2022 #2 AuthorOvo ce se sve cesce desavati i sa drugim kompanijama…
Darko
7.7.2022 #3 AuthorSamo ova rečenica „Umesto toga, kompaniji je bilo jeftinije da zaposli pilote preko outsource agencija.“ govori sve. I odnosi se generalno na većinu firmi.