Avio-kompanije pred novim izazovom sledeće godine

Situacija na aerodromima neće se srediti do špica sezone, tek sledi problem nedostatka pilota

SrbijaSvetTurizamU fokusu

5.7.2022 08:01 Autor: Stanislav Stanišić 8

Situacija na aerodromima neće se srediti do špica sezone, tek sledi problem nedostatka pilota Situacija na aerodromima neće se srediti do špica sezone, tek sledi problem nedostatka pilota
Radnici avio-kompanija širom Evrope organizovali su štrajkove baš u vreme velike potražnje za putovanjima nakon vrhunca pandemije virusa Covid-19, a kompanije upozoravaju da je... Situacija na aerodromima neće se srediti do špica sezone, tek sledi problem nedostatka pilota

Radnici avio-kompanija širom Evrope organizovali su štrajkove baš u vreme velike potražnje za putovanjima nakon vrhunca pandemije virusa Covid-19, a kompanije upozoravaju da je malo verovatno da će problemi koji utiču na aerodrome biti rešeni do špica letnje sezone.

U razgovoru za Biznis.rs vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric kaže da za avio-kompanije tek predstoje izazovi bez obzira što su najavljivale potpuni oporavak do kraja ove godine.

„Setite se 2019. godine kada smo imali ogromne probleme u operacijama zbog manjka pilota, što će biti još izraženije u narednoj godini kada će promet biti na tom nivou ili iznad njega, a broj pilota će biti manji. Bojim se da taj problem neće moći da reše“, ističe Šćuric.

Osvrćući se na sadašnju situaciju on napominje da kompanije jednostavno nemaju dovoljno radnika jer su za vreme pandemije olako davale otkaze. Niz tih stručnjaka je kroz mesece iz puke egzistencije promenio karijere, otišao u prevremenu penziju, prešao u druge kompanije, neretko i izvan Evrope. Istovremeno, kompanije više od godinu i po nisu školovale nove kadrove.

Širom Evrope će ovog meseca biti održani štrajkovi kabinskog osoblja različitih avio-kompanija, navodi britanski Guardian. Očekuje se da će i u Velikoj Britaniji avio-kompanije ove sedmice otkazati brojne letove.

Air Serbia je bila prinuđena da zbog ovih problema otkaže letove za ovu nedelju ka Londonu, a pre samo dva vikenda srpski putnici su bili svedoci aktuelnih otkazivanja kada su ostali u Rimu i Frankfurtu.

„Pre svega je sve iznenadio intenzitet saobraćaja. Pretpostavka je bila da će standardni avio-prevoznici imati 70-75 odsto prometa iz 2019. godine, a low-cost kompanije 95-100 odsto. Na početku ovog leta promet je kod tradicionalnih avioprevoznika oko 90 odsto, a low-cost 110-115 odsto saobraćaja iz 2019. godine. Ovakvo interesovanje je iznenadilo kompanije jer je još u aprilu stanje zbog omikrona bilo loše i nije nagoveštavalo drastičnu promenu“, navodi Šćuric.

Foto: Pixabay.com

Nakon štrajka aerodromskih radnika u Parizu, zbog kog su otkazane desetine letova, kabinsko osoblje španskog ogranka kompanije Ryanair objavilo je da ovog meseca planira 12-dnevni štrajk.

Britanski list piše i da je oko hiljadu pilota švedskog avio-prevoznika SAS pristalo da do početka nedelje vode razgovore sa poslodavcima o platama, a ukoliko ne budu bili zadovoljni ponudom, takođe će stupiti u štrajk.

Ugožen je opstanak avio-kompanija

Na pitanje da li je ugrožen opstanak pojedinih avio-kompanija Šćuric navodi da mali broj njih može da preživi izazove u nizu kao što su Covid-19, rat u Ukrajini, ekstremno visoke cene goriva.

„Kompanije su u najvećoj krizi u istoriji već dve i po godine, bez izgleda da se situacija stabilizuje zbog povezanih poteškoća“, smatra Šćuric.

Naš sagovornik ističe da se najveći problemi javljaju na aerodromima London Heathrow, London Gatwick, Manchester, Dublin, Amsterdam, Frankfurt, Varšava i Stockholm.

„Avio-saobraćaj će i u vremenu ispred nas imati probleme sa visokom cenom goriva, manjkom posada, nedostatkom rezervnih delova za avione (što će tek predstavljati problem), kao i u nedostatku letova za Rusiju, Ukrajinu i Belorusiju zbog rata i nužnosti zaobilaženja Rusije za letove prema Aziji. To su sve ogromni problemi“, smatra Šćuric.

Kao poseban problem ističe nepoverenje kod putnika koji su prvi na udaru u novonastaloj situaciji.

„Kompanije obaveštavaju putnike na samim gejtovima da su letovi otkazani, ljudi ostaju bez novca za hotele, otkazuju rent-a-car i ostale usluge, plaćaju abnormalno visoke cene karata za alternativne letove. Stanje je istinski tragično“, zaključuje Šćuric.

  • Dzebac

    5.7.2022 #1 Author

    Svuda fali radna snaga

    Odgovori

  • Marija

    5.7.2022 #2 Author

    Sve će biti teže i gore…

    Odgovori

  • TATJANA

    5.7.2022 #3 Author

    Nezadovoljni su

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    5.7.2022 #4 Author

    @vio kompanija moraju dobro da plate osoblje

    Odgovori

  • TINA

    5.7.2022 #5 Author

    Bolje otkazati let, nego da avionom upravlja tek priuceni pilot

    Odgovori

  • GOCA BG

    5.7.2022 #6 Author

    Situacija je vise nego tragicna…

    Odgovori

  • Anna

    6.7.2022 #7 Author

    Svi zatvaraju aerodrome osim nas. Mi ih otvaramo jer za nas nema krize

    Odgovori

  • Moon

    17.7.2022 #8 Author

    Ima li pilota u avionu?

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...