Da li će ove godine prihodi od turizma oboriti rekord od 2,5 milijarde evra?
30.9.2023 08:01 Autor: Milica Rilak 19
Verovatnoća da će ova godina za sektor turizma biti rekordna je 99 odsto, kaže za Biznis.rs Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA. Na to ukazuju i aktuelni statistički podaci, ali i očekivanja izneta uoči i tokom obeležavanja Svetskog dana turizma, 27. septembra.
Od januara do avgusta ove godine našu zemlju posetilo je za četvrtinu više stranih gostiju, a interesantno je da se broj „stranaca“ i domaćih gostiju gotovo izjednačio i da je Srbijom ove godine putovalo ukupno oko 2,8 miliona turista, od kojih su polovina stranci, kažu aktuelni podaci Republičkog zavoda za statistku (RZS).
Nedavno završeni 13. Turistički forum bio je prilika da se sumiraju rezultati ovogodišnje sezone, ali i da se podseti na 2022. godinu kada je, prema izjavama domaćih zvaničnika, po prvi put postignut rekord od 2,5 milijarde evra prihoda od turizma.
Prošle godine, prema podacima RZS, u našoj zemlji ostvareno je 12,25 miliona noćenja turista, od kojih su gotovo pet miliona noćenja ostvarili stranci. Najviše ih je noćilo u Beogradu i Novom Sadu, dok su u banjskim i planinskim mestima domaći posetioci i dalje češći gosti.
Takođe, u 2022. godini je prihod od turizma, prema rečima predsednika Srbije i drugih zvaničnika, dostigao 2,5 miljarde evra, dok se Ministarstvo turizma i omladine nada da će ove godine taj rekord biti oboren i da će prihod iznositi oko tri milijarde evra.
„Sve ovo govori u prilog tome da je Srbija dobro pozicionirala svoju turističku ponudu i pre izbijanja pandemije, kao i da se taj trend nastavlja. Međutim, ono o čemu moramo da vodimo računa je da toliko veliki procentualni pomaci neće biti mogući narednih godina, pošto već krećemo od dosta dobre pozicije, pa treba da se naviknemo i na jednocifreni rast“, ističe Aleksandar Seničić.
On smatra da su ostvareni finansijski rezultati jako dobri.
„Ukoliko bi mogli da ostanemo na tome, ili nekoliko procenata gore-dole u narednih pet do 10 godina, to bi mnogo značilo“, kaže Seničić.
Domaće top destinacije
Direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović je na ovogodišnjem Turističkom forumu iznela podatak da je, prema podacima Evropske turističke komisije, za prvih pet meseci ove godine Srbija prva po rastu noćenja inostranih turista.
Iako se „top destinacije“ u Srbiji po izboru domaćih i stranih gostiju godinama ne menjaju, naš sagovornik ističe da se pomak ipak desio i da je u prvih pet destinacija ušao grad Niš, pre svega zbog – aerodroma.
„To je primer delovanja pravila da je dostupnost destinacije izuzetno važna. Dobra putna infrastruktura olakšava ljudima da vas pronađu“, ističe Seničić.
Podaci o poseti tokom osam meseci ove godine kažu da je u domaćim banjama bilo 28 odsto stranih gostiju više nego prošle godine, dok je čak 30 odsto više stranaca posetilo naše planinske centre. U „ostalim mestima“ bilo je 25 odsto više stranaca i 16 odsto više domaćih turista.
Ima, međutim, i zanimljivih „iskakanja“ indeksa posećenosti, pa je tako Republički zavod za statistiku zabeležio da je tokom osam meseci ove godine na Rudniku boravilo čak 496,3 odsto više gostiju nego u istom periodu prošle godine.
„Statističke podatke treba pažljivo tumačiti“, podseća Seničić i priseća se vremena kada su turisti iz Kine počeli masovnije da pristižu u Srbiju.
„Tako je prethodne godine od posmatrane, recimo, u Srbiji bio jedan turista, a naredne njih 3.000. Naravno, lepo zvuči naslov da je Srbiju posetilo tri hiljade puta više kineskih turista, ali ne daje pravu sliku“, upozorava Aleksandar Seničić.
Kada je reč o najpopularnijim destinacijama za domaće goste u Srbiji, među gradovima su to Beograd i Novi Sad, a sada im se pridružio Niš, dok su uvek popularne Vrnjačka i Sokobanja, kao i Zlatibor.
„Kod stranih gostiju Sokobanja nije tako visoko plasirana u prvih pet, ali jesu sva ostala pomenuta mesta. Najveći broj stranaca su iz zemalja okruženja, ali beleži se pomak kod posetilaca iz Turske, Grčke, pa čak i Zapadne Evrope, funkcionišu ‘daleka’ tržišta od pokretanja direktnog avionskog leta do Pekinga“, kaže direktor YUTE, ali i naglašava da „uvek može bolje“.
Neophodna ulaganja u infrastrukturu, smeštajne kapacitete i marketing
„Treba biti zadovoljan postignutim, ali ono što možemo da uradimo je da još neke destinacije uvrstimo u ponudu, a tu je najveći problem infrastruktura“, upozorava Seničić.
Stranci, kako kaže, kada dođu u Srbiju ne mogu da veruju da im do Zlatibora treba tri do četiri sata autobusom, pošto je udaljen samo 200 kilometara od Beograda.
Takođe, osim u smeštajne kapacitete, neophodne su, kako kaže, i investicije u turističke sadržaje, ali i marketing.
Pročitajte još:
Prihod od turizma se gotovo duplirao u 2022. godini u odnosu na raniji period, ali to treba da znači i daleko veća ulaganja, a najveća greška, prema njegovom mišljenju, bilo bi smanjivanje investicija u marketing.
„Bilo dobro da država donese propis koji bi garantovao da budžeti značajnih turističkih organizacija zavise od rezultata, pa ako ostvare dobar rezultat da dobiju veću podršku. Kod nas je, međutim, praksa suprotna, pa se podrška smanjuje ako su rezultati dobri. Sada je važno iskoristiti trenutak za promociju, da što više ljudi upoznamo sa tim da Srbija postoji kao destinacija – a to će se sigurno isplatiti u budućnosti“, savetuje Seničić.
Sutra: Evropa najpopularnija destinacija, Kinezi najviše troše na putovanja
Grocka
30.9.2023 #1 AuthorLepe vesti
BAĆA
30.9.2023 #2 AuthorPa verovatno
Dux011
30.9.2023 #3 AuthorMoguce…
Sonjka
30.9.2023 #4 AuthorNadamo se da hoce
DASHA
30.9.2023 #5 AuthorMozda..
SHALIMAR
30.9.2023 #6 AuthorDa bi se nase top destinacije u Srbiji predstavile Evropi i svetu,treba uloziyi u dobar marketing..
mile
1.10.2023 #7 AuthorTako je ….toliko je lepih mesta koje ni ne znamo da imamo
Grocka
8.10.2023 #8 AuthorNa zalost ne znamo
NATI
1.10.2023 #9 AuthorSigurno da hoce ali moze to jos bolje da se iskoristi
LAV
1.10.2023 #10 AuthorTako je, toliko je lepih lokacija u nasoj zemlji koji nisu najbolje marketinski propraceni i iskoriscenji.
mile
1.10.2023 #11 AuthorUpravo tako
BOBICA
1.10.2023 #12 AuthorSložila bih se da može bolje da se iskoristi
LAV
1.10.2023 #13 AuthorTurizam se oporavio od kovida i nadam se da ce i dalje ici u tom pravcu.
DUCA
1.10.2023 #14 AuthorAko je bila sezona bila uspešna kao što svi tvrde da jeste sigurno da hoće.
REA
1.10.2023 #15 AuthorZasto da ne, em smo povoljni em je lepo
GAGA
1.10.2023 #16 AuthorSve je moguce
Boba321
1.10.2023 #17 Authorodlicnoo bas lepe vesti
SUNCICA
1.10.2023 #18 Authorkonacno ljudi vise putuju, to je super
VALERIJA
1.10.2023 #19 AuthorTo bi iznad svega trebalo da bude odlična vest.