Prednosti i mane parkiranja uz pomoć mehaničkog prenosa vozila

Da li su automatizovane garaže „spas“ za beogradske vozače?

SrbijaU fokusu

20.5.2024 08:49 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Da li su automatizovane garaže „spas“ za beogradske vozače? Da li su automatizovane garaže „spas“ za beogradske vozače?
Sve češće se, kao idealno rešenje za Beograd, u kome vozači gube sate u potrazi za parking mestom, pominju podzemne automatizovane garaže koje, prema... Da li su automatizovane garaže „spas“ za beogradske vozače?

Sve češće se, kao idealno rešenje za Beograd, u kome vozači gube sate u potrazi za parking mestom, pominju podzemne automatizovane garaže koje, prema rečima zagovornika ove ideje, rešavaju veliki broj problema, objavio je Euronews Srbija.

Uz tvrdnje da su, između ostalog, jeftinije i brže za izgradnju a zauzimaju mnogo manje mesta prostora pominje se i procena da bi, kada bi se automatizovana garaža izgradila ispod Bajlonijeve pijace, u nju moglo da se smesti čak 10.000 vozila.

Darko Petrović, diplomirani inženjer saobraćaja i direktor EPSEE MS je objasnio da pod pojmom automatizovane garaže podrazumevamo garaže sa specijalnim uređajima za parkiranje vozila i njihovo vraćanje do ulaza pomoću sistema mehaničkog prenosa, koji je automatizovan i radi bez posade.

Postoje, kako je rekao, i garaže sa liftom koje podrazumevaju postojanje teretnog lifta koji služi za podizanje, odnosno spuštanje automobila, zajedno s vozačem, sa ulaznog nivoa garaže na nivo namenjen za parkiranje.

Darjan Ilić Foršek, menadžer projekata u Orion E mobilty za Euronews Srbija objašnjava da automatizovane garaže podrazumevaju maksimalno iskorišćenje prostornog kapaciteta, jer primenjene konstrukcije sistema omogućavaju potpunu ili delimično eliminisanje površina potrebnih za pristup svakom pojedinačnom parking mestu (u poređenju sa klasičnim garažama) i višespratno parkiranje.

Sagovornici Euronews Srbija su, međutim, vrlo oprezni kada je reč o ceni izgradnje automatizovanih i poluatomatizovanih garaža.

Cena izrade automatskih garaža inicijalno može biti niža u odnosu na klasične, posebno podzemne garaže, ali ovo u velikoj meri zavisi od prostornih kapaciteta, pristupa, broja i namene parking mesta„, istakao je Foršek dok je Petrović upozorio da, za razliku od klasičnih garaža, automatske garaže zahtevaju konstantan nadzor i održavanje.

„Sve pokretne elemente, motore i napajanja koja su neophodna za funkcionisanje automatske garaže potrebno je redovno servisirati i održavati. Ovaj detalj je često potcenjen, ali u eksploataciji automatskih garaža može imati ključnu ulogu za dugovečan i efikasan rad ovih sistema“, istakao je Petrović.

Slažu se da su automatizovane garaže bezbednije od klasičnih, dok je na strani automatizovanih i brzina ulaska i izlaska iz garaže.

Na pitanje kakve su garaže najbolje za Beograd, Petrović ukazuje da su veliki delovi Beograda već izgrađeni i urbanistički već rešeni, usled čega je mogućnosti za kreiranje novih garaža malo.

„Prema pravilima struke, ovi objekti se izmeštaju iz najužih gradskih zona, postavljaju se na obode zona najviše atrakcije, vodeći računa da se sa njima povežu kroz blizinu stajališta javnog prevoza“, kaže Petrović i naglašava da je izgradnja garaža ispod postojećih objekata tehnički i bezbednosno jako zahtevna i kao takva je upitna ekonomska opravdanost ovakvih projekata.

„Svakako ovakav pristup je pogodan za manje, privatne garaže“, zaključio je Petrović za Euronews Srbija.

  • LULELUKA

    22.5.2024 #1 Author

    Zanimljiva vest, bilo bi fantasticno ukoliko bismo stvarno dobili ovakvu jednu u samom centru

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.