Tržište mlado, ali velika ekspanzija na pomolu

Domaća aplikacija za e-mobilnost i širenje mreže punjača podstiču usvajanje električnih vozila

AutomobiliInovacijeSrbija

14.5.2025 11:45 Autor: Marko Miladinović 1

Domaća aplikacija za e-mobilnost i širenje mreže punjača podstiču usvajanje električnih vozila Domaća aplikacija za e-mobilnost i širenje mreže punjača podstiču usvajanje električnih vozila
Države jugoistočne Evrope generalno zaostaju za razvijenim zemljama Evropske unije kada je reč o infrastrukturi za e-mobilnost, posebno u pogledu dostupnih mreža punjača za... Domaća aplikacija za e-mobilnost i širenje mreže punjača podstiču usvajanje električnih vozila

Države jugoistočne Evrope generalno zaostaju za razvijenim zemljama Evropske unije kada je reč o infrastrukturi za e-mobilnost, posebno u pogledu dostupnih mreža punjača za električna vozila (EV).

Dok, recimo, Nemačka, Holandija ili Francuska imaju na desetine hiljada javnih punjača i gustu mrežu brzih punjača na svojim ulicama, Bugarska i Rumunija kao članice EU iz nekadašnjeg Istočnog bloka ili Srbija i Crna Gora, iz korpusa regionalnih zemalja koje traže članstvo u Uniji, imaju višestruko manji broj – ni hiljadu po zemlji – a i oni su skoncentrisani maltene samo u glavnim gradovima i ponegde na prometnim međunarodnim putevima.

Svakako je jedan od razloga za sporiju implementaciju i niži procenat korišćenja električnih vozila, zbog manje kupovne moći stanovništva, nižih državnih subvencija, pa i manjeg izbora EV modela na ovim tržištima.

Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, prošle godine su električni automobili činili manje od jednog procenta novoregistrovanih vozila u Srbiji, dok je hibridnih bilo oko 30 procenata. Ekstrapolirano na procenjeni “vozni park” cele zemlje od oko tri miliona vozila, nehibridna električna vozila čine tek njegov hiljaditi deo. To usporava razvoj infrastrukture.

Nadu pruža činjenica da njihov broj ipak raste, kao i to da su na martovskom Sajmu automobila u Beogradu pojedini EV modeli imali primećen nastup, kao na primer kineski BYD koji se prvi put predstavio svojom ponudom.

U Srbiji postoje privatne inicijative za širenje rešenja za e-mobilnost, i one su poslednjih godina u ekspanziji. Privatni sektor, čini se, prepoznaje potencijal tržišta električnih vozila i punjačke infrastrukture. Nekoliko domaćih kompanija počelo je da investira u širenje sopstvene ponude punjača, kao i aplikacija za lociranje i rezervaciju punjača na putevima. Samih punjača ima sve više po benzinskim stanicama, kao i u najposećenijim tržnim centrima.

Foto: Pixabay

Među kompanijama koje nude svoja rešenja za e-mobilnost od 2022. godine aktivan je i Orion telekom, od ranije poznat kao učesnik, pre svega, na telekomunikacionom tržištu. 

 “Prepoznali smo rastuću potrebu za održivom mobilnošću i uvođenjem infrastrukture za električna vozila kao logičan korak u širenju svog poslovanja. Naša strategija je bila da iskoristimo sopstvene tehnološke kapacitete i postojeću mrežu kako bismo ponudili pouzdana i stabilna rešenja za e-mobilnost. Bavimo se širenjem infrastrukturne mreže koja omogućava brzo i efikasno punjenje vozila, a dodatno radimo na razvoju napredne platforme za upravljanje punjačima i optimizaciju korisničkog iskustva”, kaže za Biznis.rs Jelena S. Benić, direktorka za razvoj eMobility poslovanja u Orion eMobility.

Prema njenim rečima, potražnja za kvalitetnim i pouzdanim punjačima raste, posebno u urbanim sredinama i duž glavnih saobraćajnica – ove godine je planirano postavljanje 25 punjača u saradnji sa JKP Putevi Srbije.

“Posebnu pažnju posvećujemo velikim urbanim centrima poput Beograda, Novog Sada i Niša, gde je potreba za DC punjačima od preko 150 kW posebno izražena. Naša aplikacija omogućava korisnicima da planiraju punjenje, prate dostupnost punjača i jednostavno vrše naplatu usluga. U skladu sa strategijom rasta, planiramo povećanje mreže AC i DC punjača za 60 odsto do kraja 2026. godine, posebno na prometnim urbanim lokacijama i ključnim koridorima gde je cilj da na svakih 100 km budu instalirani DC punjači”, objašnjava Benić za naš portal.

Pored širenja infrastrukturne mreže punjača u Srbiji, strategija domaće kompanije obuhvata i širenje mreže dostupnih punjača u regionu i Evropi, u okviru Orion eMobility aplikacije.

Fokus na poslovnim korisnicima

“Fokusiramo se na saradnju sa poslovnim korisnicima koji žele da instaliraju punjače na svojim lokacijama i tako unaprede poslovanje i doprinesu održivosti.  Već je aktivna opcija Corporate Billing, koja omogućava postpaid plaćanje za poslovne korisnike”, kaže Jelena S. Benić.

Praćenje novih tehnologija ključno

Prema očekivanjima Orion eMobility-a, naredna godina će doneti intenzivniji razvoj infrastrukture za električna vozila u Srbiji, dok se u regionu takođe prognozira rast broja električnih vozila, što će otvoriti dodatne prilike za širenje kompanijske mreže.

“Na nivou Evrope aplikacija Orion eMobility trenutno obuhvata više od 400.000 punjača, a naš cilj je da dodatno proširimo tu mrežu”, kaže direktorka za razvoj eMobility poslovanja u Orion eMobility.

Kako napominje, ovo preduzeće je član klastera za e-mobilnost, u okviru kojeg Privredna komora Srbije posreduje između države i kompanija koje pružaju usluge u oblasti elektromobilnosti. Kroz ovaj mehanizam aktivno se radi na pronalaženju modela za uvođenje regulative koja bi omogućila naplatu po kilovat-času.

Na kraju, neizbežno je pitanje praćenja strahovito brzog tehnološkog razvoja u ovoj oblasti. Iz dana u dan nastaju nova rešenja, dok je celo tržište još uvek u povoju.

“Orion eMobility prati razvoj novih tehnologija, posebno kada je reč o bržem punjenju i naprednim baterijama. Naša strategija je da prilagodimo infrastrukturu kako bismo omogućili implementaciju novih tehnologija čim postanu dostupne, a korisnicima pružili što bolje iskustvo korišćenja električnih vozila. Naši najnoviji punjači podržavaju punjenje do 400 kW, što je značajno brže u poređenju sa standardnim punjačima. Takođe, svaki od njih može simultano puniti do četiri vozila, što povećava efikasnost i smanjuje čekanje na slobodan punjač. Pored toga, RFID tehnologija olakšava korisnicima autentifikaciju i naplatu usluga, bez obzira na to da li se nalaze u Srbiji ili u inostranstvu, omogućavajući im jednostavan pristup mreži punjača u celoj Evropi”, naglašava Jelena S. Benić.

  • Jelena

    15.5.2025 #1 Author

    Sjajna inicijativa koja pokazuje da domaće kompanije mogu biti nosioci tehnoloških promena. Širenje mreže punjača i razvoj aplikacije za e-mobilnost su ključni koraci ka održivoj budućnosti i većoj dostupnosti električnih vozila u Srbiji.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.