Kvalitetno kraft pivo se prodaje po sniženoj ceni, samo da se ne bi bacilo

Domaće zanatske pivare na rubu egzistencije u vreme korone

Firme u fokusuPoslovanjePreduzetnikSrbijaU fokusu

6.1.2022 17:17 Autor: Julijana Vincan 2

Domaće zanatske pivare na rubu egzistencije u vreme korone Domaće zanatske pivare na rubu egzistencije u vreme korone
Zanatske pivare u Srbiji sigurno se mogu ubrojati u sektore privrede koji su među najpogođenijima pandemijom korona virusa. O posledicama jasno govori to što... Domaće zanatske pivare na rubu egzistencije u vreme korone

Zanatske pivare u Srbiji sigurno se mogu ubrojati u sektore privrede koji su među najpogođenijima pandemijom korona virusa. O posledicama jasno govori to što veoma malo njih posluje punim kapacitetom u poslednje dve godine, otkako je počela pandemija. Prema rečima predsednika Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije Dejana Smiljanića aktivno radi svega nekoliko kraft (craft) pivara, i to na nivou koji je ispod isplativosti.

„Situacija sa zanatskim pivarama je vrlo napeta. Ima nekoliko njih koje i dalje rade, s tim što je upitno koliko im je posao isplativ, jer vidim da su im cene drastično niže. Oni su ušli u malo veću širinu, ali je to samo zato da se pivo ne bi pokvarilo. Mi smo kuvali više tokom 2021. nego u 2020. godini, pa će se kroz brojke verovatno videti neki rast u procentima, ali to je samo 10 odsto onoga što smo kuvali 2019. godine. Dakle, nismo ni blizu isplativosti“, objašnjava u razgovoru za Biznis.rs Smiljanić.

Kako ističe, situacija nije ništa bolja ni u okruženju, što je imao prilike da vidi kada je nedavno boravio u Mađarskoj.

Pivo mađarskih kraft pivara možete da kupite za 80 centi po flašici, što je cena koja nikada pre nije bila tako niska. Maltene je jeftinije nego industrijsko pivo. Pivara koja je radila 10 kuvanja dnevno, sada kuva samo jednom nedeljno, i to je možda najbolji pokazatelj koliko je smanjena proizvodnja“, ocenjuje naš sagovornik.

Oko pola godine rad na nuli

Pavle Ilić iz pivare Salto, koja je nedavno dobila i priznanje za najbolje pivo na svetu, kaže da od marta 2020. godine do danas kraft pivare nisu proizvodile svojim maksimalnim kapacitetima, u kojima su radile pre pandemije korona virusa.

„Možda smo tokom nekoliko meseci od marta 2020. dostigli nivo koji smo imali pre pandemije, ali sve osim toga bilo je oko 15 do 20 odsto prethodne redovne prodaje. Recimo da smo sedam do osam meseci radili na potpunoj nuli – samo smo plaćali plate uz pomoć države (minimalce), a ostalo je bilo na teret firme. Sve u svemu, situacija je u celom ovom periodu bila jako loša“, objašnjava Ilić za Biznis.rs.

Salto pivo
Foto: Salto

Do sada se, prema njegovim rečima, najveći rast desio tokom letnjih meseci, kada na poslovanje nisu uticale Covid propusnice, jer su ljudi uglavnom sedeli u baštama.

„Trenutna situacija sa Covid propusnicama značajno je uticala na poslovanje zanatskih pivara zato što se dosta mladih ljudi ne opredeljuje za vakcinaciju i onda imamo situaciju da se društvo u kojem se nalaze i vakcinisani i nevakcinisani ipak opredeljuje da ne sedi u ugostiteljskim objektima posle 20 ili 22 sata, u skladu sa merama“, uočio je naš sagovornik iz Salto pivare.

Još jedan od naših sagovornika, koji ima iskustvo u vođenju sopstvene pivare, potvrdio je da korona kriza drastično utiče na njihovo poslovanje, pošto je glavni kanal prodaje HoReCa sektor (hotel/restoran/caffe), koji je od početka pandemije gotovo konstantno pod nekim specijalnim režimom rada – da li uz vremensko ograničenje, totalne zabrane rada ili sa Covid sertifikatima.

„Kad god se uvedu neke mere prodaja zanatskog piva padne za 50 do 70 odsto. Prvi talas smo svi nekako pregurali, organizovale su se kućne dostave i slično, u čemu je neko imao više, a neko manje uspeha. To je trajalo prva tri meseca, kada je država stopirala dažbine, i to smo izdržali relativno lagano. Došlo je leto i stvarno se radilo punim tempom. Od novembra 2020. godine do aprila/maja 2021. godine je sve stalo i to je ubedljivo najteži period“, istakao je naš sagovornik i dodao da je podrška države tada bila simbolična ili je potpuno izostala.

Pivo u čaši
Foto: Unsplash.com

Nakon tog perioda, negde od 1. maja, sve se otvorilo i tržište je bukvalno eksplodiralo – nije moglo da se napravi dovoljno piva kolika je bila potražnja. Ušlo se u neke nove investicije, ali mislim da su svi bili oprezni, jer se čekalo šta će doneti jesen. Sa uvođenjem novih mera opet ide oštar pad, ali se vremenom tržište malo podiglo, pa se sada ipak lakše gura nego prošle godine. Veći problem je što su se dugovanja drastično povećala i to će biti veliko opterećenje za dalji rad“, ocenio je predstavnik jedne zanatske pivare.

Leto kao vrhunac poslovanja

I Pavle Ilić iz pivare Salto kaže da se u letnjim mesecima osetilo poboljšanje u poslovanju, a leto je period kada mogu da procene i koliko su kao pivara ‘porasli’ na tržištu, pošto se dosta novih mesta odlučuje za kraft piva (craft beer).

Mi širimo naše poslovanje u dosta kafića, međutim, nijedan od njih ne radi punim kapacitetom, tako da uopšte ne vidimo trenutnu prodaju i potražnju na tržištu, osim u letnjim mesecima. Tako smo letos videli da smo porasli i mislim da će kategorija kraft piva i dalje rasti, odnosno da će potražnja za zanatskim pivima da raste vremenom, samo da se stvari vrate u normalu kada je reč o korona krizi“, ističe naš sagovornik.

Dejan Smiljanić iz Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije smatra da se stvari u 2021. godini nisu drastično promenile – oni koji su radili sada samo malo bolje posluju, a oni koji nisu – ni sada nisu počeli da rade.

„Malo klubova po gradu je radilo za praznike i to nije imalo velikog uticaja na naš sektor jer su se ljudi koji su organizovali te događaje vodili svojim ekonomskim interesom, a teško da ga mogu ostvariti kroz kraft pivo. To je žurka kratkog daha – događa se samo tada, nije nešto što se gradi na duže staze, pa da se u to ulaže. Takođe, pivo se sada mnogo manje prodaje nego što je to slučaj leti“, procena je našeg sagovornika iz Udruženja.

Prema njegovim saznanjima, pivare se nisu zatvarale tokom pandemije, barem na papiru, jer su imale svoje motive da ostanu u statusu mirovanja. Međutim, kada se stvari posmatraju u praksi, slika je nešto drugačija.

„Mnoge pivare zapravo ne rade i po više od godinu dana. Ipak, mislim da će se sve otvarati od marta-aprila i da će biti više posla, ali to je samo moja pretpostavka. Svi očekujemo da će ove godine biti bolje“, optimistički kaže Smiljanić.

Pandemija stopirala saradnju sa inostranstvom

Pivara Salto očekuje da će nastaviti sa rastom, uprkos tome što im je pandemija dosta toga stopirala, na primer saradnju sa inostranstvom.

„Mi imamo situaciju da je naše pivo proglašeno za najbolje na svetu i sad imamo dosta upita i potražnju sa raznih strana. Taman kad dođemo do realizacije i kada bi trebalo da započnemo saradnju, u toj državi počne vanredno zatvaranje i onda oni stopiraju svoje poslovanje, zbog čega moramo ponovo da čekamo. Tako smo i na domaćem i na stranom tržištu u status quo situaciji – ništa se ne dešava, a svašta može da se desi, jer ne znamo dokle će sve ovo da traje“, naveo je Pavle Ilić.

  • Руанчик

    7.1.2022 #1 Author

    Nemaju stida babe mne kad kroz posao mogu popiti casu bjelogvina ne mogu pivo uz Ruskinje zajedno u cast prijateljstva..

    Odgovori

  • IVAN

    30.10.2022 #2 Author

    Velika steta za male pivare znaci samo veliki opstaju

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.