Godina velikih promena u digitalnoj analitici biće izazov za online prodavce
25.12.2022 12:09 Autor: Marko Andrejić 16
Godina na izmaku bila je veoma dinamična za online trgovinu u Srbiji. Počelo je značajnim padom potražnje, koji je bio rezultat usporavanja nakon pandemije covid-19 i nekih velikih eksternih događaja koji su uticali na povećanu nesigurnosti kupaca. Sve to dovelo je trgovce na malo, a posebno online igrače, u veoma tešku poziciju, jer su morali da upravljaju povećanim troškovima snabdevanja i energije, rastućim cenama, sporijom potražnjom, povećanjem zaliha, a sve zajedno je teško pogodilo raspoloživi novčani tok. Međutim, treba napomenuti i ogroman rast troškova akvizicije u online saobraćaju i pad njene efikasnosti, posebno kod kompanija Meta i Google.
S druge strane, korišćenje podataka o potražnji u realnom vremenu i uvid u navike kupaca značajne za kontinuiranu optimizaciju, koja bi mogla da nadoknadi neke od izazova, još uvek je u veoma ranoj fazi.
Ovo su neki od glavnih zaključaka analize Darka Dujiča, generalnog direktora (CEO) kompanije WeTeh Ltd, koja upravlja platformom ePonuda ili – kako voli da istakne – “najvećim virtuelnim šoping centrom u Srbiji”. Reč je o portalu koji nudi poređenje cena različitih online prodavaca na jednom mestu, sa oko 1,5 milion proizvoda segmentiranih u više od 2.000 grupa. Na taj način ima jedinstven uvid u lokalni razvoj online trgovine, razvoj kategorija i brendova.
Kada je reč o pregledu prošle godine, Dujič u razgovoru za Biznis.rs navodi da je primetio neke hrabre ulaske na tržište tokom 2022.
“Na kraju su tri tržišne platforme ušle na srpsko tržište u poslednjih 12 meseci i stekle značajan prostor i vidljivost. Bez obzira na to što je razumevanje poslovnog modela tržišta u B2B segmentu još uvek u ranoj fazi, potrošači su te nove igrače nagradili određenim interesovanjem. Iz podataka na ePonudi možemo videti da su četiri platforme koje tvrde da rade na poslovnom modelu takozvanog marketplace-a ili barem hibridnom, zauzele 13,1 odsto udela u potražnji tokom 2022. godine”, ističe naš sagovornik.
Detaljna analiza podataka pokazuje slabu tražnju na tržištu u prvom kvartalu, a posebno u drugom tromesečju ove godine, ako se uporedi godina na godinu. Na ePonudi prodaja određenih kategorija, kao što su računari, veliki kućni aparati, televizori i mobilni telefoni, stagnira ili čak opada iz godine u godinu, dok neke imaju samo mali jednocifren rast. Najniža potražnja zabeležena je u maju i junu.
“Bez obzira na to, postoji niz pozitivnih znakova da je tržište još uvek u fazi rasta. Postojale su glavne kategorije koje su imale kontinuirani rast tokom cele godine, u kojima je online prodaja porasla više od 70 odsto. To su bili moda, alati, dom i bašta, sport i rekreacija, zdravlje i lepota”, navodi Darko Dujič.
Posebna projekcija njegove analize pokazuje godišnji rast potražnje i prodaje na tržištu od 31 odsto u više kategorija.
“Očekujemo potpuni oporavak krajem godine, jer četvrti kvartal doprinosi velikom rastu i odličnim prodajnim rezultatima. Novembar i decembar su daleko iznad proseka godišnjeg rasta, a čak je i dvocifrena potražnja za računarima povećana u odnosu na prethodnu godinu. Pored standardnih kategorija kao što su telefoni, televizori, računari i kućni aparati, gde su kupci već navikli da kupuju na mreži, postoji niz grupa proizvoda koje beleže dvocifren ili trocifren rast zbog novih kupaca koji su promenili navike i počeli da pretražuju i kupuju online, što je donelo i češću kupovinu. I ovde se ističu kategorije mode, zdravlja i lepote, kućnih ljubimaca, nameštaja, kuće i bašte i beba”, objašnjava najnovije trendove naš sagovornik.
Dujič kaže da možemo samo da zamislimo šta nam budućnost donosi u 2023. godini. Da li će to biti kontinuirani rast ili igra preživljavanja u maloprodaji, sukob maloprodajnih kanala, pokušaji korišćenja podataka i optimizacije ili samo mesto za najsposobnije i one sa najvećim ulaganjima, spremnim za trku na duge staze.
Pročitajte još:
“Navika kupaca da pretražuju informacije o proizvodima na mreži, a zatim biraju najpogodniji kanal za kupovinu, uključujući tradicionalne prodavnice, postaje još jača i praktično mejnstrim. Donošenje odluka je sve složenije, jer su informacije o opcijama plaćanja, isporuci i zalihama sve relevantnije, pa su e-trgovci primorani da integrišu ove informacije i učine ih validnim. Očekujemo razvoj alata i novog sadržaja koji će izgraditi poverenje i relevantnost u svim aspektima virtuelne kupovine koji će biti ključni za konkurenciju brenda i proizvoda”, ističe Darko Dujič i dodaje da je mobilni telefon ključni uređaj koji kupci koriste za pretragu, upoređivanje i odlučivanje, dok je desktop ipak nešto povoljniji kao platforma za online kupovinu u Srbiji.
“Sledeća godina biće takođe godina velikih promena u digitalnoj analitici na globalnom nivou, a trgovci će morati brzo da shvate kako da te promene ugrade u svakodnevno poslovno planiranje i poslovanje”, zaključuje naš sagovornik.
LJUBIŠA
25.12.2022 #1 AuthorU ovoj državi je svaki biznis
izazov.
Online trgovina je aktivna odavno pa verujem
da će i sa novim promenama naći način da se
održi kao i do sada.
DANIJELA
25.12.2022 #2 AuthorDa. Sto se tice internet prodaje ona moze samo da bude unapredjena u 2023. godini.
Dea
25.12.2022 #3 AuthorMa najlakse ce se snaci u sferi digital stvari,izazov je za poljoprivredu i ostalo
VANJA
25.12.2022 #4 AuthorSuper ide sa ovim korak napred!
SUNCOKRET
25.12.2022 #5 AuthorOn line kupovina je vrlo aktivna već godinama i u stalnom je porastu tako da ne verujem da će biti nekih promena bi u narednoj godini.
MARKO7
25.12.2022 #6 AuthorI to dobar izazov
SNEZANA
25.12.2022 #7 AuthorSve se prebacilo na online,tako da je to veliki izazov.
Maria
25.12.2022 #8 AuthorSvaka nova godina je sve veći izazov u digitalnoj analitici i svi ćemo morati da naučimo da živimo sa tim.
GOCA BG
25.12.2022 #9 AuthorPrilagodice se svim promenama za kratko vreme..
Milisavka
25.12.2022 #10 AuthorResice se, online prodaja ce opstati
SRDJAN
25.12.2022 #11 AuthorSvaki biznis je izazov kod nas.
VILENJAK
25.12.2022 #12 AuthorOnline kupovina nije uvek pouzdana. Ni po kvalitetu proizvoda koji reklamiraju, a ni u samom izgledu.
Dragana
25.12.2022 #13 AuthorMa samo moze jos da se razvija
LEPOSAVA
25.12.2022 #14 AuthorOnline kupovina….dobra samo za pouzdane brendove
NATI29
25.12.2022 #15 AuthorSve vise ce koristiti online kupovina velika usteda vremena
BRANA19
26.12.2022 #16 AuthorDanas je sve izazov veliki.