Koje su kazne za narušavanje poslovnog ugleda i kako je to zakonom definisano

Hoće li trgovinski lanci krivičnim prijavama protiv organizatora uspeti da zaustave bojkot?

IzdvajamoPoslovanjeSrbija

24.2.2025 13:51 Autor: Marija Jovanović 44

Hoće li trgovinski lanci krivičnim prijavama protiv organizatora uspeti da zaustave bojkot? Hoće li trgovinski lanci krivičnim prijavama protiv organizatora uspeti da zaustave bojkot?
Bojkot trgovinskih lanaca nastavlja se i ove nedelje, a potrošači će na svakih sedam dana pojedinačno redom bojkotovati jedan po jedan trgovinski lanac za... Hoće li trgovinski lanci krivičnim prijavama protiv organizatora uspeti da zaustave bojkot?

Bojkot trgovinskih lanaca nastavlja se i ove nedelje, a potrošači će na svakih sedam dana pojedinačno redom bojkotovati jedan po jedan trgovinski lanac za koji su glasali putem ankete koju je sprovelo Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva.

Prva na toj listi je kompanija Delhaize, odnosno njihovi prodajni objekti Maxi i Shop&Go, čiji bojkot će trajati od 24. februara do 2. marta, za koji je glasalo 66,8 odsto potrošača. Drugi je Mercator sa 20,7 odsto, dok je Lidl treći sa 7,3 odsto glasova potrošača. Univerexport dobio je tri odsto, a DIS 2,2 odsto glasova.

Povodom bojkota oglasila se i kompanija Delhaize, koja se javnosti obratila zbog, kako navode, niza neistinitih podataka i konfuzije oko marži, prihoda, profita i cena, koji su u prethodnom periodu plasirani u javnosti i koji su doveli u zabludu deo građana.

Kompanija je saopštila da razume i deli nezadovoljstvo kupaca zbog rasta cena, ali da treba da se zna da su oni poslednja karika u lancu snabdevanja hranom i da u tom smislu imaju ograničenu mogućnost da na njih utiču.

“Za bolje razumevanje podele vrednosti u lancu, 94 odsto prosečne maloprodajne cene Delhaize isplaćuje drugima, i to dobavljačima (59 odsto), državi za PDV (14 odsto), zaposlenima za zarade (10 odsto) i za naknadu svih ostalih troškova (11 odsto)”, navodi se u njihovom saopštenju.

“Bez obzira na štetu koju trpimo, zbog neopravdanih optužbi, učinićemo sve da zaštitimo naše zaposlene i domaće dobavljače i poljoprivrednike čije proizvode nudimo na našim policima”, navode u Delhaize-u i dodaju da ova kompanija zapošljava 12.000 ljudi i uslužuje više od pola miliona kupaca dnevno.

Foto:Rawpixel

Oni apeluju na odgovornost i istinitost u istupanju svih aktera u javnom životu.

“Mi smo gradili našu reputaciju decenijama, stalo nam je do nje i štitićemo je svim zakonitim sredstvima”, saopštila je kompanija.

Na koja zakonita sredstva se Delhaize poziva u saopštenju javnosti ostaje nepoznato, ali iz obraćanja organizatoru bojkota Udruženju za zaštitu potrošača Efektiva, objavljenom na njihovoj Facebook stranici, kompanija se poziva na narušavanje poslovnog ugleda i nanete materijalne štete.

“Iz vaših dosadašnjih izjava i postupaka, proističe nesumnjiva namera da se naruši poslovni ugled i nanese materijalna šteta društvu Delhaize, uz iznošenje netačnih podataka i prikazivanja poslovanja tog društva na neistinit način, a što je kažnjivo u smislu člana 239. Krivičnog zakonika (Narušavanja poslovnog ugleda i kreditne sposobnosti)”, navodi se u obraćanju upućenom ovom udruženju.  

Šta kaže zakon?

U članu 239. Krivičnog zakonika, koji se odnosi na narušavanje poslovnog ugleda i kreditne sposobnosti, navode se precizne kazne za kršenje ovog zakona.

“Ko u nameri narušavanja poslovnog ugleda ili kreditne sposobnosti drugog, iznosi o njemu neistinite podatke ili neistinito prikazuje njegovo poslovanje, kazniće se novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine. Ako su usled dela iz stava 1. ovog člana nastupile teške posledice, učinilac će se kazniti zatvorom od tri meseca do tri godine. Gonjenje za dela iz st. 1. i 2. ovog člana preduzima se po privatnoj tužbi”.

Advokat Đorđe Marković u razgovoru za Biznis.rs kaže da u ovom krivičnom delu postoje dva uslova koja kumulativno moraju da postoje – jedan je namera narušavanja poslovnog ugleda ili kreditne sposobnosti, a drugi iznošenje neistinitih podataka ili neistinito prikazivanje poslovanja.

“Suštinski, kako se moglo videti u medijima i na društvenim mrežama, bojkot trgovinskih lanaca organizovan je jer su trgovci duplirali marže, dok je njihov profit porastao 2,5 puta. Ako su to istiniti podaci krivičnog dela nema, ako su neistiniti – ima. Ipak, u ovom slučaju izgleda da nije tako i deluje da ovde nema elemenata krivičnog dela. Smatram da neće neko baš tako u javnost da izađe i pruži neistinite podatke, a da trgovinski lanci ćute mesec ili dva. Ovakvom stavu javnosti svakako doprinosi i činjenica da je Komisija za zaštitu konkurencije po službenoj dužnosti pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv društava Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS”, napominje Marković.

Šta radi Komisija za zaštitu konkurencije?

Centar za evropske politike (CEP) nedavno je ukazao da su oblici samoorganizovanja potrošača, kao što je bojkot velikih trgovinskih lanaca, pokušaji da se utiče na krupne tržišne aktere u nedostatku akcije nadležnih institucija.

Problem izuzetno visokih maloprodajnih cena određenih proizvoda, enormno velikih u odnosu na prosečna primanja naših potrošača ili čak u odnosu na mnogo razvijenija tržišta evropskih zemalja, posledica je pre svega nesumnjivo prisutnih poremećaja konkurencije na našem tržištu”, saopštio je CEP.

Kako su ukazali, Komisija za zaštitu konkurencije ne primenjuje nikakve mere iz svoje nadležnosti kojima bi se uticalo na kartelizaciju velikih trgovinskih lanaca i na druge oblike povrede konkurencije koje su prisutne u lancima nabavke i plasmana proizvoda.

Jedina aktivnost Komisije na ovom planu je bila pokretanje postupka protiv četiri maloprodajna lanca, praćena medijski atraktivnom akcijom nenajavljenog uviđaja u njihovim prostorijama, u oktobru prošle godine. Nakon ovog događaja, koji se vremenski poklopio sa postupkom selekcije i ponovnog izbora predsednika Komisije za zaštitu konkurencije na novi mandat u Skupštini Srbije, do ovog momenta nema novih informacija o toku tog postupku niti mogućim odlukama i merama”, naveo je CEP u svom saopštenju.

Kako su istakli, zakonska ovlašćenja Komisije za zaštitu konkurencije, uključujući mogućnost određivanja mere zaštite konkurencije u vidu plaćanja novčanog iznosa u visini do deset odsto od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog tržištu Srbije, izuzetno su velika i jedinstvena u našem pravnom i institucionalnom sistemu.

Ova sankcija bi na primeru samo jednog od četiri trgovinska lanca u pomenutom postupku mogla da iznosi i do 15 milijardi dinara, što ukazuje na njenu težinu i mogućnost uticaja na sve aktere na tržištu, da prekinu postojeće oblike povrede konkurencije i da se suzdrže od takvih radnji u budućnosti. Takve korektivne mere su jedini efikasan način da se utiče na prekid aktuelne prakse beskonačnog rasta maloprodajnih cena u trgovinskim lancima, kojom se naši potrošači stavljaju u sve teži ekonomski položaj”, navodi se u saopštenju Centra za evropske politike.

  • Natasa

    24.2.2025 #1 Author

    Neko će uspeti a neko neće ,kod nas se zakoni ,koji su ,uzgred,odlični,tumače a ne primenjuju.

    Odgovori

    • Mhm

      25.2.2025 #2 Author

      Ti zakoni nisu odlični. Loše su napisani, da bi se njima manipulisalo. U svakom zakonu postoji neka rupa.

      Odgovori

    • Mhm

      25.2.2025 #3 Author

      Ti zakoni nisu odlični. Loše su napisani da bi se pomoću njih manipulisalo. U svakom zakonu postoji neka rupa.

      Odgovori

  • Inquiete

    24.2.2025 #4 Author

    Hoće, ako prvo oni odgovaraju za nenormalne cene i lopovluk.

    Odgovori

    • Jovan

      25.2.2025 #5 Author

      A kako taj isti trgovinski lanac u Belgiji ima niže cene , niže marže a učenike na praksi isplaćuje više nego poslovodje u Srbiji?

      Odgovori

    • DOBRILA

      25.2.2025 #6 Author

      Upravo tako!

      Odgovori

  • meli77

    24.2.2025 #7 Author

    Zakon sve lepo definiše

    Odgovori

  • Žarko

    24.2.2025 #8 Author

    Aha aha aha, koga će da tuže, FB postove sa anonimnim sličicama

    Odgovori

  • Jelena

    24.2.2025 #9 Author

    Bojkot pokazuje da su potrošači nezadovoljni i da traže promene. Umesto pretnji tužbama, trgovinski lanci bi trebalo da se fokusiraju na fer cene i bolju komunikaciju s kupcima. Na kraju, tržište zavisi od njih.

    Odgovori

  • WanderingSpirit

    24.2.2025 #10 Author

    Ljudi reaguju na cene. Mogu da ne kažem šta sa svojim prijavama. Na kraju ljudi neće ni kupovati jer nemaju od čega.

    Odgovori

  • deks

    24.2.2025 #11 Author

    Pa prvo vi da odgovarate. Jer manipulisete cenama.

    Odgovori

  • Emilija

    24.2.2025 #12 Author

    Već dosta ljudi ne ide u te trgovinske lance

    Odgovori

  • Pera

    24.2.2025 #13 Author

    Ljudi sto se bunite, pa nisu oni krivi zbog visokih cena proizvoda. Pa mi sve uvozimo, pocev od pasulja, belog luka, krompira, mesa itd itd…. Eksere soske za jaja, da nenabrajam dalje. Zasto je doslo do toga kada smo sve to sami proizvodili???
    Slovenci su patentirari ajvar, razne rakije, stranci citam skoro patentirali jugo, cekam samo da cujem da su nemci patentirali leskovacki rostilj… Ej bre ljudiiii stavite prs na čelo i razmislite malo bre.
    Upropastismo seljaka ne one barabe, nego poljoprivrednog proizvodjača pa pitam sve ako oni ne proizvedu sta ce mo da grickamo???
    Kad i kikiriki uvozimo e moj narode, e Srbijo moja….

    Odgovori

    • Goran

      24.2.2025 #14 Author

      Možda si upravu ali onda objasni zašto su naši proizvodi jeftiniji u svetu nego kod nas za skoro upola vene evo primera rođak mi bijo u Rusiji naša čokolada ko njih košta 120 Dinara a kod nas 239 Dinara i koliko kilometara je trebala da pređe da stigne u Rusiju ovakvih slučaja ima dosta

      Odgovori

      • Djurdja

        25.2.2025 #15 Author

        Iz istog razloga kao sto je Vegeta jeftinija u Srbiji nego u Hrvatskoj

        Odgovori

  • Mhm

    25.2.2025 #16 Author

    Nek rade šta hoće, ali više ništa neće biti isto. Mi više nećemo kupovati kod njih i za to nam ne mogu ništa.

    Odgovori

  • Nenad Spiridonovic

    25.2.2025 #19 Author

    Da postoje uslovi za zdravu konkurenciju, ovog nebi bilo. Političari i lobisti sve to drže i nema leka dok se sve to ne porusi.

    Odgovori

  • xi xao

    25.2.2025 #20 Author

    Bojkot i samo bojkot do pobede

    Odgovori

  • Melisa

    25.2.2025 #21 Author

    Pucaju iznorazne puske.nema organizatora protesta.ustala je Pamet I mladost Srbije

    Odgovori

  • SUNCE

    25.2.2025 #22 Author

    Prvo meka dokažu da se nisu medjusobno dogovarali oko cena pa mogu da tuže,ovako je sramotno tužiti organizatore pogotovo što je to postao trend u regionu ,što znači da svuda isto rade.

    Odgovori

  • Ja

    25.2.2025 #23 Author

    I bez bojkota sam prestala da kupujem ili bas retko u maxiju,bas zbog cena,pijaca jedino ako im jeftinija od prave pijace i to je to. Sve ostalo ne,hleb kod njih 200din…ma važi…

    Odgovori

  • Dixi

    25.2.2025 #24 Author

    Bojkot dok ne spuste cene,tako i treba najskuplji smo u svetu!

    Odgovori

  • Aj

    25.2.2025 #25 Author

    To bi bilo genijalno.Tek onda ni prosao pored.Da su pametne radnje tipa sumadija,sunce … pa da spuste cene za 5% I to izreklamiraju ode I’m promet 300%

    Odgovori

  • Lila

    25.2.2025 #26 Author

    Samo mogu izazvati veći gnev

    Odgovori

  • Nikola

    25.2.2025 #27 Author

    Najviše cene u Evropi pogotovo ako se uzme standard domaćeg kupca,međusobno se dogovorili a kao nisu.A akcije tzv. Stave par proizvoda aostalo po visokim cenama dobit im iz godine u godinu rapidno raste ….uzmi koliko možeš..ŽALOSNO!

    Odgovori

  • Lola

    25.2.2025 #28 Author

    Kako je bojkot uspeo u Hrvatskoj i cene su spuštene!? Nadaju se da će ovde sve proci!? E, neće ,dosta je vise!

    Odgovori

  • Prolaznik

    26.2.2025 #29 Author

    Čekajte bre francuske sobarice, ko je kriv što paprika iz istog nabavnog perioda, iz istog perioda trajanja akcija (od četvrtka do četvrtka), pri već godinama zakucanom kursu, u dva dana poskupi 30-40 dinara. Da nisu možda oni koji pozivaju na bojkot vas muljatora, koji eto u nekim akcijama mozete spustiti cenu robe i za 50%, a da vam se to i dalhe isplati?

    Odgovori

  • Vlajkic

    26.2.2025 #30 Author

    Sad samo još jače bojkot…

    Odgovori

    • Šone

      2.3.2025 #31 Author

      Videćemo s vremenom, ali čini se da će tako i biti.

      Odgovori

  • Sljuka

    26.2.2025 #32 Author

    Trgovinski lancinsu čudo.

    Odgovori

  • MAJA

    27.2.2025 #33 Author

    Svi ce dobro zaraditi po dzepu potrosaca

    Odgovori

  • Nenad77

    27.2.2025 #34 Author

    Ako već svaljuju krivicu na dobavljače, samo neka objasne kojom logikom je naš proizvod, koji se pravi u Srbiji skuplji ovde nego u Rusiji? Kako je jeftinije dopremiti čokoladu Najlepše želje iz Beograda u Novosibirsk nego iz Beograda po Srbiji. Kako se njima isplati da je prodaju tamo po 139 din.a kod nas je 239 din?

    Odgovori

  • darmar

    2.3.2025 #35 Author

    Neka snize trajno sve cene pa nece biti bojkota

    Odgovori

    • Šone

      2.3.2025 #36 Author

      To jeste rešenje, ali neće niko to da uradi.

      Odgovori

  • BIJUTI27

    2.3.2025 #37 Author

    Zasto ne udje Kaufland, ima pristojne cene ovi bi mogli svi da stave katanac?

    Odgovori

  • REA

    2.3.2025 #38 Author

    Koga tacno tuze? Sami sebe jer i oni kupuju negde nesto…

    Odgovori

  • Šone

    2.3.2025 #39 Author

    Samo će dovesti sebe u nezgodnu situaciju.

    Odgovori

  • aleks112

    2.3.2025 #40 Author

    Bojkot trgovinskih lanaca OČIGLEDNO je postao ozbiljan pritisak na tržišne gigante, a njihova reakcija, uključujući i pozivanje na krivični zakon, pokazuje da im ova situacija nije nimalo prijatna. Ključno pitanje ostaje da li su marže i profiti zaista naduvani, ili su potrošači pogrešno informisani? Ako su brojevi tačni, trgovci će teško opravdati cene, a ako nisu, neko će morati da snosi odgovornost za širenje dezinformacija. U svakom slučaju, bojkot kao oblik gradjanskog pritiska pokazuje da potrošači sve više shvataju svoju moć, dok se nadležne institucije tek moraju dokazati u zaštiti tržišne konkurencije.

    BOJKOT MERCATOR TRGOVINSKOG LANCA.
    MERCATOR,IDEA,RODA.

    Odgovori

  • aleks112

    2.3.2025 #41 Author

    Bojkot trgovinskih lanaca očigledno je postao ozbiljan pritisak na tržišne gigante, a njihova reakcija, uključujući i pozivanje na krivični zakon, pokazuje da im ova situacija nije nimalo prijatna. Ključno pitanje ostaje da li su marže i profiti zaista naduvani, ili su potrošači pogrešno informisani? Ako su brojevi tačni, trgovci će teško opravdati cene, a ako nisu, neko će morati da snosi odgovornost za širenje dezinformacija. U svakom slučaju, bojkot kao oblik gradjanskog pritiska pokazuje da potrošači sve više shvataju svoju moć, dok se nadležne institucije tek moraju dokazati u zaštiti tržišne konkurencije.

    BOJKOT MERCATOR LANACA!!!
    -Mercator
    -Idea
    -Roda

    Odgovori

  • aleks112

    2.3.2025 #42 Author

    Reakcija Delhaize-a pokazuje da su trgovci svesni štete koju im bojkot nanosi, ali i da pokušavaju da prebace odgovornost na dobavljače i regulatore. Ključno pitanje je HOĆE LI INSTITUCIJE ZAISTA NEŠTO PREDUZETI ILI ĆE SE SVE ZAVRŠITI NA MEDIJSKIM PREPUCAVANJINA???

    Odgovori

  • aleks112

    2.3.2025 #43 Author

    Svi komentari dodiruju važne teme uvoz, cene, trgovinske marže i bojkot ali malo ko se bavi širim rešenjem problema. Ako želimo realnu promenu, moramo tražiti dugoročna rešenja, PRITISAK NA NADLEŽNE INSTITUCIJE i ŠTO JE NAJVAŽNIJE ISTRAJNOST u navikama potrošača.

    Odgovori

  • meli77

    4.3.2025 #44 Author

    Bojkota biće još, kao i prijava organizatorima a cene tešlo će da padnu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.