Investicije u akva parkove utiču na turistički razvoj: Gde smo u odnosu na region?
5.7.2025 08:01 Autor: Aleksandra Kekić 1



Ako vam nije cilj da na bazenu samo plivate, nego želite i da se dobro zabavite, akva parkovi su pravi izbor i za mlade i za one malo starije. U Srbiji danas možete da posetite 12 ovakvih mesta: Raj (Vrnjačka Banja), Hollywood (Ledine), Petrolend (Bački Petrovac), Podina (Sokobanja), Jagodina, S klub (Jakovo), Vidik (Lazarevac), Izvor (Aranđelovac), terme Ždrelo, Ub, Doljevac i Palić.
Međutim, to je samo trenutno stanje. Sudeći po najavama, Srbija će uskoro biti bogatija za još nekoliko akva parkova, i to širom zemlje.
U maju ove godine najavljena je izgradnja akva parka u Majdanpeku. Predviđena su dva bazena (sa toboganima i rekreativni) za 320 posetilaca. Na raspolaganju će biti ležaljke, suncobrani, stolovi i stolice. U planu su i restoran (kafe sa distributivnom kuhinjom i magacinskim prostorom) i otvorena bašta, administrativni blok sa kancelarijom i toaletom za zaposlene, kao i sadržaji koje koriste posetioci, poput svlačionica, tuševa i toaleta. Na samom ulazu u kompleks nalaziće se prostor biletarnice integrisan sa info pultom. Planirana je i prodavnica suvenira i lokalnih proizvoda.
Istok će dobiti još jedan akva park, i to u Boru, gde gradnja već traje u okviru postojećeg sportskog centra „Bobana Momčilović Veličković“. Između ostalog, bazen sa toboganom treba da dobije potpuno novi toboganski toranj sa pet staza, dok se olimpijski bazen privodi nameni organizacije takmičenja u plivanju i vaterpolu.
U drugoj fazi izgradnje akva parka u planu je gradnja objekta sa restoranima brze hrane, objekta za zaposlene kompleksa, bazena sa porodičnim toboganima, kamikaza atrakcije, rekreativnog bazena, kao i javnih toaleta i tuševa. U ovoj fazi gradiće se i masažni i rekreativni bazen, a u trećoj fazi akva park će dobiti i bazen sa talasima.

U četvrtoj fazi u planu je dečji bazen „Aqua Tower“ i zona za skakanje (splash area), a u poslednjoj fazi radiće se rekonstrukcija postojećeg restorana sa dogradnjom restoranske terase kapaciteta oko 200 stolova i izgradnja dečjeg igrališta. Kroz akva park će se protezati promenada sa drvećem po obodima.
I Kanjiža oživljava jedan ovakav projekat, rečeno je u martu. Planirani „Spa & Family Resort“ trebalo bi da stvori inovativnu turističku ponudu sa fokusom na sadržaje za decu. Akva park će se prostirati na 21.000 kvadratnih metara i moći će da primi 3.000 posetilaca. Predviđena su tri bazena sa vodenim atrakcijama, plaža sa bujnom vegetacijom, restoran na 1.000 kvadrata, bioskop na otvorenom, prostor za logorsku vatru i drugi sadržaji. U planu je i gradnja hale u kojoj će se nalaziti avantura park, na oko 3.000 metara kvadratnih.
Prošle godine počela je i prva faza izgradnje akvaparka – Panonskih termi u Inđiji, vrednog 12 miliona evra. Planiran je objekat od 16.000 kvadratnih metara, a biće izgrađena tri zatvorena i tri otvorena bazena, prateći sadržaji, restorani, kongresne sale, igraonice, teretane.
O gradnji akvaparkova govorilo se i u Nišu, na Zlatiboru, u selu Vrmdža podno Rtnja.

Ekonomski doprinos lokalnim zajednicama
Investicije u akva parkove mogu imati višestruki pozitivan efekat, kažu za Biznis.rs u Udruženju za turizam Privredne komore Srbije (PKS). Pojašnjavaju da to utiče na razvoj domaćeg turizma na nekoliko načina.
Prvenstveno tako što se obezbeđuje duža sezona i veća atraktivnost – akva parkovi produžavaju turističku sezonu i privlače posetioce i van glavnih sezonskih meseci. Potom, kada je reč o porodičnom turizmu, akva parkovi su posebno privlačni porodicama sa decom koje često biraju destinacije sa ovakvim sadržajem.
“Ovim investicijama se ekonomski doprinosi lokalnim zajednicama. Otvaraju se nova radna mesta, podstiče se ugostiteljstvo, smeštaj, lokalna proizvodnja i dodatne usluge. Ponuda se diversifikuje – akva parkovi doprinose stvaranju celodnevnih i višednevnih programa za turiste”, navode.
Kada je reč o stranim turistima, ističu da se na ovaj način oni mogu zadržati u zemlji, a posebno oni iz regiona ili dijaspore mogu biti motivisani da produže boravak ili posete dodatne destinacije ukoliko postoji atraktivan sadržaj poput akva parka.
“Akva park u Inđiji, na primer, može biti uspešan zbog blizine auto-puta, aerodroma i većih centara (Novi Sad, Beograd), kao i organizovanih dolazaka kroz paket aranžmane”, kažu u Udruženju.
Napominju da investicije u akva parkove, naročito u manje razvijenim, ali atraktivnim turističkim krajevima, predstavljaju strateški korak ka modernizaciji ponude i ravnomernijem regionalnom razvoju.
“Srbija je tranzitna zemlja, što joj daje priliku da privuče posetioce turističkim sadržajem sa akva parkovima koji se nalaze u blizini važnih saobraćajnica (kao što je slučaj sa Inđijom). Postoji potencijal koji treba dodatno da se razvija“, poručuju.

U Turističkoj organizaciji Srbije takođe smatraju da izgradnja novih akva parkova u Majdanpeku, Boru i Inđiji ima potencijal da značajno doprinese razvoju domaćeg turizma, ali i da postane atraktivna ponuda za goste iz inostranstva.
Navode da je reč o projektima koji nisu samo turističke atrakcije, već i važni faktori lokalnog razvoja kroz otvaranje radnih mesta, unapređenje infrastrukture i podsticanje ugostiteljske i smeštajne ponude.
“Istočna Srbija, posebno Majdanpek i Bor, ima bogatu prirodnu i kulturnu osnovu, ali tek uz ovakve sadržaje dobija veću šansu da se pozicionira na turističkoj mapi i da se otvori ka tržištima iz Rumunije i Bugarske. S druge strane, investicija u Inđiji predstavlja ozbiljan iskorak u pravcu višefunkcionalne turističke ponude, sa kompleksnim sadržajem koji uključuje bazene, hotele, kampove i sportske terene, uz jaku saobraćajnu povezanost sa Beogradom i Novim Sadom. Ovakvi projekti značajno podižu kvalitet porodičnog i rekreativnog turizma i mogu da doprinesu produženju sezone, pa čak i razvoju vansezonskih turističkih tokova”, ističu iz TOS-a.
Turistički vaučeri kao podsticaj za akva parkove
Značajan podsticaj predstavljaju i turistički vaučeri jer se koriste za smeštaj u mestima gde postoje akva parkovi (na primer Jagodina, Aranđelovac, Ždrelo, Sokobanja), smatraju u Udruženju za turizam PKS.
“Gosti koji koriste vaučer za noćenje često kao glavnu atrakciju izaberu akva park, što povećava promet i produžava boravak na destinaciji. Vaučeri takođe motivišu turiste da posete manje poznate akva parkove i banje. Mnogi hoteli i apartmani koji su partneri vaučera nude pakete koji uključuju i ulaz u vodeni park. Vaučeri su snažan podsticaj domaćem turizmu i direktno pomažu popularizaciji akva parkova u Srbiji. Oni omogućuju pristupačan odmor, usmeravaju turiste ka manjim sredinama, podstiču celogodišnji turizam u kombinaciji sa termalnim i spa sadržajima”, pojašnjavaju.
Može li Srbija da se takmiči sa ponudom u regionu?
Kada je reč o poziciji Srbije u segmentu akva parkova u širem regionalnom kontekstu, može se reći da se naša zemlja nalazi u fazi intenzivnog razvoja, kažu iz Turističke organizacije Srbije. Tokom poslednjih godina vidljiv je rast i po broju objekata i po kvalitetu sadržaja koji se nude.
“Iako tržište još nije zasićeno, jasno je da postoji snažan potencijal, kako zbog geografskog položaja tako i zbog cenovne pristupačnosti i širine ponude”, ističu.
“U okviru Zapadnog Balkana Srbija se sve više prepoznaje kao zemlja koja razvija moderne akva parkove van velikih turističkih centara. To je njena komparativna prednost, jer povezuje vodenu zabavu sa prirodnim lepotama, kulturnim lokalitetima i spa turizmom, čime se privlače različite ciljne grupe, od porodica sa decom, preko mladih, do inostranih gostiju u tranzitu. Ovakvi sadržaji takođe doprinose jačanju regionalne turističke saradnje i stvaraju osnovu za razvoj tematskih ruta i zajedničkih turističkih ponuda unutar Balkana”.
Pročitajte još:
Poredeći domaći sadržaj sa onim u zemljama u okruženju, Udruženje za turizam PKS navodi da Mađarska ima izuzetno razvijene termalne komplekse i akva parkove (Aquaworld Budapest, Hajdúszoboszló) koji privlače veliki broj stranih i domaćih turista, dok Slovenija i Hrvatska kombinuju prirodne resurse sa wellness i akva parkovima (Terme Čatež, Aquapark Istralandia), uz snažnu marketinšku podršku.
Kada je reč o Bugarskoj, ona dosta ulaže u sezonske akva parkove duž Crnog mora, ali i u unutrašnjosti.
Sutra: Koliko novca je potrebno za sedmodnevni odmor u Srbiji?
Ivana
5.7.2025 #1 AuthorLepo je videti da Srbija konačno prepoznaje potencijal akva-parkova kao ozbiljnog turističkog i ekonomskog resursa