Iznajmljivanje venčanica i smokinga može da košta i do 200.000 dinara
2.1.2023 14:11 Autor: Julijana Vincan 3
Sve češće možemo čuti koliko štete pravi „brza moda“ koja za cilj ima da potrošačima ponudi pristupačnu odeću nastalu po uzoru na dizajnersku, prateći trendove i izbacujući nove proizvode neretko i na nedeljnom nivou.
Nasuprot nje nalazi se „spora moda“ koja promoviše organske, materijale od održivih i reciklabilnih sirovina, koji neće zagađivati planetu, kao i dobre uslove rada zaposlenih u modnoj industriji.
Jedan od načina „usporavanja“ mode jeste i iznajmljivanje odeće, čime se upravo bavi modna dizajnerka Ana Trošić Trajković, vlasnica prve koncept radnje/pokreta održive mode u Srbiji Biro 354c. Ovaj društveni pokret okuplja ekološki osvešćene dizajnere i promoviše inovativne i alternativne vidove dizajna usmerene ka sporoj modi, očuvanju životne sredine, cirkularnoj ekonomiji…
„U Srbiji je do pre nekoliko godina princip iznajmljivanja odeće uglavnom bio prisutan kada su u pitanju venčanja. Saloni za iznajmljivanje venčanica uglavnom i oslanjaju svoje poslovanje na rentiranje, pa su vremenom tu ponudu proširili i na svečane haljine za druge dame u tim prilikama. Ovde se uglavnom radi o haljinama iz uvoza, iz Turske ili Kine“, objašnjava naša sagovornica.
Međutim, kako kaže, poslednjih godina se može primetiti i uzlazni trend pojavljivanja profila na društvenim mrežama koji se bave iznajmljivanjem svečanih haljina.
„To negde govori i o rastu potražnje za tim. Ipak, ne mogu sa sigurnošću da kažem koliko njih su legalni privredni subjekti, a koliko se radi o ‘posliću sa strane’ devojaka koje prosto poseduju veliki broj svečanih haljina“, ističe modna dizajnerka.
Velike prednosti iznajmljivanja odeće
Iz ugla ekologije su, prema njenim rečima, prednosti iznajmljivanja odeće velike, s obzirom na činjenicu da je tekstilna industrija jedan od velikih zagađivača životne sredine, upravo zbog hiperprodukcije velikog broja kolekcija godišnje.
„Shodno tome, svaki vid cirkularnog poslovnog modela, koji je vezan za ovu industrijsku granu, redukuje nove kupovine u maloprodajnim lancima brendova brze mode, koji su neprijatelji ekologije. To će, konačno, jednom dovesti i do redukcije proizvodnje, što nam je više nego potrebno. Druge, manje epohalne, ali nezanemarljive prednosti, tiču se uštede budžeta, garderobnog prostora, a kako mi žene volimo da menjamo svoje modne kombinacije veoma često, iznajmljivanjem to možemo raditi bez griže savesti“, navodi naša sagovornica.
Iznajmljivanjem haljine u koncept radnji Biro354c, svi zainteresovani mogu da ponesu na raznolikim svečanostima unikatne haljine lokalnih dizajnera, za čiju kupovinu možda ne mogu da izdvoje novac, a kako je Trošić Trajković naglasila, niko neće imati istu haljinu te večeri, jer je reč o unikatima.
„Verujem u cirkularnu budućnost mode, tako da nisam prava osoba za osvrt na mane iznajmljivanja odeće, jer iskreno ne mislim da ima onih koje su vredne pomena. Tekstilne sirovine je veoma lako sterilisati, parom na visokoj temperaturi pod velikim pritiskom, tako da zadovoljavaju sanitarne kriterijume. Stoga, stvarno ne vidim razloge protiv iznajmljivanja“, obrazložila je naša sagovornica.
Prema njenim rečima, iznajmljivanje svečanih haljina kreće se od 13.000 do 50.000 dinara, slične su cene i za muška odela, dok za smoking ili venčanicu cene idu i do četiri puta iznad ovih iznosa.
Motivi za iznajmljivanje odeće
Iako Trošić Trajković ističe da ekonomski aspekt ima verovatno najveći uticaj kada je reč o iznajmljivanju odeće, i kod onih koji odeću iznajmljuju drugima i kod onih koji tu odeću nose, ona ipak smatra da mnogima nisu zanemarljivi motivi koji polaze od brige za samo životno okruženje.
„Potrošačko društvo se polako obuzdava i kreće ka odgovornijim i manje rasipničkim kupovnim navikama. To možemo videti i na osnovu rastuće popularnosti kupovine preposedovane, odnosno korišćene odeće (second hand), takođe“, ocenjuje naša sagovornica.
Kada su u pitanju korisnici, njeno dosadašnje iskustvo govori o tome da su to najčešće devojke i mlađe dame, kao i buduće mlade.
„Uglavnom je to iznajmljivanje za prilike oko matura, novogodišnjih dočeka, proslava punoletstva, krštenja, venčanja. Kada su u pitanju pružaoci usluge, to su pretežno privrednici koji se bave i trgovinom tekstilnih proizvoda, kao i osobe koje poseduju mnogo odeće i same su modno i stilski veoma osvešćene“, navodi Trošić Trajković.
Pročitajte još:
Ona je naglasila da je Biro354c i dalje jedina koncept radnja na Balkanu koja ovu uslugu pruža u formatu iznajmljivanja unikatnih kreacija lokalnih dizajnera, a ne kineskih ili turskih modela haljina, koje su takođe rađene u ogromnim serijama i etički neprihvatljivim proizvodnim sistemima.
„Vašim čitaocima želim ekološkiju i društveno odgovorniju Novu 2023. godinu u kojoj će se ovakvi biznisi tek pojavljivati i razvijati“, poručila je naša sagovornica.
BIJUTI27
3.1.2023 #1 AuthorSjajni inovativni ljudi sa kreativnim idejama za biznis.
GOCA BG
3.1.2023 #2 AuthorOvakvim biznisima tek sledi ekspanzija…
NINICA
26.2.2023 #3 AuthorSložila bih se, tek im sledi