Kako da odlazak na sajam bude korist, a ne trošak za firmu?
17.1.2023 15:27 Autor: Milica Rilak 7
Privredna komora Srbije (PKS) i Razvojna agencija Srbije (RAS) ove godine će domaće kompanije voditi na 19 međunarodnih sajmova, od Prodexpo u Moskvi i FruitLogistica u Berlinu u februaru do Međunarodnog privrednog sajma u Tirani u decembru. Nebojša Matić, direktor MikroElektronike, jedne od najuspešnijih domaćih kompanija koja redovno učestvuje na sajmovima poput Embedded World u Nirnbergu, poručuje da je korist od odlaska na sajam uvek dugoročna, kao i da je ključ uspeha u temeljnim pripremama.
„Ko odlazi na sajam tražeći kratkoročnu korist – greši“, ističe Matić i dodaje da je sajam mesto gde se uspostavljaju kontakti koji će tek trudom i radom doneti rezultat.
Analizirajući svaki korak nastupa na sajmu zaključio je da organizovani odlazak ima brojne prednosti.
„Onoga ko ide samostalno više će koštati vreme i organizacija štanda, nego što će platiti mesto na sajmu. Zato su nacionalni štandovi dobar format, jer treba samo poneti svoje proizvode, sesti u avion i otputovati gde treba. Mi to i ne vidimo kao uštedu u novcu, koliko u vremenu„, objašnjava Nebojša Matić.
Naglašava da je najvažnije na sajam otići dobro pripremljen.
„Pristup ‘ko naiđe – naiđe’ jednostavno nije dovoljno dobar. Treba zakazati brdo sastanaka, komunicirati sa ljudima i sažeto predstaviti firmu i ponudu. Nema vremena za odugovlačenje, pored štanda teče reka ljudi i niko neće odvojiti pola sata tek tako“, savetuje naš sagovornik.
Primetio je da domaće firme često naprave grešku da ne povedu dovoljno ljudi.
„Ako dve osobe stoje na štandu, one pričaju sa dva potencijalna klijenta, a u naletu pored štanda može proći i stotinu ljudi za minut. Šta ćeš onda? Mi smo izračunali da je za nas optimalan broj devet ljudi, ali to je i ozbiljan trošak, od avionskih karata do posla koji čeka jer je toliki tim na terenu. Zato svaka firma mora da dođe do sopstvenog optimalnog broja“, kaže Matić.
Primetio je, takođe, da su sajmovi na kojima nastupa MikroElektronika za trećinu ili čak upola manji nego što su bili pre izbijanja pandemije, kao i da se sve češće organizuju online okupljanja sa sličnom svrhom.
„Bojim se da se sajmovi više nikada neće oporaviti“, pesimista je Nebojša Matić, ali ne i kada je reč o nastupu na Embedder Worldu u martu. „Onoliko koliko si poslovnih partnera sreo, i uspeo da sa njima razgovaraš, toliko ti je nastup na sajmu bio uspešan“, zaključuje.
Pročitajte još:
PКS je, inače, u saradnji sa RAS tokom 2022. godine omogućila srpskim kompanijama učešće na 13 međunarodnih sajmova i jednu poslovnu misiju – „Novo izvozno tržište Jordana“.
Na ovim sajmovima učestvovale su 224 srpske kompanije koje su održale gotovo 6.000 sastanaka. Potpisano je 48 ugovora, a očekivana vrednost izvoznih poslova je skoro 60 miliona evra, saopštila je PKS.
Anna
17.1.2023 #1 AuthorMalo poražavajuće zvuči- održano je gotovo 6.000 sastanaka a potpisano je 48 ugovora. Na 6000 sastanaka bilo bi za očekivati ako ne 600, ono makar 200 ugovora.
GOCA BG
17.1.2023 #2 AuthorNije bas veliki broj ugovora sklopljeno a veliki broj sastanaka je bilo,ali svakako i to znaci…
NATI29
18.1.2023 #3 AuthorI ovde je pandemija smanjila broj ucesnika , mnogo je bolji efekat uzivo nego online
TATJANA
18.1.2023 #4 AuthorTo je početni korak za jednu dugoročnu saradnju sa novim partnerima. Ko ima definisane ciljeve, verujem da će iskoristiti ovakve prilike
BOJANA
18.1.2023 #5 AuthorVažno je ostvariti dugoročne poslove sa tih sajmova.
MIŠKOVIĆ
18.1.2023 #6 AuthorVelika su ulaganja a PKS pomaže samo odabranima
Maria
19.1.2023 #7 AuthorMalo ugovora na toliki broj sastanaka.