Istraživanje portala Biznis.rs: kineske investicije i krediti (1)

Kineski krediti Srbiji „teški“ 3,7 milijardi evra

BankeInfrastrukturaInvesticijePoslovanjeSrbija

21.10.2023 08:01 Autor: Milica Rilak 7

Kineski krediti Srbiji „teški“ 3,7 milijardi evra Kineski krediti Srbiji „teški“ 3,7 milijardi evra
Iako je privukao najveću pažnju javnosti, tokom Trećeg foruma za međunarodnu saradnju „Pojas i put“ u Pekingu nije potpisan samo Sporazum o slobodnoj trgovini... Kineski krediti Srbiji „teški“ 3,7 milijardi evra

Iako je privukao najveću pažnju javnosti, tokom Trećeg foruma za međunarodnu saradnju „Pojas i put“ u Pekingu nije potpisan samo Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine, već ukupno 18 sporazuma, među kojima su i tri koja se odnose na finansiranje izgradnje infrastrukture.

Tako će ionako povelika „korpa“ kineskih kredita biti uvećana za još oko četiri milijarde evra vredne aranžmane. Zato dajemo pregled kreditnih veza između Srbije i Kine, uz napomenu da prema poslednjem, avgustovskom preseku Uprave za javni dug, samo Export-Import Bank Of China dugujemo 2,43 milijarde evra, dok ukupni dug prema Kini iznosi 3,7 milijardi evra.

Počnimo od najnovijeg, „pekinškog paketa“ sporazuma koji se, prema rečima ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića, odnose na izgradnju saobraćajnice „Osmeh Vojvodine“, kao i na izgradnju auto-puta izmеđu Bеograda, Zrеnjanina i Novog Sada.

Uvid u predlog budžeta za 2024. godinu, i to u sredstva planirana za programske i projektne zajmove, daje nešto više detalja o ta dva projekta.

Za izgradnju autoputa Beograd – Zrenjanin – Novi Sad u narednoj godini planirano je 1,4 milijarde evra kroz projektno ili programsko zaduživanje. Vesić je, inače, rekao da se radi o autoputu dužine 105 kilometara, a početak radova najavio je za sledeću godinu. Detalji kreditnog aranžmana još nisu poznati.

Što se tiče „Osmeha Vojvodine“, republičkom kasom za 2024. godinu planirano je zaduživanje od 220 miliona evra kod kineskih banaka, i to za brzu saobraćajnicu od Bačkog Brega do Kikinde, takođe kroz projektne i programske zajmove. Iz izjava ministra Vesića proizilazi da se već računa na to da će taj put ići dalje do Srpske Crnje, odnosno da će biti dug oko 200 kilometara.

Niskogradnja
Foto: Pixabay.com

Vesić je, inače, u Pekingu izjavio da je ukupna vrednost ova dva infrastrukturna aranžmana „skoro četiri milijarde evra“, što bi moglo da znači da se izgradnja „Osmeha Vojvodine“ procenjuje na oko 2,6 milijarde evra. Nisu objavljeni detalji ovog aranžmana.

Treći „novi“ kredit odnosi se na nabavku pet kineskih brzih vozova, a dok je budžetom za tu nabavku planirano 65 miliona evra Vesić je izjavio da je ispregovarana cena od 54 miliona evra, kao i da se očekuje da ti vozovi uđu u upotrebu 2025. godine.

Sa kineskom Export-Import bankom 10. oktobra sklopljen je ugovor o zaduživanju za projekat izgradnje obilaznice oko Novog Sada sa izgradnjom mosta preko Dunava i pristupnim saobraćajnicama, vredan 149,2 miliona evra, i to sa rokom dospeća od 15 godina, počekom od pet godina, i sa kamatom u iznosu šestomesečnog euribora plus marža od 1,9 odsto godišnje.

Na budžetskom spisku za finansiranje kod kineskih banaka je i izgradnja Srpsko-kineskog industrijskog parka „Mihajlo Pupin“ u Beogradu, što bi bio posao vredan 139,9 miliona evra.

Inače je planirano da se u 2024. godini kod kineskih banaka zadužimo ukupno 1,44 milijarde evra, a najveća pozajmica, vredna 680 miliona evra, odnosila bi se na izgradnju Sektora C obilaznice oko Beograda.

Izgradnja sektora 6 obilaznice / Izvor: PrintScreen putevi-srbije.rs

Kineski krediti koje već otplaćujemo

Srbija se već desetak godina zadužuje za različite infrastrukturne projekte kod Export-Import Bank Of China, i to mahom u dolarima.

Kamatne stope se kreću od dva odsto za deonice brze pruge Beograd-Stara Pazova i Novi Sad-Subotica, preko 2,5 odsto za izgradnju deonice autoputa „Miloš Veliki“ od Surčina do Obrenovca, pa sve do kamate koja iznosi šestomesečni euribor + 2,70 odsto za izgradnju toplovoda Obrenovac-Novi Beograd.

Kod Export-Import Bank Of China smo se zadužili ili već otplaćujemo ukupno 13 pozajmica, a stanje duga prema predlogu budžeta za 2024. godinu je 2,37 milijarde evra. Najsvežiji kredit koji smo podigli odnosi se na projekat izgradnje brze saobraćajnice Novi Sad-Ruma, poznat i kao „Fruškogorski koridor“, a prva rata kredita vrednog 142,6 miliona evra dospeva 15. novembra 2027. godine.

Iako najviše kredita imamo u njenom portfoliju, Export-Import Bank Of China nije i jedina kineska banka kod koje smo se zadužili. Kod Bank of China Limited Hungarian Branch imamo kredit za izgradnju kanalizacije u 11 gradova i opština, i to od 38,9 miliona evra, po interpoliranoj kamatnoj stopi plus jedan odsto marže. I taj kredit ćemo otplaćivati tek od septembra 2027. godine.

Trenutno, inače, kineskim bankama otplaćujemo 10 kredita, a za četiri nam teče „poček“ – i to za izgradnju toplovoda Novi Beograd-Obrenovac, deonice puta Iverak-Lajkovac, Fruškogorskog koridora i kanalizacionih sistema u okviru projekta „Čista Srbija“.

Sutra: Za deset godina inicijative “Pojas i Put” otvoreno 420.000 radnih mesta širom sveta

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.