Proizvodnja u Kragujevcu počinje krajem jula

Ko će kupovati našu Pandu: Da li je cena EV i hibrida pogodak ili promašaj?

AutomobiliIzdvajamoPoslovanjeSrbija

13.7.2024 12:19 Autor: Milica Rilak 16

Ko će kupovati našu Pandu: Da li je cena EV i hibrida pogodak ili promašaj? Ko će kupovati našu Pandu: Da li je cena EV i hibrida pogodak ili promašaj?
Stellantis je objavio da će Fiat Grande Panda iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti,... Ko će kupovati našu Pandu: Da li je cena EV i hibrida pogodak ili promašaj?

Stellantis je objavio da će Fiat Grande Panda iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti, a na proslavi 125. rođendana Fiata u Torinu, generalni direktor Olivije Fransoa (Olivier Francois) poručio je da se u njihovoj kompaniji „povoljna cena automobila nikada ne dovodi u pitanje“.

Zato je Biznis.rs dvojici domaćih ekonomista – Ivanu Nikoliću i Dušanu Markoviću – postavio pitanje da li će „naša Panda“ biti cenovno konkurentna, a njihov zajednički odgovor je da Fiat sigurno ima tržišnu nišu, odnosno kupce na koje će moći da se osloni.

Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Dušan Marković je, uoči zvaničnog lansiranja novog modela Fiat Grande Panda, u razgovoru za Biznis.rs upozorio da to vozilo pripada klasi „povoljnih“ automobila, koji su izloženi najjačoj konkurenciji kineskih proizvođača.

Sada, kada je objavljeno da će potpuno električni model koštati manje od 25.000, a hibridni manje od 19.000 evra, kao da je i sam odahnuo kada je čuo cene po kojima bi trebalo da se prodaju u Evropi.

Ono što mi još ne znamo je sa kakvim paketom opreme će se automobili nuditi po toj ceni, ali treba imati na umu da, iako ima sličnih kineskih modela koji su jeftiniji, oni nisu imali dobru prođu na evropskom tržištu, što zbog lojalnosti brendu, što zbog razvijenosti servisne mreže i podrške. Kada se donosi odluka o kupovini automobila cena jeste izuzetno važan, ali ne i jedini faktor, jer bi u suprotnom svi kupovali najjeftinije automobile u određenom segmentu“, objašnjava Marković za naš portal.

Iako cene kragujevačkog EV i hibrida možda deluju malo skuplje za srpske uslove, naš sagovornik ističe da je to dobra ponuda za razvijenu Evropu, gde Fiat računa na određenu grupu kupaca – mlade, samce ili parove kojima treba mali auto – mada očekuje oštru tržišnu utakmicu.

Fiat Grande Panda / Foto: Instagram/ Fiat.it

„Kineski proizvođači nisu još u potpunosti osvojili taj segment i treba videti kako će se odvijati situacija sa dodatnim carinama na vozila kineskih proizvođača, pa je utoliko Stellantis, odnosno Fiat, reagovao u pravom trenutku i sada ima dobru polaznu poziciju i dobru perspektivu“, ocenjuje Marković.

Ivan Nikolić, urednik Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), ranije je izračunao da bi pokretanje proizvodnje Pande u Kragujevcu moglo da doprinese privrednom rastu Srbije sa jednim procentnim poenom.

Reagujući na cene EV i hibridnog modela, Nikolić za Biznis.rs naglašava da korporacija poput Stellantisa svakako ne izlazi „napamet“ na tržište, i da iza njihove odluke stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja.

„Ono što treba imati na umu je da je cena električnih i hibridnih vozila sama po sebi viša od automobila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, i gotovo da nema modela evropskog proizvođača čija je cena niža od 22 ili 23 hiljade evra“, podseća naš sagovornik i napominje da aktuelni model najveći potencijal za plasman ima upravo u Evropi, i to u zemljama Mediterana, gde su inače popularni i traženi automobili tog segmenta.

„Ne može se reći ni da Fiat i Stellantis kasne sa ponudom EV i hibrida – ponuda malih automobila i dalje je ograničena, veći akcenat kod drugih evropskih proizvođača stavljen je na SUV vozila, a sa druge strane, niko za sada nije povoljniji od nove Pande“, kaže Nikolić.

Njegov zaključak je i da fokus Stellantisa na evropsko tržište ide u korist kragujevačkom modelu jer, kako kaže, mali automobili evropskih proizvođača, ruku na srce, nemaju šta da traže na američkom ili azijskom tržištu u cenovnoj sferi.

U isto vreme, proizvođači na globalnom nivou su se pozatvarali ‘u svoja dvorišta’ i odrekli su se ekspanzije. „Za naš model to nije problem, jer se od njega i očekuje da se dobro prodaje u svojoj niši, i da nađe put do oko 60.000 kupaca godišnje u Evropi, a ostatak do 100.000 komada na ostalim tržištima, poput ‘zaštitnog znaka’ te kompanije, modela Fiat 500“, procenjuje Ivan Nikolić.

  • NATI

    14.7.2024 #1 Author

    Sigurno ce se dobro prodavati

    Odgovori

  • Lelica

    14.7.2024 #3 Author

    Videcemo kakva ce situacija biti

    Odgovori

  • HANA

    14.7.2024 #4 Author

    Promašaj u najavi.

    Odgovori

  • ELLA

    14.7.2024 #5 Author

    Za nase trziste ipak preskupo. Za prosecnog kupca

    Odgovori

  • BIJUTI27

    14.7.2024 #6 Author

    Totalni promašaj

    Odgovori

  • SUNCE

    14.7.2024 #7 Author

    To su prilicno visoke cene i teskocemo mivpziti ova vozila.

    Odgovori

  • LAV

    14.7.2024 #8 Author

    Prognoze su obecavajuce sto se tice Pande.

    Odgovori

  • Faith

    14.7.2024 #9 Author

    Super auto mislim da ce ga vecina porodica kupiti

    Odgovori

    • ZVONČICA

      14.7.2024 #10 Author

      Bitno je da je cena pristupacna i prihvatljiva

      Odgovori

  • JEKSICA25

    14.7.2024 #11 Author

    Super super

    Odgovori

  • SENSEI

    15.7.2024 #12 Author

    Ako se pokaže kao pouzdan auto neće biti problema

    Odgovori

  • Anonimni

    15.7.2024 #13 Author

    Ako je subvencija za električni automobil 5.000 evra, i ako ovo bide za opremljen automobil kao na prezentaciji, ja ću ga odmah kupiti. Ali, ako je ovo cena za klot varijantu a doplate budu za sve moguće, pre ću se okrenuti nekom drugom rešenju.

    Odgovori

  • Zhexy

    15.7.2024 #14 Author

    Sa cenom od nekih 19 000-20 000 minus subvencije 7000e ima prodju…full oprema da bude 22 000

    Odgovori

  • Miki

    17.7.2024 #15 Author

    Kada se uzme u obzir subvencija u drugim državama cena je ok. Glavni problem je mala autonomija samo 300 km. Da je bar 500 i brzi punjači bio bi ,,hit,,

    Odgovori

  • BIJUTI27

    2.8.2024 #16 Author

    Kupovaće ga oni koji još nisu shvatili da su kineski automobili najbolji koji mogu da se kupe za te pare…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.