Ko su ključni igrači na domaćem tržištu lepote i nege vrednom skoro 600 miliona evra?
21.2.2024 08:01 Autor: Milica Rilak 21
Pomalo starinski naziv delatnosti „proizvodnja parfema i toaletnih preparata“ krije izuzetno dinamičnu i raznovrsnu grupu kompanija koja se na domaćem terenu takmiči sa izuzetno oštrom konkurencijom u vidu globalnih kozmetičkih giganata sa ogromnim budžetima za razvoj novih proizvoda i marketing.
Za ovu delatnost odlučuju se proizvođači parfema, šminke, šampona, kao i proizvoda za manikir i pedikir, i šampona i lakova za kosu, pasti za zube i preparata za zaštitu od sunca. Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u našoj zemlji ovaj sektor čini ukupno 412 kompanija, čiji su ukupni prihodi u 2022. godini dostigli 7,8 milijardi dinara ili oko 66,5 miliona evra.
Prihodi koje naše firme ostvaruju zapravo najbolje govore o snazi konkurencije sa kojom se suočavaju. Globalni analitički portal Statista, recimo, prognozira da će tokom ove godine na srpskom tržištu nege i lepote biti ostvaren promet od oko 600 miliona evra. Može se, dakle, ugrubo zaključiti da domaćim proizvođačima ostaje desetina tržišta.
O uslovima poslovanja jednako dobro govori i odnos uvoza i izvoza kozmetičkih proizvoda. Analitički portal Report Linker, recimo, skreće pažnju na to da se očekuje da će do 2026. uvoz te robe u Srbiju dostići vrednost od 273 miliona dolara, dok je 2021. godine vredeo 249 miliona dolara. U isto vreme, prognoziraju da će domaći izvoz za dve godine narasti na 71 milion dolara, sa 60 miliona dolara u 2021. godini.
Vratimo se, međutim, ukupnim prihodima sektora. U 2022. naših nešto više od 400 kompanija ostvarilo je 7,8 milijardi dinara ukupnih prihoda. CompanyWall je, međutim, izračunao da su se ukupni prihodi od 2020. godine porasli za oko 800 miliona dinara – u 2021. taj rezultat iznosio je 7,4 milijarde dinara, a u pandemijskoj 2020. ostvareno je sedam milijardi dinara ukupnih prihoda.
Kada bacimo pogled na rang listu prema ukupnim prihodima u 2022. godini, na prvom mestu nailazimo na preduzeće Deoflor East iz Stare Pazove – ova kompanija se, inače, ne bavi proizvodnjom klasičnih parfema, već osveživača prostora u gelovima, čvrstom ili tečnom stanju, kao i patrona za dezinfekciju sanitarija. Radi se, inače, o srpskoj ćerki firmi italijanske kompanije Deoflor, i ona je na vrhu naše tabele sa 1,53 milijarde dinara ukupnog prihoda u 2022. godini.
Na drugom mestu je verovatno najpoznatija kompanija iz ove delatnosti – niška Aura, u čiji proizvodni asortiman spada sve od ruževa, senki i karmina do maskara, rumenila, bronzera i proizvoda za kosu. Ova kompanija sa 102 zaposlena posluje od 1996. godine, što znači da će uskoro obeležiti tri decenije rada – a u 2022. je ostvarila ukupan prihod od 807 miliona dinara uz pozitivan rezultat poslovanja u iznosu od 77,8 miliona dinara.
CompanyWall nam je, uz podatke o ukupnom prihodu, obezbedio i podatke o rezultatu poslovanja – a da smo se odlučili da rang listu pravimo prema tom pokazatelju, na vrhu bi bio paraćinski TPK – i to sa dobiti od 219,5 miliona dinara na ostvareni prihod od 616,5 miliona dinara.
Možda naziv TPK nije poznat najširoj javnosti, ali su zato jesu njihovi proizvodi – Economic parfemi. Ova kompanija ulazi, inače, u drugu deceniju poslovanja, a zapošljava 44 radnika.
U prvih pet kompanija prema visini prihoda u 2022. ušli su i leskovački DCP Hemigal, koji posluje od 1995. i najpoznatiji je po svome brendu Fitogal, kao i zemunska kompanija Stevan Still, koja ističe da je prvi domaći proizvođač kozmetike za kosu, s obzirom na to da naše tržište snabdeva šamponima, bojama, lakovima i maskama za kosu još od 1989. godine.
Možda je najupečatljivije to što je CompanyWall tabela za delatnost proizvodnje parfema i toaletnih preparata svojevrsan „ko je ko“ u domaćoj kozmetičkoj industriji – tu je Bones grupa poznata po brendu dečje kozmetike Pavloderm, zatim Park AG za koga je opet malo ko čuo, ali su se mnogi sretali sa njihovim Top Ten brendom.
Tu je i kompanija VZK, poznata po istoimenom brendu koji se plasira u drogerijskom lancu Lilly, Hedera Vita iz Loznice koja ima i sopstvenu maloprodaju, niška Hema sa svojim brendom Hemanis ili Daplex koji se specijalizovao za proizvode za masažu ili negu posle depilacije za profesionalnu upotrebu.
Pomenimo i velikog proizvođača kozmetike koji nije na ovoj listi zato što je formalno registrovan za drugu delatnost – radi se o kompaniji Yuco Hemija iz Bačkog Jarka, koja je vršnjak firme Stevan Still – posluje od 1989. godine, a njen najpoznatiji brend je Multiactive.
Yuco je registrovan za proizvodnju „ostalih hemijskih proizvoda“, ali njihova kozmetička linija obuhvata oko 200 proizvoda. U 2022. godini ostvarili su 295,5 miliona dinara prihoda uz neto dobit od 11,6 miliona dinara. Yuco zapošljava 60 radnika.
Pročitajte još:
Ono što domaće igrače svakako treba da ohrabri je da se očekuje dalji rast domaćeg tržišta nege i lepote. Statista očekuje da će taj rast iznositi 2,4 odsto (pokazatelja CAGR) do 2028. godine. Skreću pažnju i na to da se očekuje da će već ove godine 12 odsto prihoda kompanije ostvariti zahvaljujući online prodaji.
SABRINA
21.2.2024 #1 AuthorNisam znala za navedene podatke, ali stvarno odlično.
DOBRILA
21.2.2024 #2 AuthorKorisno za procitati..
Inquiete
21.2.2024 #3 AuthorBravo za leskovački Hemigal! 🙂
PAVLE-2005
21.2.2024 #4 AuthorPohvale za uspeh
SHALIMAR
21.2.2024 #5 AuthorBas sam iznenađena ovim podacima sto se kozmetike tiče..
tamara71
21.2.2024 #6 AuthorSvaka cast.
Dux011
22.2.2024 #7 AuthorSuper.
Alkoholom protiv droge
22.2.2024 #8 AuthorOpstaju uprkos reformama
LEA
22.2.2024 #9 AuthorSuper stvarno
ZVEZDA
22.2.2024 #10 AuthorBas lepo, svaka cast
MIKIMILE
22.2.2024 #11 AuthorPa bas lepo
Manja
22.2.2024 #12 AuthorSvaka cast 🤗 lepo je ovako nesto procitati
SENSEI
23.2.2024 #13 AuthorSvaka čast na preduzetništvu i inovacijama u ovoj sferi
Emilija
23.2.2024 #14 AuthorSve pohvale za sve firme!
Sindi
23.2.2024 #15 AuthorMa bravo legende
LEA
24.2.2024 #16 AuthorSvaka cast
BIJUTI27
25.2.2024 #17 AuthorSjajan tekst!!!! 👏
REA
25.2.2024 #18 AuthorSamo ugovor sa velikim lancima, kao vzk sa lilijem i eto uspeha…
PIKSI
25.2.2024 #19 AuthorBravo za sve lidere
CIGI
25.2.2024 #20 AuthorAura , jedi a ima ozbiljan marketing. Bravo I za ostale
KIMCHI
29.2.2024 #21 AuthorInteresantno razvije a grana privrede poslednje decenije