Koje će dve potpuno nove obaveze imati PDV obveznici od 1. januara?
IzdvajamoPoreziPoslovanjeSrbija
15.12.2023 08:01 Autor: Ljiljana Begović 13
Svi privrednici koji su ujedno i PDV obveznici ponovo će od 1. januara 2024. godine prilagođavati svoje poslovanje novim izmenama Zakona o elektronskom fakturisanju, koje su usvojene početkom novembra.
Jedna od značajnijih izmena je i ta da će prvi put na sistemu elektronskih faktura biti obuhvaćen i ulazni porez na dodatu vrednost – PDV koji u fakturama obračunavaju dobavljači, i to kroz PDV evidencije.
Poreska savetnica Zvezdana Pisarević, objašnjavajući nove izmene koje će biti u primeni od naredne godine, kaže da je uvođenjem sistema elektronskih faktura (SEF) država pokazala da nije odustala od ideje da može da kontroliše poreske obveznike neposrednim uvidom u njihove poslovne podatke, tako što će imati mogućnost da posredno sagleda sve njihove poslovne promene.
“Ovim sagledavanjem lako se može utvrditi tačnost podataka iskazanih u bilansima, naročito dobit ili gubitak u Poreskom bilansu. Za sada imamo samo evidentiranje izlaznih faktura, ali istovremeno država ima mogućnost sagledavanja ulaznih faktura za primaoce. I ovo je propisano samo za obveznike PDV-a jer su to firme koje imaju značajan promet, a samim tim ostvaruju i relativno značajnu dobit, što za sobom povlači značajan iznos poreza na dobit”, navodi Pisarević.
Kontrola troškova se odnosi i na kupovinu gotovinom, gde je na fiskalnom računu obavezan podatak PIB firme primaoca računa, bez obzira na to da li je primalac u sistemu PDV-a, tačnije da li ima pravo na odbitak PDV-a po osnovu gotovinskog plaćanja.
“Dovoljno je da se sumiraju podaci o gotovinskim plaćanjima računa za firmu i uporede sa podizanjem gotovine sa šifrom 166 na nalogu za isplatu. Odstupanja mogu biti minimalna, recimo za plaćanje poštarine za preporučene pošiljke, gde Pošta nije u obavezi da izda fiskalni račun. Stoga je najavljena izmena Zakona o elektronskom fakturisanju logičan nastavak događanja”, smatra naša sagovornica.
Evidentiranje ulaznog PDV-a kroz SEF predstavlja dodatnu kontrolu iskazanog poreza na dodatu vrednost koji predstavlja odbitnu stavku, tako da se ovim pojednostavljuje kontrola ispravnosti obračuna PDV u predatoj poreskoj prijavi za porez na dodatu vrednost.
Takođe, još jedna novina koju donosi Pravilnik o sistemu elektronskih faktura odnosi se na mogućnost brisanja obveznika iz SEF-a.
“Evidentiranje faktura u SEF-a je obavezno za sve firme koje su u sistemu PDV-a ili rade sa korisnicima javnih sredstava, a nisu u sistemu PDV-a. Međutim, u praksi se dešavalo da kupac koji je u sistemu PDV-a insistira od svog dobavljača da fakturu pošalje preko SEF-a, pa su se mnoge firme evidentirale na SEF iako to nisu morale da urade. Takve firme su zapravo dobrovoljni korisnici SEF-a i prema zakonskim propisima u sistemu elektronskih faktura moraju da ostanu do kraja kalendarske godine u kojoj su se prijavili za SEF i još naredne godine”, kaže poreska savetnica Zvezdana Pisarević.
Ona dalje objašnjava da, s obzirom na to da se sa korišćenjem SEF-a počelo tokom 2022. godine, svi dobrovoljni korisnici mogu početkom 2024. godine da podnesu zahtev za izlazak iz sistema elektronskih faktura.
Procedura oko izlaska iz SEF nije propisana, iz čega proizilazi da je potrebno podneti zahtev Centralnom informacionom posredniku za prestanak korišćenja Sistema elektronskih faktura.
“To zapravo znači da ako ste kupili nečiji program za evidentiranje faktura u SEF-u obratićete se toj firmi, a ako fakture unosite direktno na Portalu e-fakture, onda ćete na Portalu podneti zahtev. Ovo je samo pretpostavka, jer još uvek nije donet propis ili uputstvo pošto nema zakonsku obavezu. Da podsetim još jednom, svi PDV obveznici su dužni da koriste SEF, dok svi koji nisu u sistemu PDV-a nemaju tu obavezu”, napominje Pisarević.
Pročitajte još:
Izmene Zakona o elektronskom fakturisanju koje će biti u primeni od 1. januara 2024. godine odnose se i na promene roka, odnosno njegovog skraćenja sa 15. na 10. u mesecu, za dostavljanje pojedinačne i zbirne evidencije o PDV obavezi na sistemu elektronskih faktura.
Kada su u pitanju tromesečni obveznici, oni će PDV evidenciju na SEF za prvo tromesečje 2024. godine morati da dostave do 10. aprila.
Ukoliko nakon predaje evidencije dođe do promena u PDV obavezi obveznika, on može da izvrši izmene PDV evidencije u roku od 15 dana nakon isteka meseca u kojem je promena nastala.
Konsiljere
15.12.2023 #1 AuthorBravo!!! Tovarnog konja jos natovarite a paradnog konja oslobodite svega.
Jasmina
15.12.2023 #2 AuthorPored Pošte koja nije u obavezi da izda fiskalni račun, mnogo veći problem stvaraju Putevi Srbije, koji ne izdaju fiskalni račun sa PIBom na naplatnim rampama za plaćanje putarine. Kao što znate, putarine predstavljaju veliki izdatak za firme koje imaju teren po celoj Srbiji, njih plaćamo gotovinski, najčeščće biznis karticom i na računu nema PIBa. Takodje, gradski parkinzi u Srbiji ne izdaju gotovo nikakav račun, a traže gotovinu, što nije mala suma za nas koji se bavimo celodnevnom montažom. Imate li smisleno rešenje za ova dva slučaja, a da pri tome ne izgubimo previše vremena obavljajući svoj posao. Hvala!
Dejan
16.12.2023 #3 AuthorOba problema možete rešiti prelaskom na elektronsko plaćanje Tag-om. Em plaćate preko računa, em imate popust 6%, i još dobijate fakture na mejl. Možete preko AMSS, a imate i EnPay a razlike nema.
Parkiranje plaćajte
1.putem mobilnih pa vam dolazi regularno i faktura i račun, ili
2 putem aplikacije Parking servis, koja funkcioniše za sva mesta u kojima je zonsko parkiranje, a njome možete platiti i kaznu za parkiranje i opet dobiti račun.
I sve funkcioniše bez problema.
Svetlana
18.12.2023 #4 AuthorImate na sajtu Puteva Srbije uputstvo kako da dobijete gotovinski račun za sve putarine plaćene gotovinom ili poslovnom karticom. Potrebno je da im skenirano uz popunjenu tabelu posaljete i slipove od plaćenih putarina.
Tamara
15.12.2023 #5 AuthorMa bravo reketaši! A koje će potpuno nove olakšice ikada imati PDV obveznici?!
Ume li država da kontroliše naplatu potraživanja pa da taj PDV ne mora da bude briga nas koji poslujemo po zakonu? Šta vam rade banke koje osim što deru i kroz el. plaćanje (koje sami obavljamo i banke više nemaju ni trošak šalterskih službenika ni poslovnih prostora) umesto da su neka vrsta SDK. Uteraćete vidim sve u najcrnju moguću zonu pa nećete ni dinara videti, sve radite u tom pravcu. Da imate imalo sluha da olakšate i pojednostavite poslovanje, država bi imala punu kasu i zadovoljan narod.
Nenad
15.12.2023 #6 AuthorApsolutno tačno👏
DOBRILA
15.12.2023 #7 AuthorE bravo!!
Saša
15.12.2023 #8 AuthorApsolutno komentari su na mestu a ja bih dodao još da stvarno ne vidim svrhu kasa,mesečnih licenci ako sve to moramo da unosimo ponovo na SEF-u ili da platimo nekome program, pa izmene istog i td. i td. Zašto ne uvsti jednobrazni softver za sve i sve pojednostaviti jer sve ovo ka tome ide pre ili kasnije.
Anonimni
16.12.2023 #9 AuthorI sve ovo pada na teret knjigovođa….
oblak57
17.12.2023 #10 Authorpa to i jeste njihov posao, zar ne
Dragana
16.12.2023 #11 AuthorOni su nas poistovetili s velikim sistemima. Mi nemamo strukturu da to realizujemo (mislim na nas, mikropreduzeća) i ako za to odvojimo vreme, ono ide nauštrb vremena za rad. Pripremamo dokumentaciju za knjigovođu (ovo novo ne radi knjigovođa jer mi pristupamo SEF-u), kad ćemo raditi? Kako da zaradimo novac, ako pola radnog vremena provedemo radeći administraciju? Sve podatke već imaju na SEF-u, i ulazni i izlazni PDV? Zašto ne naprave program koji će to povezati umesto što sav teret prebacuju na nas?
oli
18.12.2023 #12 AuthorPrevise obaveza za jnigovodje nalih i mikro preduzeća kao i oreduzetnika. Ovo je smislio neko ko nema dana prakse u racunovodstvu.
džon meklejn
22.12.2023 #13 Authornarod nezadovoljan ali neće ništa da menja… ma hajte molim vas.. narod je sebičan i gleda samo svoju zadnjicu, počev od najstarijih……