Za dugotrajni uspeh važno je izgraditi poverenje kod poslovnih partnera

Mali drumski prevoznici opstaju uprkos čekanju na granicama i deficitu radne snage

BiznisPoslovanjeSrbijaU fokusu

24.11.2021 13:25 Izmenjeno: 14:35 Autor: Marko Miladinović 1

Mali drumski prevoznici opstaju uprkos čekanju na granicama i deficitu radne snage Mali drumski prevoznici opstaju uprkos čekanju na granicama i deficitu radne snage
Prošla godina je bila po mnogo čemu izazovna za sva preduzeća koja su poslovala u delatnosti drumskog prevoza tereta. Može se reći da, za... Mali drumski prevoznici opstaju uprkos čekanju na granicama i deficitu radne snage

Prošla godina je bila po mnogo čemu izazovna za sva preduzeća koja su poslovala u delatnosti drumskog prevoza tereta. Može se reći da, za razliku od nekih drugih privrednih oblasti, ova nije u potpunosti stala čak ni u vreme višemesečnog potpunog zaključavanja u prvom talasu pandemije, ali su se pred prevoznicima koji izlaze izvan granica Srbije tada stvorili dodatni problemi u vidu značajno produženog čekanja na granicama, što se negativno odrazilo na više različitih nivoa. 

„Prošla godina je što se tiče granica bila katastrofa, a ni do danas se nije mnogo toga promenilo po tom pitanju. Imate po 30 teretnih vozila sa našim registracijama koje čekaju na Batrovcima po 15 sati. Kada toliko dugo vozači moraju po malo da pomeraju kamion u redovima, posle nisu sposobni da nastave da voze, tu se stvara trošak i nezadovoljstvo“, napominje u razgovoru za naš portal direktor transportnog preduzeća Porto-MB iz Laćarka, Zoran Popović.

Prema njegovim rečima, ovo za posledicu direktno ima i manjak raspoloživih vozača na domaćem tržištu, jer će oni radije da potraže posao u inostranstvu ili se jednostavno prebace u sasvim drugu delatnost.

U vezi sa tim, bilo je govora o reciprocitetu, odnosno bržem propuštanju na graničnim prelazima sa Hrvatskom, ali ta ideja nije se i ostvarila u praksi. 

„U drugim zemljama prioritet uvek imaju domaći vozači, ali ne i kod nas. Nisu Batrovci izuzetak, isto je i na Kelebiji, Horgošu, itd. U isto vreme, vozači u Evropskoj uniji samo uzmu otpremnicu i voze s kraja na kraj EU i kroz nekoliko zemalja bez zaustavljanja“, kaže Popović.

Mala preduzeća koja se bave drumskim prevozom u Srbiji
PozicijaIme kompanijeUkupni prihodi u 2020. godini(u evrima)
1SLAVIŠA MITIĆ PR RADNJA ZA PREVOZ I TRGOVINU MITIĆ PROM RADEVCE8.178.783,50
2DHL FREIGHT d.o.o.7.830.808,25
3PREDUZEĆE MBM-TRANS DOO UB7.138.429,77
4UB PETROL DOO UB6.884.305,35
5BORA KEČIĆ-SPECIJALNI TRANSPORTI DOO BEOGRAD6.584.280,35
6DRAGOVIĆ TRANSPORT DOO, SMEDEREVO6.397.735,33
7ANES KUČEVIĆ PR AUTOPREVOZNIČKA I TRGOVINSKA RADNJA PRIJEPOLJE6.288.992,53
8RAJ-TRANS DOO KRAGUJEVAC5.815.341,36
9PESAK PETROL DOO, POŽEGA5.697.090,16
10ADVANTO DOO BEOGRAD5.403.537,33
11DOO MACKO ODŽACI5.315.767,45
12Privredno društvo BORA KEČIĆ-VANGABARITNI TRANSPORTI d.o.o. Beograd5.297.507,57
13RADOVIĆ DOO5.228.363,28
14DOO PANONIJAPREVOZ-MV ČENEJ5.014.066,99
15RADOVAN ŠIJAKOVIĆ PR, AUTOPREVOZNIK EURO ŠPED, BORČA4.803.325,73
16PREMIJA INTERNATIONAL DOO NOVI PAZAR4.621.279,77
17EUROMERKUR DOO FUTOG4.465.199,07
18MILOS TRANS DOO ČAČAK4.302.935,36
19MATADOR ŠPED DOO PRIJEPOLJE4.297.424,23
20DOO POLET PARAĆIN4.215.378,10
* izvor: CompanyWall

Prošle godine u Srbiji je u delatnosti drumskog transporta poslovalo oko osam hiljada preduzeća svih veličina. Među njima, mala preduzeća morala su posebno da povedu računa o balansiranju svog poslovanja između povećanih troškova izazvanih čekanjem i merama zaštite, te deficita na tržištu vozača. 

Po deficiniciji Zakona o računovodstvu, mala preduzeća su ona koja zadovoljavaju makar dva od tri kriterijuma na datum godišnjeg bilansa:

  • imaju između 10 i 50 zaposlenih,
  • poslovni prihodi su im između 700.000 i 8.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti,
  • vrednost ukupne aktive iznosi između 350.000 evra i 4.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.

Ovakva situacija nastavila se i u 2021. godini, s tim da je u međuvremenu došlo i do međunarodnih zastoja u lukama, te opšte inflacije.

Začarani krug povećanja cena, kaže naš sagovornik, još nije značajno uticao na cene transporta u Srbiji. Benzin je poskupeo 36 dinara po litru od početka godine, a mali prevoznici i dalje voze po sličnim cenama, a razlog za to su ranije potpisivani srednjoročni ugovori sa stranim partnerima.

„Ipak, naglašavam, najvažniji problem koji kod nas treba rešiti što pre je prespor prelazak granica, dok svi ostali eventualni zastoji i prepreke mogu biti prevaziđeni samostalno ili u saradnji sa dugogodišnjim komitentima“, zaključuje Zoran Petrović, i dodaje da je zbog toga jako važno izgraditi poverenje kod poslovnih partnera.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...