Preduzetnica na čelu porodične firme iz Jagodine dobila nagradu “Žena zmaj”

Najveći izazov je pronaći i zadržati dobre kadrove

Moja firmaNekretninePoslovanjeSrbija

18.12.2022 14:14 Autor: Marko Andrejić 16

Najveći izazov je pronaći i zadržati dobre kadrove Najveći izazov je pronaći i zadržati dobre kadrove
Moji profesionalni planovi su u početku bili drugačiji. Želela sam velike korporacije, videla sebe u berzanskim ili finansijskim institucijama, pa i konsaltingu. Međutim, očeva... Najveći izazov je pronaći i zadržati dobre kadrove

Moji profesionalni planovi su u početku bili drugačiji. Želela sam velike korporacije, videla sebe u berzanskim ili finansijskim institucijama, pa i konsaltingu. Međutim, očeva firma je napredovala, a ja sam sazrevala tokom školovanja. Moj otac je oduvek bio vizionar, čovek koji veruje u mlade, obrazovane ljude. Potrudio se da dobijem sve neophodno za srećnu i stabilnu budućnost, ali mi je usadio i jake porodične vrednosti, pre svega sopstvenim primerom. Već na postdiplomskim studijama sam znala da ću se vratiti u svoju zemlju i u porodičnu kompaniju, gde ću moći da iskoristim stečena znanja i iskustva. Bez obzira na prvobitne planove, u jednom trenutku sam bila sigurna da će moj put uspeha kroz koji ću koračati ispunjena i srećna biti jedino uz porodicu.

Ovako Sanja Stanimirović, generalna direktorka (CEO) kompanije Testeral iz Jagodine, opisuje svoj početak u biznisu i preduzetništvu. Ona je ovogodišnja dobitnica nagrade Udruženja poslovnih žena Srbije “Cvet uspeha za ženu zmaj” za izvozno orijentisanu firmu.

U razgovoru za Biznis.rs naša sagovornica ističe da je još kao osnovac bila uključena u obavljanje sitnih poslova u očevoj firmi, mada je prvo profesionalno iskustvo bilo posle završenog fakulteta – najpre sa mentorima koji su je uputili u praktična znanja, da bi se kasnije usavršavala u kompanijama Philip Morris i Carlsberg. To je bio njen razvojni put pre kompletnog preuzimanja porodične firme.

Kada izaberete da se upustite u preduzetničke vode, izazov je nešto što se podrazumeva, a ovo je porodična firma. Vrlo često je to i otežavajuća okolnost. Međutim, ujedinjenost i međusobno poverenje je najbitnije, jer tada zapravo eliminišete sve nedostatke. Podela obaveza je bila presudna da dođemo do dobrih rezultata. Treba balansirati svakoga dana i neprekidno osluškivati potrebe svakog pojedinačno, ali ponavljam – poverenje, jasna organizacija i odgovornost koju preuzimamo je ključ uspeha”, objašnjava Sanja Stanimirović.

Sanja Stanimirović / Foto: Testeral

Kao ženu na čelu firme koja posluje u građevinskom sektoru često je pitaju – otkud u jednoj tipično muškoj delatnosti? Odgovara da je neko drugi birao u kojoj branši će poslovati preduzeće, ali da je definitivno njena odluka bila da radi za Testeral.

“Nametnulo se da budem na čelu firme, prvo sticajem okolnosti – jer sam najstarije dete, a drugo zato što sam takvog karaktera kakvog jesam. Imam tu neku vrstu preduzimljivosti i liderstva u sebi i, naravno, imam volju i želju da radim tako nešto. Iskreno, meni je ovaj posao u krvi i ne bih mogla ni da zamislim sebe u nekoj drugoj branši”, navodi direktorka kompanije iz Jagodine.

Izvozna orijentacija

Testeral je poslovni sistem u okviru koga se vrši projektovanje, proizvodnja i ugradnja staklenih fasada i fasadnih sistema, staklenih krovova, aluminijumske stolarije, prozora i vrata, ograda, verandi, zimskih bašta, roletni i drugih proizvoda. Proizvodni pogon smešten je na 6.500 m2 i opremljen je novim CNC mašinama i kompjuterskim obradnim centrima renomirane nemačke marke Elumatec, sa izuzetno velikim proizvodnim kapacitetima.

Stalnim ulaganjem u najsavremeniju opremu za proizvodnju učvrstili su se među najvećim proizvođačima i izvoznicima u Srbiji.

“Testeral je od osnivanja bio izvozno orijentisan, pre svega zbog sestrinske firme STS KAN Group koja distribuira profile na teritoriji Srbije i čiji bi kupci bili naša direktna konkurencija. Da bismo to izbegli okrenuli smo se pre svega ka Evropskoj uniji. Pre nekoliko godina smo krenuli da poslujemo i na srpskom tržištu, ali isključivo velike projekte, gde naši kupci nisu mogli sami”, navodi Sanja Stanimirović i dodaje da je sledeća faza, jako bitna za Testeral, bila otvaranje ćerke firme u Sjedinjenim Američkim Državama i direktan plasman na to tržište, gde su u kratkom roku napravili izuzetno zapažene rezultate.

“Definitivno najveći izazov bio je pronaći i zadržati dobre kadrove, a onda plasirati robu na različita tržišta. Treba se prilagoditi sertifikatima, normama, sistemima i kulturi poslovanja svake države u kojoj poslujete”, naglašava naša sagovornica.

Foto: Testeral

Zbog povećanja proizvodnih kapaciteta Testeral je značajno povećao broj zaposlenih i kompanija trenutno ima 112 radnika, od kojih 22 žene. Pored toga, od ukupnog broja visokoškolovanih kadrova 48 odsto čine žene, koje su i na rukovodećim pozicijama u četiri od šest sektora. Na to je Sanja posebno ponosna.

Nekretnine nisu pogođene krizom

Na poslovanje Testerala značajno utiče stanje na tržištu nekretnina, koje je već godinama u ekspanziji. Ipak, pandemija korona virusa je uticala na sve delatnosti.

“Kada je počela pandemija niko nije mogao da predvidi dalji tok života, a kamoli poslovanja. Velika kriza koja je usledila direktna je posledica. Međutim, nekretnine nisu bile pogođene. Ljude je povela potreba da na neki način zaštite svoje interese, pa su investirali. Da li ušteđevinom ili kreditima, ali su ulagali u nekretnine. Možda je na to uticalo zatvaranje i karantin, pa su na taj način kupovali svoju sigurnost i to se pozitivno odrazilo na poslovanje u građevini i povećanim prometom u Srbiji i u našim kompanijama. Kako će se nadalje odvijati situacija, ne bih mogla da tvrdim.”

Testeral je prošle godine proširio svoje kapacitete, a kakvi su planovi za sledeću?

Planiramo sprovođenje procesa digitalne transformacije i završetak izgradnje i opremanje nove hale. Što se tiče tržišta, planovi su da još dublje pustimo koren na tržištima gde smo već prisutni i da tu učvrstimo svoju poziciju, kao i traženje mogućnosti za ulazak na neko novo perspektivno tržište”, najavljuje naredne korake jagodinskog Testerala generalna direktorka i “žena zmaj” Sanja Stanimirović.

“Glavna prednost žena je emocionalna inteligencija”

Koliko vam znači nagrada Udruženja poslovnih žena “Cvet uspeha za ženu zmaj”? Kako vidite dalji razvoj ženskog preduzetništva u Srbiji?

„Dodela ove prestižne nagrade je ispunjenje jednog devojačkog sna. Velika mi je čast i privilegija, ali ona je rezultat višegodišnjeg rada i svakodnevnog zalaganja, posvećenosti koju ulažem. Sada imam odgovornost da budem još bolja i uspešnija. Ne samo ja, nego i moja porodica, naše kompanije i svi zaposleni. Ja ih usmeravam, motivišem, podstičem, ali ova nagrada pripada koliko meni, toliko i svima njima, jer mi činimo tim.

Smatram da žensko preduzetništvo ide jednom jakom, dobrom uzlaznom putanjom, a o tome govori i činjenica da mi već sada imamo 30 odsto žena vlasnica firmi u Srbiji. Mislim da je to prilično veliki procenat, jer su žene, pogotovu u preduzetništvu, odgovornije, lojalnije, solidarnije. Organizacije u kojima se okupljaju žene, bilo da je to udruženje ili komora, od velike su važnosti. Imamo situaciju gde novi ministar privrede prepoznaje potencijal žena i propagira ga, tako da ja potvrđujem njegovu rečenicu da su žene zakon – jer one to zaista jesu. Ta ženska energija, ne samo u Srbiji, nego generalno u svetu, preuzima primat u preduzetništvu. Glavna prednost žena je to što mi uz racio, kao muški svet, koristimo i srce, odnosno emocije. Pristupamo drugačije, pa je poverenje i zadovoljstvo radnika na višem nivou nego kod muških poslodavaca. Mislim da je to naša glavna prednost – emocionalna inteligencija.“

Tagovi
NEKRETNINE
  • Moon

    18.12.2022 #1 Author

    Kad bi dobili plate koje i zasluzuju nebi bilo tesko pronaci ih

    Odgovori

  • KATARINA

    18.12.2022 #2 Author

    Samo retki poslodavci u Srbiji su svesni da je najvredniji resurs u biznisu upravo ljudski resurs.

    Odgovori

  • Dea

    18.12.2022 #3 Author

    Na kraju je sve isto,isto se cenis ti i neko ko je potpuno neodgovoran

    Odgovori

  • JANA

    18.12.2022 #5 Author

    Uz dobru platu i dobri kadrovi nece da odlaze ,svako dobro zelim

    Odgovori

  • Milovan94

    18.12.2022 #6 Author

    Treba ulagati u dobar kadar kako bi ga sačuvali.

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    18.12.2022 #7 Author

    Dobrih kadrova ima ali dobre plate za dobre kadrove nema

    Odgovori

  • GOCA BG

    18.12.2022 #9 Author

    Najveci izazov i jeste zadrzati strucne i dobre radnike…

    Odgovori

  • VERA

    18.12.2022 #10 Author

    Svaka čast za nagradu. To je izazov svim firmama koje ozbiljno rade i nece da prevare radnika.

    Odgovori

  • Jovana24

    19.12.2022 #11 Author

    Uz dobre uslove rada, moguće je naci i zadrzati radnu snagu.

    Odgovori

  • N.N.

    19.12.2022 #12 Author

    Danas je tesko naci dobre kadrove.

    Odgovori

  • TATJANA

    19.12.2022 #13 Author

    Ne nastave svi porodični posao, sve ih je manje, bravo za mladu direktorku

    Odgovori

  • Dunja5

    19.12.2022 #14 Author

    Da bi dobri kadrovi bili zadovoljni mora postojati dobar odnos radnika i poslodavaca, sve je do dogovora.

    Odgovori

  • goca87

    21.12.2022 #15 Author

    I ovo je svakako moguće, uz medjusobno poštovanje

    Odgovori

  • maric

    23.12.2022 #16 Author

    Uvek treba ceniti dobrog radnika, ali podjednako zdravim odnosima i načinom poslovanja u firmi kao i novčano.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...