za vreme krize bolje rezultate ostvarili preduzetnici spremni da rizikuju

Otvaranje granica i državne mere spasili poslovanje autobuskih prevoznika

AnalizaFirme u fokusuPoslovanjeSrbijaU fokusu

14.1.2022 08:01 Autor: Marko Miladinović 16

Otvaranje granica i državne mere spasili poslovanje autobuskih prevoznika Otvaranje granica i državne mere spasili poslovanje autobuskih prevoznika
Autobuski prevoznici pretrpeli su nemerljivu štetu od početka korona krize, kako u Srbiji, tako i širom planete. U jednom trenutku potpune mere zatvaranja obustavile... Otvaranje granica i državne mere spasili poslovanje autobuskih prevoznika

Autobuski prevoznici pretrpeli su nemerljivu štetu od početka korona krize, kako u Srbiji, tako i širom planete. U jednom trenutku potpune mere zatvaranja obustavile su prekogranični prevoz i u dobroj meri nanele štetu rezultatima međugradskih, pa čak i gradskih prevoznika u pojedinim mestima.

O nevoljama domaćih drumskih prevoznika putnika pisali smo u više navrata. Zajedničko za sve njih, bez obzira na veličinu preduzeća, je da su tokom 2020. godine – prve godine krize, a ujedno poslednje godine za koju su dostavljeni finansijski izveštaji – listom postizali slabije rezultate.

Pojedini među njima nisu se još oporavili, a neki su bili prinuđeni, pogotovu među mikro prevoznicima, da zatvore svoj biznis. Ipak, bilo je i svetlih poslovnih primera, uprkos svim negativnim faktorima, koji se uglavnom mogu pripisati ličnoj preduzimljivosti i brzoj reakciji na novonastale uslove na tržištu. Na našoj listi najuspešnijih malih preduzeća koja se bave drumskim prevozom putnika vidi se njihovo rangiranje po ostvarenim prihodima, prema rezultatima kojima raspolaže CompanyWall.

Pored toga, segment autobuskih prevoznika bio je među nekoliko pogođenih oblasti u koju je Vlada Srbije uložila najveće iznose bespovratne pomoći, isplaćivane u šest navrata, u vrednosti od 600 evra po vozilu kojim raspolaže svaki od prevoznika.   

Po definiciji Zakona o računovodstvu, mala preduzeća su ona koja zadovoljavaju makar dva od tri kriterijuma na datum godišnjeg bilansa:

  • imaju između 10 i 50 zaposlenih,
  • poslovni prihodi su im između 700.000 i 8.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti,
  • vrednost ukupne aktive iznosi između 350.000 evra i 4.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.

„Državna pomoć po autobusu nam je mnogo pomogla jer je predstavljala čist prihod. Nismo pokrili 100 odsto onoga što smo izgubili, ali smo mogli da napredujemo dalje“, kaže za naš portal Dražen Panić, direktor u preduzeću Eurotours iz Elemira.

Ovo malo preduzeće je pre krize bilo prepoznato kao redovan prevoznik putnika za Hrvatsku, dok u zemlji vozi radnike za potrebe lokalnih firmi.

Kada je proglašena pandemija, međutim, okolnosti su se promenile, a u jednom trenutku je i glavni kanal prema komšijskoj zemlji bio u potpunosti zatvoren.

„Pošto obavljamo prevoz za Hrvatsku, nama se u toj godini posao prepolovio. Tri meseca uopšte nismo mogli da vozimo preko granice, ali kada je ponovo otvorena ta mogućnost mi smo je prvi iskoristili. Obzirom na smanjen broj putnika počeli smo da koristimo manje autobuse i nekako smo izgurali 2020. godinu, dok je 2021. godina bila dobra u odnosu na većinu ostalih prevoznika“, priča Panić.

Prema njegovim rečima, kada se pročulo da je Eurotours u jednom trenuku jedini vozio ljude iz Srbije za Hrvatsku, dobio je i deo novih putnika. To je bila svojevrsna nagrada za činjenicu da je ovo preduzeće odabralo da vozi u vreme kada drugi to nisu hteli, plašeći se postojećih rizika.

Na kraju, dobri rezultati iz letnje sezone i perioda smirivanja pandemije, doprineli su da se donekle nadomeste početni gubici.

Što se tiče čekanja na granicama, prevoznici putnika, za razliku od svojih kolega koji se bave transportom robe i moraju da čekaju dugo na carinske procedure, nemaju takve probleme. Jedino eventualno tokom leta ili pred velike praznike kada se tradicionalno stvaraju gužve na granicama prema Hrvatskoj, napominje naš sagovornik.

Od ove godine Panić ipak očekuje da će biti bolja.

„Firme za koje prevozimo radnike za sada normalno posluju, baš kao i prevoz za Hrvatsku. Kako bude išlo lepše vreme i situacija vezana za virus će se popravljati, svi se nadamo“, zaključuje Panić, uz veru da je najgori deo pandemijske krize ipak iza nas.

U našoj listi najuspešnijih malih preduzeća koja se bave kopnenim prevozom putnika nisu uvrštene one firme koje nisu bile likvidne u poslednjoj podnetoj finansijskoj godini.

Mala preduzeća koja se bave kopnenim prevozom putnika
PozicijaIme kompanijeUkupni prihodi u 2020. godini (u dinarima)
1MAČVA EXPRES DOO BADOVINCI441,348,000
2BEOBUS CITY 2015 DOO377,560,992
3KNEŽEVIĆ-TRANS DOO BEOGRAD340,400,000
4PRESTO DOO BEOGRAD307,950,016
5RAKETA A B DOO BAJINA BAŠTA304,372,000
6TRANS-JUG DOO OBRENOVAC292,581,984
7BROS AUTO DOO NIŠ289,568,000
8AUTO KODEKS DOO BEOGRAD281,057,984
9DOO MATTRADE ZRENJANIN273,246,016
10SAOBRAĆAJ DOO ŽABALJ254,392,992
11BAMIRON BG DOO BEOGRAD229,001,008
12PREDUZEĆE ZA TRGOVINU NA VELIKO I MALO ĆURDIĆ DOO, BEOGRAD (VOŽDOVAC)218,402,000
13B&B LINEA DOO BEOGRAD213,807,008
14LUI TRAVEL DOO BEOGRAD211,119,008
15M & M – TRANS COMPANY DOO BEOGRAD207,764,000
16KOŠAVA PREVOZ DOO BEOGRAD203,445,008
17FRENKI-KOMERC DOO ZAGUŽANE203,436,992
18DOO SP KOLAŠINPREVOZ ZUBIN POTOK193,820,000
19GAGA TURS ZLATIBOR DOO181,970,016
20OMNIBUS DOO BEOGRAD179,006,000
21AUTOPREVOZ-JANJUŠEVIĆ AD PRIBOJ169,960,992
22Banat trans d.o.o.155,696,992
23ŠIDEXPRES DOO ŠID145,261,008
24FENIKS GIZ DOO JAZOVNIK136,088,992
25KAVIM RAŠKA134,260,000
26JKP Beogradski metro i voz Beograd131,930,000
27MASTER BUS DOO RUMA131,794,000
28BENZ 011 DOO BEOGRAD, SREMČICA126,215,000
29SPECTRA VISION DOO PROKUPLJE123,460,000
30NET BUS CO DOO ZRENJANIN117,977,000
31PUB INTERNACIONAL DOO KRALJEVO112,058,000
32VEOS TAXI DOO NOVI SAD111,007,000
33IN TRAVEL & TRANSPORT DOO INĐIJA107,318,000
34MOTO BOEM TRANS DOO NEGOTIN97,369,000
35SUN PETROL DOO PANČEVO87,881,000
36BOSS TAXI DOO KRUŠEVAC86,941,000
37MEGA BUS 2010 DOO BEOGRAD86,103,000
38DOO AS-TURS NEGOTIN85,053,000
39EUROPA BUS DOO VALJEVO82,635,000
40DOO MINI II BAČKA PALANKA79,060,000
41BARBADOS DOO BEOGRAD76,742,000
42GAGA PREVOZ DOO ČAJETINA74,976,000
43PRIVREDNO DRUŠTVO AKT EXPRESS DRUŠTVO SA OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU JAGODINA70,109,000
44ATP-AUTOPREVOZ-DTD DOO ČURUG69,581,000
45PUTOKAZ DOO CRVENKA62,528,000
46PROFI-PINK DOO53,255,000
47AS TOURS DOO VETERNIK52,179,000
48SOKOPREVOZ doo Sokobanja51,218,000
49EUROTOURS DOO ELEMIR48,411,000
50KIMMEL DOO NOVI PAZAR45,155,000
izvor: CompanyWall
  • VERA

    14.1.2022 #1 Author

    Konačno da i oni živnu i rade normalno.

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    14.1.2022 #4 Author

    Konačno da se uzme u obzir da LJUDI MORAJU DA NASTAVE NORMALNO DA RADE!

    Odgovori

  • NIKOLA.NIDZO

    14.1.2022 #5 Author

    trebalo bi tako za svaku djelatnost 😊

    Odgovori

  • Arsenije Njegovan

    14.1.2022 #6 Author

    Donekle očekivano. Naši ljudi u inostranstvu su se oslanjali na njih.

    Odgovori

  • MARA

    14.1.2022 #7 Author

    Napokon

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    14.1.2022 #8 Author

    prevoznici su jedna od delatnosti koja je bila najviše ugrožena koronom i ovo će im donekle popraviti poslovanje dok korona ne prođe.

    Odgovori

  • MARKO7

    14.1.2022 #10 Author

    Hvala bogu da i ti ljudi od nečega zarade za sebe

    Odgovori

  • GOCA BG

    14.1.2022 #11 Author

    Sreca prati hrabre!Pametan poslovni korak,svaka cast!

    Odgovori

  • Ivan

    14.1.2022 #12 Author

    Bravo

    Odgovori

  • JOVANA

    20.1.2022 #13 Author

    SVAKA CAST

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    24.1.2022 #14 Author

    Bravo…

    Odgovori

  • MARIJANA

    31.1.2022 #15 Author

    Slazem see

    Odgovori

  • MARE

    3.2.2022 #16 Author

    Ali kad pogledamo nije da nije funkcionisao prevoz putnika , jos od leta 2021.sve relativno normalno funkcionise pogotovo u periodu kad je i inace sezona , putovalo se najnormalnije.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...