dodatne probleme predstavlja i ulazak migranata u kamione kod hrvatske granoce

Čekanje na carinu nanosi ogromnu štetu domaćim prevoznicima

AnalizaPoslovanjeSrbijaU fokusu

18.12.2021 11:01 Autor: Marko Miladinović 1

Čekanje na carinu nanosi ogromnu štetu domaćim prevoznicima Čekanje na carinu nanosi ogromnu štetu domaćim prevoznicima
O mukama domaćih drumskih prevoznika robe pisali smo već u nekoliko navrata. Nedostatak profesionalnih vozača postaje konstantna boljka srpskih transportera, a utisak je da... Čekanje na carinu nanosi ogromnu štetu domaćim prevoznicima

O mukama domaćih drumskih prevoznika robe pisali smo već u nekoliko navrata. Nedostatak profesionalnih vozača postaje konstantna boljka srpskih transportera, a utisak je da je pandemija korona virusa samo dodatno naglasila postojeći deficit.

A opet, roba mora da prolazi u oba smera preko granica naše zemlje. Uz zastoje u lancima snabdevanja, potražnja za pojedinim artiklima sve je veća.

U delatnosti drumskog prevoza robe mikro preduzeća u Srbiji još teže izlaze na kraj od većih firmi. Ona se oslanjaju na manju bazu vozača i često im je teže da ih privuku, takođe imaju nižu sumu kapitala u rukama da se nose sa raznoraznim licencama, taksama i kaznama koje moraju da se plate, ali sve to nije ništa u poređenju sa višesatnim čekanjem na graničnim prelazima.

„Prošle godine smo radili solidno, ali u suštini ostaje nerešen stari problem kod carinjenja. Primera radi, u Mađarskoj carina traje do sat vremena, a u Srbiji ponekad osam sati. Em vozača nema, em ti sopstvena država još uzme po četiri dana mesečno na carinjenje“, objašnjava u razgovoru za naš portal Slobodan Glištra, suvlasnik i direktor u novosadskom preduzeću Glištra Transport.

On i njegove kolege iz drugih malih i mikro prevozničkih firmi najviše ispaštaju, dok veliki retko kad hoće da se pobune zbog prolonogirane loše situacije. Korona virus, kaže, uopšte ne predstavlja veliki problem. Posla ima, ali vozača nema.

Prema važećem Zakonu o računovodstvu, u mikro preduzeća u Srbiji razvrstavaju se ona pravna lica i preduzetnici koji na datum bilansa ne prelaze granične vrednosti dva od sledeća tri kriterijuma:

  • imaju do desetoro zaposlenih,
  • godišnji poslovni prihod im je do 700.000 evra u dinarskoj protivvrednosti,
  • vrednost ukupne aktive je do 350.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.

„Nedostatak vozača je veliki, imam tri kamiona koji mi leže. I onda se još dešava da vozači misle da ih potplaćujemo, a dobijaju platu 100.000-120.000 dinara kao da su doktori. Na kraju ćemo biti u situaciji da uvezemo radnu snagu i za kamiondžije“, žali se Glištra, koji je i sam bio dugogodišnji vozač kamiona.

S druge strane, Janja Prvulović iz Mića-Transporta, tvrdi da je deficit vozača zapravo posledica pomenutog problema na granicama, koji je posebno istaknut na granici sa Hrvatskom, preko koje ide roba za Italiju ili Sloveniju…

„Ključni problem za sve transportere predstavljaju granični prelazi, i to nije novo. Da bi se to rešilo, treba za isti sto da sednu veliki uvoznici, izvoznici, špediteri i predstavnici države. Nama se desilo pre dve nedelje da nam je jedan kamion ulazio 24 sata u zemlju. Znate li vi šta je to? U ovom trenutku u prevozu robe posluje oko dve hiljade preduzeća u Srbiji, to je na hiljade zaposlenih. Vozači neće više da rade, odlaze u inostranstvo, ne žele da čekaju u redovima, pa još da snose dodatnu odgovornost ako im u kamion uđu migranti iz kampova koji se nalaze kod granice“, priča Prvulović.

Prema njenim rečima, upravo zato je najgore stanje kod graničnog prelaza Batrovci, koje se dodatno pogoršalo od kada je ukinut prolazak preko Bogojeva. Hrvatska policija naplaćuje kaznu vozačima kao privatnim licima ukoliko u njihovim kamionima pronađe ilegalne migrante iz obližnjih kampova. Kazna iznosi oko 4.600 evra (50.000 kuna), a vozači koji čekaju u redu po najmanje nekoliko sati ne smeju stoga ni da pridremaju ili da odu do toaleta, jer mogu krišom da im uđu „nepozvani putnici“, što se i te kako dešava.

Posledica toga je da većina vozača koji danas žele da rade ne znaju ništa o carinskim procedurama i papirologiji, a traže, naravno, veće zarade.

„Previše robe svakog dana nepotrebno stoji na carinama, a naša zemlja bi trebalo da zarađuje od izvoza. Pregled pojedinih kamiona mogao bi traje po nekoliko minuta, pogotovu kod proverenih firmi i sa malo artikala u tovarnom prostoru. A ovde su u pitanju sati i dani. Četiri ture godišnje bude izgubljeno zbog čekanja na carini i to je razlog zbog koga vozači beže glavom bez obzira“, kaže Prvulović.

Naša sagovornica je i članica grupacije za transport Privredne komore Srbije, priseća se svih neuspešnih inicijativa i sastanaka koji su zbog istog problema organizovani još pre 15, 10, pet godina…

„Ne postoji adekvatno udruživanje. Nasuprot tome, vozačima koji razvoze samo unutar Evropske unije je mnogo lakše jer oni nose samo otpremnicu, nemaju tovarne liste“, konstatuje Janja Prvulović.

Uz sve navedene izazove – one koji su, nažalost, višegodišnji, kao i one koji su se pojavili tek u poslednje vreme – sektor domaćih mikro preduzeća koja se bave drumskim prevozom tereta i uslugama preseljenja i te kako je imao uspešne predstavnike. 99 najuspešnijih po ukupnim prihodima iz poslednjih finansijskih izveštaja zabeležili smo u našoj tabeli.

Pitanje je kakve bi rezultate ove firme tek postizale da nije bilo pandemije, problema sa migrantima na hrvatskoj granici ili prolongiranog čekanja na svim carinskim prelazima u zemlji.

Mikro preduzeća koja se bave drumskim prevozom tereta i uslugama preseljenja
PozicijaIme kompanijeUkupni prihodi u 2020. godini (u dinarima)
1AUTOPREVOZNIK LJILJANA KUČINSKI PR KAČER145,820,992
2BORISAV MITROVIĆ PR, STR-AUTOPREVOZNIK, NOVACI133,659,000
3PREDRAG CVETIĆANIN PR CP DOLINA124,917,000
4PRIMA TRGOVINA 2000 DOO BEOGRAD122,031,000
5KARIKA DOO KRUPANJ115,894,000
6SIČ-AGRAR DOO111,547,000
7DAMIR PAVIČIĆ PREDUZETNIK, SAMOSTALNI AUTOPREVOZNIK DS STOVARIŠTE PAVEKS KULA111,537,000
8TATJANA MILETIĆ PR MILETIĆ TRANSPORT KRUŠEVAC103,872,000
9DOO EURO MEDION DONJA GUŠTERICA99,148,000
10JARE PROM DOO LIPNIČKI ŠOR97,205,000
11GRUJIĆ BOJAN PREDUZETNIK TRGOVINSKO PREVOZNIČKA RADNJA BARE96,240,000
12DOO LIDER FRIGO BAČKA PALANKA96,139,000
13BAŠ TRANS DOO BEOGRAD95,865,000
14ROBI-TRANS DOO TOTOVO SELO94,016,000
15DRAPIL LOGISTICS DOO93,026,000
16SAMOSTALNA AUTOPREVOZNIČKO TRGOVINSKA RADNJA JOVANOVIĆ VLADAN JOVANOVIĆ PR RADALJ91,347,000
17L.A.S. TOP DOO BEOGRAD-PALILULA90,405,000
18SIMO BIJELOVIĆ PREDUZETNIK SAMOSTALNI AUTOPREVOZNIK VRBAS89,840,000
19MLADEN MAKSIMOVIĆ PR PREVOZNIČKA RADNJA FORCE TRANSPORT LOZNIČKO POLJE89,331,000
20SLOM DOO BOR86,385,000
21BOŠNJAČKI TRANSPORTI DOO BEOGRAD-ZEMUN85,114,000
22ŽARKO IVANOVIĆ PR AUTOPREVOZNIČKA RADNJA ŽIX CARGO BAČKA PALANKA83,921,000
23VUKMIROVIĆTRANS DOO FUTOG83,817,000
24TRANS NL DOO SJENICA83,693,000
25JANTRA DOO KRALJEVO83,451,000
26BLEŠIĆ – CO DOO FUTOG83,106,000
27S&D&L DOO BEOGRAD82,779,000
28DOO TRM PROMET Prijepolje82,713,000
29SAMOSTALNA AUTOPREVOZNIČKA RADNJA J MILAN JANKOVIĆ PR LEŠTANE82,129,000
30DALIBOR VUKIĆEVIĆ PR PALMA-BRZA81,783,000
31BIRD-ŠPED DOO OBRENOVAC81,633,000
32S-LOGISTIC WORLD DOO81,008,000
33PRIVREDNO DRUŠTVO ZISCO GROUP DOO BEOGRAD (ZEMUN)80,867,000
34MIGOTRANS TASIĆ DOO NIŠ, BULEVAR NEMANJIĆA 31/780,855,000
35Logistic House DOO Beograd80,677,000
36ANAMARICA TRANSPORT DOO80,158,000
37SUBAŠIĆ TRANS DOO SREMSKA KAMENICA80,099,000
38PRIVREDNO DRUŠTVO MOMČILOVIĆ PREVOZ DOO SURDULICA79,938,000
39GAGI DOO VELIKI TRNOVAC, BUJANOVAC79,930,000
40MOBIL TRANSPORT DOO79,865,000
41ALEKSANDAR NOVAKOVIĆ PR AUTOPREVOZNIK I TRGOVINSKA RADNJA PRIJEPOLJE79,584,000
42M.G.-TRANS DOO BEOGRAD79,419,000
43VESOVIĆ DOO PANČEVO78,801,000
44JANI-CO LOGISTIC DOO78,783,000
45DOO HRAS-TRANSPORT STARI BANOVCI78,368,000
46AXOS DOO78,188,000
47NIDŽA TRANS DOO78,018,000
48PANTER ŠPED MBG DOO VLADIČIN HAN77,897,000
49VIMIL LOGISTIC doo77,180,000
50IDP 974 DOO76,939,000
51ADR PROTECTA AQUA DOO ALIBUNAR76,583,000
52DGV LOGISTIC DOO BEOGRAD-ZEMUN76,548,000
53MONTICORE DOO ARILJE76,138,000
54PD ENVER-ŠPED DOO NOVI PAZAR75,997,000
55MLB Express 014 DOO75,994,000
56VS CONNECT TRANSPORT UND LOGISTIK DOO IVANJICA75,956,000
57FORTUNA ŠPED DOO BEOGRAD75,904,000
58ĐURO BRČIN PREDUZETNIK AUTOPREVOZNIK PARUNOVAC75,650,000
59KADIR TRANS DOO NOVI PAZAR75,635,000
60RRR GLIK-PROM DOO PRIBOJ75,626,000
61RIMEX INC D.O.O. BEOGRAD75,418,000
62AGIT 2013 doo74,868,000
63VUNE TRANS DOO NOVI SAD74,806,000
64RAFFI BENLIAN PR, K-PLUS TRANSPORT, NIŠ74,686,000
65TAKAČ TRANS DOO74,598,000
66SOUTHEAST GLOWS EUROPE DOO74,330,000
67DB DŽANOVIĆ DOO73,904,000
68BORA KEČIĆ-ATP DOO, OBRENOVAC73,768,000
69BEST ROAD TRANSPORT D.O.O. GROCKA, PUDARCI73,717,000
70SKY-M.A.73,675,000
71ĐURIŠIĆ 011 DOO73,619,000
72BATEX DOO, VETERNIK73,554,000
73VLADAN RANGELOV PREDUZETNIK, SAMOSTALNA AGENCIJA ZA PREVOZ ROBE MATLEX, DIMITROVGRAD73,204,000
74RIMIK DOO ČAČAK73,171,000
75EUROTRANSPORT&CARGO DOO72,711,000
76EURO SPEED 2009 DOO KRALJEVO72,707,000
77HORIZONT TRANSPORT DOO BAČKA PALANKA72,062,000
78DARKO BOŽIĆ PR AUTOPREVOZNIČKA BRAVARSKA I USLUŽNA RADNJA BOŽIĆ TRANS OBRENOVAC71,221,000
79ŽELJKO PAVLOVIĆ PR, AUTOPREVOZNIK I TRGOVINA STAKI KOP, VETERNIK71,133,000
80GORAN PREVOZ doo Vranje71,070,000
81AT KASTELEC DOO BEOGRAD71,063,000
82AUTOPREVOZNIK BOGOSAVLJEVIĆ VLATKO PR UB70,950,000
83BOMMS 025 DOO70,835,000
84MIĆA-TRANSPORT DOO BEOGRAD70,456,000
85TOP HILL DOO PARAĆIN70,424,000
86GELKOM-TRANS DOO INĐIJA70,085,000
87EXPRES-ŠPED DOO NOVI SAD69,828,000
88BIHORAC 2015 DOO69,580,000
89MS-TRANS69,344,000
90BOŽO TRANS DOO69,292,000
91SAMOSTALNA AUTOPREVOZNIČKA RADNJA GACA DRAGAN DINIĆ PR KNJAŽEVAC69,178,000
92DOO VIGOTOM BAČKA PALANKA69,164,000
93AGENCIJA ZA USLUGE PREVOZ I TRGOVINU KIPER TRANSPORT VELJKO BOSANAC PREDUZETNIK NOVI SAD69,144,000
94TIME EXPRESS DOO69,033,000
95DARRMIL TRANS DOO, STAJIĆEVO68,851,000
96ALEKSANDAR STEVANOVIĆ PREDUZETNIK MIHAL 8268,649,000
97AMB FAST TRANS DOO68,606,000
98ILIRIJA DOO PREŠEVO68,536,000
99Z.M.D. TRIO TRANS DOO OBRENOVAC68,499,000
izvor: CompanyWall
  • VERA

    14.1.2022 #1 Author

    Nadamo se da ce to biti regulisano. Migrante moraju da kontrolisu.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...