Pet ekonomskih događaja koje morate ispratiti u nedelji pred nama
ManifestacijePoslovanjeSrbijaSvet
21.11.2022 07:01 Autor: Marko Andrejić 4
Narednih mesec dana biće praznik za sve ljubitelje fudbala. U Kataru se 32 reprezentacije bore za titulu najbolje na svetu, a najskuplji Mundijal do sada okupiće i milione navijača, iako pada „u nevreme“, za razliku od dosadašnjih koji su se igrali tokom letnje pauze. Videćemo koliko će fudbal uticati na svetsku ekonomiju, a svoje najnovije prognoze daće u utorak i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD). Na Beogradskom sajmu ove nedelje se održavaju dve manifestacije, a kupci i trgovci širom sveta ozbiljno se spremaju za „Black Friday“, koji se ove godine dešava 25. novembra. Poznato je da se najveći popusti i najbolje akcije čuvaju baš za ovaj „šoping praznik“, pa će tražnja kupaca biti dobar reper za trenutno stanje ekonomije. Najnoviji statistički podaci o investicijama i prosečnim zaradama biće poznati narednih dana.
Sve ovo možete pronaći u kratkom pregledu nedelje pred nama koji vam je pripremio Biznis.rs.
Mundijal u Kataru
Juče je počelo Svetsko fudbalsko prvenstvo u Kataru, koje će trajati do 18. decembra. Mnogi ekonomisti, ali i geostratezi već su primetili da u narednih mesec dana u centru pažnje neće biti ni Ukrajina, ni inflacija, ni energetska kriza, već upravo – fudbalska lopta i stadioni.
Koliko god ovogodišnji Mundijal bio problematičan – zbog skandala u svetskoj fudbalskoj organizaciji FIFA, korupcije, pitanja izbora domaćina poslednjih nekoliko prvenstava – strast prema „najvažnijoj sporednoj stvari na svetu“ sigurno će navesti milijarde ljudi da narednih dana navija za svoje reprezentacije. A to ima i vrlo očigledne ekonomske efekte: velike zarade sponzora od reklama i TV prava, avio-kompanija, hotela, turističkih agencija i svih koji su na bilo koji način uključeni u pripremu i organizaciju turnira. Ipak, stručnjaci procenjuju da će domaćin teško povratiti 220 milijardi dolara uloženih u Svetsko prvenstvo, čime je Mundijal 2022 postao najskuplji do sada.
Globalna ekonomija u prognozama OECD-a
Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) objaviće u utorak svoje najnovije prognoze za globalnu ekonomiju i ovo će zajedno sa preliminarnim podacima o poslovnim aktivnostima u novembru iz brojnih zemalja dati sliku zdravlja svetske privrede.
Poslednje projekcije OECD-a iz septembra već su ukazivale na pogoršanje izgleda za narednu godinu, jer se očekuje da će i američka ekonomija pasti u recesiju. Podaci o indeksu menadžera nabavke (PMI) iz evrozone, Velike Britanije i SAD koji stižu u sredu mogli bi dodatno da zamrače trenutnu sliku. Naime, u većini evropskih zemalja PMI su ispod nivoa od 50, koji razdvaja ekspanziju od kontrakcije privrede.
Britanija se već suočava sa recesijom, a uprkos relativno dobrom ekonomskom rastu evrozone i stanju tržišta rada, rizici od recesije i dalje se naziru zbog nestašice energenata i rastuće inflacije.
Hrana, piće i pop kultura na Beogradskom sajmu
Za ovu nedelju zakazane su dve manifestacije na Beogradskom sajmu. Od 24. do 27. novembra održava se 16. Sajam etno hrane i pića, regionalna smotra prehrambenih proizvoda namenjenih tržištu, pripremljenih po tradicionalnim receptima, na tradicionalni način. Kako navode organizatori, reč je o nacionalnim specijalitetima, proizvodima karakterističnim za uža geografska područja, najčešće ručne izrade i od organski gajenih sirovina. Manifestacija afirmiše tradicionalne proizvode kao prvorazredne tržišne i izvozne artikle, koji treba da postanu i nezaobilazni element turističke ponude.
Od 25. do 27. novembra biće održan peti po redu Games.Con, manifestacija namenjena svima čija interesovanja naginju popularnoj gejming i strip kulturi. Ideja Games.Con-a je da na jednom mestu objedini turnire u najpopularnijim igrama, online i e-gaming, board i card gaming, kao i sajmove stripa i fandomove fantasy franšize. Kao prateći programi u planu su i nastupi najpoznatijih gameplay Youtubera, kao i drugih teenage zvezda pop kulture.
Black Friday
U pozadini rekordne inflacije širom sveta i rastućih kamatnih stopa, ključni test za potražnju potrošača stiže u petak, 25. novembra, kada trgovci organizuju tradicionalne rasprodaje – “Black Friday”, odnosno „Crni petak“ – jedan od najjačih šoping dana u godini. Nedavni podaci su pokazali da je maloprodaja u SAD porasla više nego što se očekivalo u oktobru, što ukazuje na to da bi potrošači mogli da se vrate na noge do kraja godine. Inače, lična potrošnja čini više od dve trećine ekonomske aktivnosti u Americi.
Prodavci su prilikom poslednje objave zarada predstavili različite rezultate. Prošle nedelje je Walmart podigao svoju godišnju prognozu prodaje i profita, jer se očekivalo da će se potražnja za namirnicama održati uprkos višim cenama, dok je Target prognozirao iznenađujući pad prodaje u prazničnim kvartalima. Amazon, najveći svetski prodavac na mreži, saopštio je krajem oktobra da se priprema za sporiji rast jer su kućni budžeti “tesni“ zbog inflacije.
Pročitajte još:
Novi statistički podaci
Republički zavod za statistiku objavljuje ove nedelje podatke o investicijama u osnovna sredstva u prošloj godini, kao i cene na malo poljoprivrednih proizvoda u prvoj nedelji novembra, koje su predstavljene kao jedan od glavnih faktora za rastuću inflaciju u proteklom periodu. Javnost će saznati i kolike su bile prosečne zarade po zaposlenom u septembru ove godine.
Anna
21.11.2022 #1 AuthorOva sedmica iako je započela kišom donosi nekoliko vedrih manifestacija koje će nam malo olakšati sumorni kraj novembra.
GOCA BG
21.11.2022 #2 AuthorOva nedelja ima za razliku od prethodnih bogatiji i lepsi sadrzaj,od fudbala do sopinga i Sajma…
Iva
30.1.2023 #3 AuthorZanimljiva vest
Iva
30.1.2023 #4 AuthorZanimljivo