Posao sa igračkama nije igra – traži specijalizaciju, tehnologiju i predan rad
AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbija
20.5.2023 13:03 Autor: Milica Rilak 21
U Srbiji je samo 38 firmi i preduzetnika registrovano za delatnost trgovine na malo igrama i igračkama u specijalizovanim prodavnicama, pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall. Među njima je najviše trgovaca igračkama iz uvoza, ali i radnji koje nude usluge poput prodaje i izrade aranžmana od balona, a neke od najuspešnijih u toj delatnosti, pored trgovine, su i igraonice.
Kompanija Kockica Eco Toys se, međutim, razlikuje od ostalih, i to ne samo time što na tržištu opstaju već 34 godine, već i po tome što proizvode drvene igračke kao i specijalizovane nastavne materijale, didaktičke igračke i materijale.
Kockica Eco Toys iz Subotice nalazi se među 10 najuspešnijih prema ostvarenoj dobiti u toj delatnosti, na osnovu podataka za 2021. godinu. Posao danas vode Silvija Šandor i Julija Sabo Rac, dok je radionicu pokrenula njihova majka, da bi se ubrzo pridružio i otac. Akcenat je uvek bio na proizvodnji kvalitetnih, drvenih igračaka u malim serijama, za domaće, ali i tržišta Nemačke, Danske i Austrije.
Sama delatnost za koju je Kockica Eco Toys registrovana nije visoko profitabilna – svih 38 kompanija i preduzetnika su pretprošle godine ostvarili neto dobit od samo 562.000 dinara. Međutim, najboljih 20 u našoj tabeli zajedno su ipak zabeležili oko osam miliona dinara dobiti.
Takvi rezultati govore da nije lako opstati na tržištu, a Silvija Šandor nam potvrđuje da su se kalili decenijama i pronašli pravi recept.
„Naučili smo kako treba poslovati po evropskim standardima, koje i dan-danas primenjujemo u proizvodnji, pa sa puno rada postižemo da održimo kvalitet. Koristimo najkvalitetniji materijal, farbamo testiranim ekološkim bojama, a testiraju se i gotove igračke i materijali. Takođe, pošto proizvodnja naših igračaka zahteva specifičnu obradu drveta, razvili smo sopstvenu tehnologiju izrade i namenske alate“, objašnjava naša sagovornica.
Ističe da su protokom vremena prešli sa izrade klasičnih drvenih igračaka, poput vozova ili kockica, na izradu specijalizovanih nastavnih materijala i didaktičkih igračaka i materijala – što se pokazalo kao pravilna poslovna odluka.
„Pošto smo mala zanatska radionica koja proizvodi male serije, lako prebacujemo proizvodnju na aktuelne proizvode kojih nema na tržištu. Tako smo 2003. godine počeli, na inicijativu tadašnjeg direktora predškolske ustanove ‘Naša radost’ u Subotici, da proizvodimo Montessori materijale, kao i na zahtev dr Milice Gligorović sa univerziteta Fasper u Beogradu da izrađujemo specijalne testovne materijale za procenu. Znanjem, predlozima i savetima nam pomažu logopedi, defektolozi, psiholozi i tiflopedagozi, a u saradnji sa kupcima razrađujemo nove vrste didaktičkih materijala koji nisu komercijalni proizvodi, poput materijala za slepe i slabovide, decu sa posebnim potrebama, kao za poneke gerontološke centre i bolnice, koji naše proizvode koriste za rehabilitaciju“, kaže Silvija Šandor.
Ako ponovo bacimo pogled na rezultate cele delatnosti, CompanyWall podaci pokazuju da je ova delatnost 2019, odnosno uoči pandemije, bila u minusu od 1,4 miliona dinara, da bi dobit tokom pandemijske 2020. godine porasla na 2,2 miliona dinara. Tada se, kako konstatuje Silvija Šandor, pokazalo koliko je bilo pametno ranije ulagati u online prodaju.
„Pošto sajt imamo od 2005. godine, taj deo prodaje je već bio razrađen. Na taj način smo virtuelno već odavno ‘ušli’ u domove i institucije, a tokom pandemije ljudi su bili prinuđeni da koriste taj vid kupovine, a roditelji da navedu ‘zatvorenu’ decu da kreativno provedu svoje vreme. Tako smo tokom pandemije ubacili u proizvodni program više od 20 novih proizvoda, pa sad imamo između 360 i 400 proizvoda u ponudi„, ističe naša sagovornica.
Iz finansijskih izveštaja Kockica Eco Toys vidljivo je i da nemaju kratkoročna, niti dugoročna zaduženja. Na pitanje kako uspevaju da posluju, izađu na kraj sa poskupljenjima, a da se u isto vreme ne zadužuju, Silvija odgovara da „stegnu zube“ i zasuču rukave.
Pročitajte još:
„Pokušavamo da se prilagodimo svim poskupljenjima u regionu sa manjim povećanjem cena, više rada i manje dobiti. Moramo prebroditi svaku krizu, kao što smo i tokom 34 godine postojanja radili i opstajali, i zato postavimo cilj od kojeg ne odstupamo ni po koju cenu i radimo praktično neprekidno“, objašnjava Silvija Šandor.
Takva predanost moguća je, kako naglašava, samo uz podršku i razumevanje porodice. „Ne samo majke i oca, koji i posle penzionisanja pomažu u svemu, već i supružnika i dece, koji tolerišu celodnevni rad“, zaključila je naša sagovornica.
DOBRILA
20.5.2023 #1 AuthorU današnje vreme decu sve manje zanimaju igračke.
ZVONČICA
21.5.2023 #2 AuthorNazalost,takvo je vreme doslo,nekada smo cenili svaku igracku
Vale
20.5.2023 #3 AuthorKockica Eco Toys. Iskreno, moram da kazem , jako mi je zao sto nasa firma nosi takav naziv
REA
20.5.2023 #4 AuthorNije velika konkurencija po broju preduzeca
Lelica
21.5.2023 #5 AuthorAli ih ima i vise nego dovoljno
KIMCHI
21.5.2023 #6 AuthorNimalo naivna industrija zbog standarda i zastite dece
MODESTY
21.5.2023 #7 AuthorDeca imaju sve manje interesovanja za igracke
Dux011
21.5.2023 #8 AuthorSve ima nesto svoje…
PIKSI
21.5.2023 #9 AuthorNazalost svaka igracka zanimljiva par minuta i kraj
LAV
21.5.2023 #10 AuthorTrebalo bi bude vise ovakvih firmi.
SABRINA
21.5.2023 #11 AuthorNa žalost pa ih je sve manje…
HRKALOVICKA
21.5.2023 #12 AuthorDa bi kompanija bila uspešna neophodno je da se posveti pažnja i da se ulaze u razvoj bez obzira o kojoj delatnosti je reč
NATI
21.5.2023 #13 AuthorAl ova industrija ce godinama trajati, stvari i igracke za decu ce uvek trebati.
SHALIMAR
21.5.2023 #14 AuthorSmisliti igracke u danasnje vreme je misaona imenica..
MAJA
22.5.2023 #15 AuthorPosao kao posao, traži ulaganja i inovacije
SUZI
22.5.2023 #16 AuthorApsolutno
suncokret
22.5.2023 #17 AuthorZarrada naqm igrackama i konkurencije u ovoj industriji je ogromna tako da je sigurno potrdebnlo ozbiljno osmisljavanje da bi se napravio novi proizvod koji će imati prodaju.
SENSEI
22.5.2023 #18 AuthorZa sve što podrazumeva proizvodnju za decu treba temeljno raditi
STEPA
22.5.2023 #19 AuthorNema puno takvih firmi.
SUZI
22.5.2023 #20 AuthorPuno rada i dobar kvalitet je tu.
AJA
7.6.2023 #21 AuthorIndustrija igracaka ce uvek dobro raditi, jer su igracke potrebne za decu stalno