destimulacija uvoza automobila sa visokim emisijama prioritet

Prodaja novih vozila u Srbiji porasla deset odsto u 2024. godini, uvoz polovnjaka udvostručen

AutomobiliIzdvajamoSrbija

6.2.2025 14:51 Autor: Miljan Paunović 1

Prodaja novih vozila u Srbiji porasla deset odsto u 2024. godini, uvoz polovnjaka udvostručen Prodaja novih vozila u Srbiji porasla deset odsto u 2024. godini, uvoz polovnjaka udvostručen
Tržište novih vozila u Srbiji u 2024. godini zabeležilo je rast prodaje od deset odsto, što predstavlja najbolji rezultat u poslednjih pet godina. Ovaj... Prodaja novih vozila u Srbiji porasla deset odsto u 2024. godini, uvoz polovnjaka udvostručen

Tržište novih vozila u Srbiji u 2024. godini zabeležilo je rast prodaje od deset odsto, što predstavlja najbolji rezultat u poslednjih pet godina. Ovaj napredak je pozitivan signal, posebno u svetlu globalnih izazova sa kojima se automobilska industrija suočava, rečeno je danas na godišnjoj konferenciji Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova u beogradskom Sava centru.

“Sa druge strane, domaće tržište će u narednom periodu imati zadatak da uskladi poslovanje sa globalnim trendovima ubrzane elektrifikacije i integracije naprednih tehnologija. Prioritet za ekosistem biće da nastavi da deluje proaktivno na ovom polju, pre svega kroz destimulaciju uvoza vozila sa visokim emisijama i podsticanje uvođenja električnih modela”, rekla je Aleksandra Đurđević, predsednica Asocijacije.

Značaj bavljenja pitanjima Zelene agende i elektrifikacije istakao je i generalni sekretar Asocijacije, Boris Ćorović.

“Iako je primetan rast prodaje novih vozila, uvoz polovnih vozila sa motorima euro 3 i euro 4, koji su označeni kao najveći zagađivači u 2024. godini, dvostruko je veći nego prodaja novih automobila. Takav trend obesmišljava pozitivne efekte subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, i to je pitanje kome će Asocijacija posvetiti posebnu pažnju”, naglasio je on.

Foto: Freepik.com

Na problem uvoza starih automobila iz Asocijacije ukazuju relativno često, ali se za sada ne vidi pomak u njegovom rešavanju. 

Ćorović je govorio i o najprodavanijim brendovima i modelima u Srbiji tokom prošle godine.

 „U Srbiji je prošle godine prodato 27.862 novih automobila. Najprodavaniji brendovi su Škoda, Toyota, Volkswagen, a najprodavaniji modeli su Škoda Oktavia, Škoda Kamik, Toyota Yaris Kros“.

Najviše novih automobila kupuju pravna lica, 70 odsto, a 30 procenata udela na tržištu imaju fizička lica. Na kredit ili lizinig proda se 45 odsto vozila, a 55 procenata su gotovinske kupovine.

I dalje se proda najviše benzinaca 45,9 odsto, zatim hibrida 31,7 odsto, što je ohrabrujući rezultat, potom vozila sa dizel motorom 18,9 odsto, a električnih automobila u prošloj godini prodato je 209, što je jedan odsto udela na tržištu.

Foto: Anđelko Vasiljević

Govoreći o ciljevima u narednom periodu, Aleksandra Đurđević između ostalog je istakla razvoj ljudskih resursa.

“Auto-industrija u Evropskoj uniji zapošljava čak 13,2 miliona ljudi, i to je čini značajnim stubom ekonomije. Kod nas, predstavništva velikih svetskih brendova i dilerske mreže zapošljavaju hiljade ljudi. Svi oni imaju pristup najnovijim tehnologijama, znanjima, mogućnost poseta centralama u inostranstvu, razmene primera dobre prakse i edukacije. Naš zadatak je da upoznamo mlade ljude i stručnjake sa ovim mogućnostima koje nude naše kompanije. Dobar primer je rad u servisu – danas ovaj posao podrazumeva perspektivnu profesiju u savremeno opremljenim okruženjima, rad sa inovativnim tehnologijama, robotizovanim rešenjima. Želimo da nastavimo da kroz različite programe poput Dualnog obrazovanja, podižemo vidljivost ovih profesija i mogućnosti koje one nude“, zaključila je Đurđević.

Najavljen je i Međunarodni sajam automobila i Motopassion manifestacija, koji će se održati od 20. do 26. marta, a na kome će biti predstavljene najnaprednije tehnologije u auto i moto industriji i najnoviji modeli različitih brendova.

Sve veće interesovanje za motocikle i skutere

Interesantan je podatak da tržište motocikala, skutera i ATV vozila (ona koja su namenjena za svaki teren) beleži značajan rast, prošle godine on je bio na nivou od 15 odsto.

Članica Upravnog odbora Asocijacije, Jelena Janićijević, istakla je da ovo tržište u Srbiji dostiže ona  u Sloveniji i Hrvatskoj, sa perspektivom da u ovoj godini postane najdominantnije u regionu.

“Ovaj napredak ukazuje na sve veću popularnost dvotočkaša i ATV vozila među domaćim potrošačima, što dodatno doprinosi razvoju celokupne auto-moto industrije u zemlji”, istakla je Janićijević.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.