Kina usporava sa isporukom električnih vozila Evropi

Trgovinske tenzije postaju sve veći faktor nestabilnosti u globalnoj auto-industriji

AutomobiliEUFirme u fokusuPoslovanjeSvet

30.11.2024 13:46 Autor: Miljan Paunović 7

Trgovinske tenzije postaju sve veći faktor nestabilnosti u globalnoj auto-industriji Trgovinske tenzije postaju sve veći faktor nestabilnosti u globalnoj auto-industriji
Utakmica između kineskih proizvođača električnih vozila i evropskog tržišta, tačnije Evropske unije, nastavlja se i dobija neku novu dinamiku nakon što je EU povećala... Trgovinske tenzije postaju sve veći faktor nestabilnosti u globalnoj auto-industriji

Utakmica između kineskih proizvođača električnih vozila i evropskog tržišta, tačnije Evropske unije, nastavlja se i dobija neku novu dinamiku nakon što je EU povećala carine na uvoz e-vozila iz Kine.

Naime, prodor kineske auto-industrije na evropsko tržište električnih vozila nastavio je da nailazi na otpor, a njihov udeo opao je tokom oktobra, uoči uvođenja novih tarifa, piše Bloomberg.

Proizvođači, uključujući kompanije MG i BYD, činili su 8,2 odsto evropskih registracija električnih vozila u oktobru, prema podacima agencije Dataforce. To je označilo pad sa septembarskih 8,5 procenata, ali i četvrti mesec zaredom kako je tržišni udeo ispod nivoa iz prethodne godine.

Nakon nekoliko godina brzog rasta na inostranom tržištu, kineski napredak je zaustavljen od jula.

Tog meseca je Evropska unija odredila privremene tarife na električna vozila kineske proizvodnje, što je dovelo do povećanja uvoznih taksi na čak 45 odsto. Dodate konačne obaveze stupile su na snagu 30. oktobra, nakon višemesečnih pregovora sa Pekingom i prilagođavanja pravila koja su na čekanju.

Ova situacija otežava dalji razvoj industrije. U igri su milijarde evra ili dolara, ulaganja su velika – kako Evrope tako i Kine, pa ako nešto krene naopako i gubici mogu biti ogromni. Pritom, u Evropi od 2035. godine više ne bi trebalo da se proizvode vozila na dizel i benzin, tako da je trka sa vremenom sve intenzivnija.

Automobili / Foto: Freepik

Analitičari čekaju rezultate iz novembra i nisu sigurni čemu da se nadaju.

Nedavni podaci Asocijacije proizvođača vozila Evrope (ACEA) pokazuju da je tržišni udeo potpuno električnih automobila u oktobru ostao na istom nivou od 14,4 odsto. Ipak, obim prodaje u odnosu na prošlogodišnji oktobar je manji za 4,9 odsto, a tržišni udeo kada se posmatra period januar-oktobar ove godine je takođe u padu i iznosi 13,2 odsto, u poređenju sa prošlogodišnjih 14 odsto.

Ohrabruje donekle to što su registracije električnih automobila u EU porasle u oktobru ove godine za 2,4 odsto u odnosu na isti mesec 2023. Isporučeno je 124.907 jedinica u desetom mesecu ove godine, dok je u oktobru 2023. prodato 121.989 električnih automobila.

BYD nastavlja da jača svoje prisustvo u Evropi

Već drugi mesec tokom poslednja tri kompanija BYD nadmašila je MG, dugo najprodavaniji kineski brend u regionu, prema Jato Dinamicsu koji takođe prati tržište automobila. Prodaja brenda BYD se više nego udvostručila u oktobru u odnosu na godinu dana ranije – na 4.630 vozila, saopštila je konsultantska firma, a prenosi Bloomberg.

U MG-u, čija je matična kompanija SAIC u državnom vlasništvu, isporuke su pale za 56 odsto, na 3.846 vozila. Tokom prvih deset meseci ove godine bivši britanski brend sportskih automobila i dalje je na čelu, sa ukupno 63.895 registracija vozila, što je skoro duplo više od BYD-a, navodi Jato.

Chery / Foto: Biznis.rs

Veliki igrači smanjuju ili gase proizvodnju

Trgovinske tenzije postaju sve veći faktor nestabilnosti u globalnoj automobilskoj industriji. Kineski proizvođač automobila Chery, na primer, odložio je planove za početak proizvodnje električnih vozila u obnovljenoj fabrici u Barseloni.

Prognoze su da će se ovaj trend nastaviti i nakon što novoizabrani američki predsednik Donald Tramp (Donald Trump) preuzme dužnost. On je već obećao da će uvesti dodatne carine.

Kada je u pitanju Evropa, kineski proizvođači su preduzeli korake da ublaže zabrinutost zbog svog uticaja na domaću automobilsku industriju izgradnjom lokalnih fabrika, partnerstava i mreža snabdevanja.

Širom Evrope tržište električnih vozila ove godine ima problema, pošto su velike zemlje poput Nemačke smanjile subvencije koje su pomagale da se stimuliše potražnja.  

S obzirom na to da države prebacuju novac sa električnih vozila, izgledi za lokalnu automobilsku industriju ostaju sumorni. Volkswagen razmatra nekada nezamislivo zatvaranje fabrika u Nemačkoj, dok Stellantis smanjuje proizvodnju Fiata 500 EV u Italiji, navodeći kao razlog opadajuću prodaju u Evropi.

  • MARA

    30.11.2024 #1 Author

    Ima dosta tenzija

    Odgovori

  • HANA

    1.12.2024 #2 Author

    Borba auto-proizvođača za tržište je sve jača i jača…

    Odgovori

  • VALERIJA

    1.12.2024 #3 Author

    Dok nema tenzije nema ni kvalitetnog rasta.

    Odgovori

  • JANA

    1.12.2024 #4 Author

    Kina sa elektricnim vozilima kroz par godina preuzece primat na svetskom trzistu ,fabrika Volksvagena je pri kraju …svaka cast za kineze

    Odgovori

  • KIMCHI

    1.12.2024 #5 Author

    Zastita domaceg monopola

    Odgovori

  • ZVONČICA

    1.12.2024 #6 Author

    Toga ce nazalost tek biti

    Odgovori

  • SUNCICA

    1.12.2024 #7 Author

    Bas ce biti borba zbog sve vece proizvodnje elektricnih vozila

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.