Proizvodnja motornih vozila i opreme u Srbiji odoleva krizi
24.3.2024 12:12 Autor: Miljan Paunović 12
Međunarodni konzorcijum proizvođača vozila Stellantis potvrdio je krajem 2023. godine odluku da svoju buduću verziju modela Fiat panda sa pogonom isključivo na struju proizvodi u Srbiji, u kragujevačkoj fabrici. Kako je najavljeno, proizvodnja bi trebalo da počne polovinom 2024. godine.
Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da se proizvodnjom motornih vozila u Srbiji bavi 41 firma.
Prema ukupnim prihodima u 2022. godini, na vrhu liste nalazi se FCA Srbija iz Kragujevca sa iznosom od 23,8 milijardi dinara (23.858.103.000), što je dvostruko manje u odnosu na 2020. godinu. Na drugom mestu nalazi se Feniksbus iz Novog Sada sa ukupnim prihodima od 1,14 milijardi dinara (1.146.935.000), koje je skoro duplirao u odnosu na 2020, dok je treću poziciju zauzela firma 14. oktobar iz Kruševca sa 890.915.000 dinara prihoda.
Zatim je tu još jedna firma iz Kragujevca – Zastava Tervo sa ukupnim prihodom od 524.430.000 dinara, i na petoj poziciji je Fap Korporacija ad Priboj sa pola milijardi dinara prihoda (500.367.000 dinara).
Među proizvođačima karoserija za motorna vozila, prikolica i poluprikolica, kojih u Srbiji ima ukupno 66, prema ukupno ostvarenim prihodima u 2022. godini na čelu liste je Knott-Autoflex Yug doo Bečej sa 5.376.012.000 dinara prihoda. Oni su veći od prihoda u 2020. godini, ali u manjem padu u odnosu na 2021. kada su iznosili 6,6 milijardi dinara (6.686.294.000 dinara).
Sledi firma Uniplast Serbia doo Jelenča sa ukupnim prihodom od 1.922.264.000 dinara, a na trećem mestu je Lohr Bačka Topola doo sa iznosom od 1.143.577.000 dinara u 2022. godini.
Auto-industriju je kriza pratila sve od 2019. godine. Tek od polovine 2023. ova delatnost ulazi u period blagog rasta. Mnoge kompanije i preduzeća iz ovog sektora menjaju pravac proizvodnje i prebacuju se na električna vozila, te i to utiče na rezultate firmi. Potrebno je napraviti zaokret i preusmeriti se na novu vrstu vozila, a za to su potrebni novi resursi, to jest nove tehnologije.
Prema podacima iz 2022 godine, u sektoru proizvodnje motornih vozila bilo je zaposleno 1.345 radnika u FCA Srbija, 268 u 14. oktobru iz Kruševca, 114 u Zastavi Tervo i 105 u Feniksbusu. Pomenute kompanije i firme jedine su imale više od 100 zaposlenih, a broj radnika se menja u skladu sa potrebama proizvodnje i inovacijama u poslovanju.
U delatnosti proizvodnje ostalih delova i dodatne opreme za motorna vozila posluje 379 firmi, rezultati poslovanja su u većoj meri pozitivni, ali kod većine preduzeća u blagom padu u periodu od 2019. do 2022. godine, i to upravo iz razloga koje smo pomenuli – pandemija, rat u Ukrajini, geopolitička kriza. Međutim, ima izuzetaka koji su ostvarili značajan rast u poslovanju.
Na primer, firma Aunde Srb iz Kočinog sela zabeležila je najveći rezultat poslovanja u 2022. godini – 194.862.000 dinara, ali je on ipak manji u odnosu na 2019. kada je iznosio 263.185.000 dinara. Vorwerk Drivetec Serbia iz Preljine imao je 2019. godine negativan poslovni rezultat od -31.703.000 dinara, da bi 2022. godine prešla u plus, i to na zavidnih 138.684.000 dinara.
Još jedna firma sa negativnim poslovnim rezultatom od -313.186.000 dinara, Yanfeng International Automotive Technology Serbia d.o.o. iz Kragujevca, ostvarila je u 2022. godini plus od 59.158.000 dinara.
Pročitajte još:
Vozilo je danas nezamislivo bez moderne elektronike i električnih delova, a u ovom segmentu industrije u Srbiji posluje ukupno 53 preduzeća.
Ukupni prihodi firme ZF Serbia iz Pančeva u 2022. godini iznosili su 47,5 milijardi dinara (47.506.005.000), i porasli su u odnosu na 2020. što ukazuje da se situacija stabilizovala nakon glavnog udara pandemije. Sledi Robert Bosch sa 45,5 milijardi dinara (45.597.769.000, takođe uz rast), a na trećem mestu je Yura Corporation iz Rače sa nepunih 40 milijardi dinara (39.910.999.000).
Od 20 analiziranih firmi, čak 16 je zabeležilo poboljšanje rezultata poslovanja u periodu od 2019. do 2022. godine. Na primer, Grah Automotive iz Batočine imao je 2019. godine negativan rezultat od -109.217.000 dinara, da bi u 2022. iznosio skoro isto toliko, ali u plusu – 109.983.000 dinara.
BLIZANAC
24.3.2024 #1 AuthorJaka je to industrija zato i odoleva krizi
LAV
24.3.2024 #2 AuthorNekako kakva god da nas je kriza snasla svih ovih godina, za vozilo, opremu i gorivo mora da se izdvoji novac.
VALERIJA
24.3.2024 #3 AuthorKriza je samo neistinita vest u svetu finansija.
DOBRILA
25.3.2024 #4 AuthorSlazem se..
ZVONČICA
24.3.2024 #5 AuthorTo su ohrabrujuce vesti
NATI
24.3.2024 #6 AuthorTu nikada nema krize
Boba321
24.3.2024 #7 Authornema zime za nas
SUNCICA
24.3.2024 #8 Authorodlicno, samo da nastave tako
Faith
24.3.2024 #9 Authordobre vesti
jevtić
25.3.2024 #10 AuthorOdlično
SHALIMAR
25.3.2024 #11 AuthorKakva god da je kriza u svetu,automobili se kupuju.
mile
26.3.2024 #12 AuthorHaha da istina ziva