Prosečna cena zakupa u retail parkovima od 9 do 12 evra po kvadratu

Retail parkovi sve veći igrači na domaćem tržištu maloprodajnog prostora

NekretnineSrbija

11.8.2023 13:12 Autor: Milica Rilak 6

Retail parkovi sve veći igrači na domaćem tržištu maloprodajnog prostora Retail parkovi sve veći igrači na domaćem tržištu maloprodajnog prostora
Na tržištu maloprodajnog prostora Srbije dominiraju tržni centri sa 64 odsto učešća, ali interesovanje investitora za izgradnju retail parkova, i to širom regiona, ne... Retail parkovi sve veći igrači na domaćem tržištu maloprodajnog prostora

Na tržištu maloprodajnog prostora Srbije dominiraju tržni centri sa 64 odsto učešća, ali interesovanje investitora za izgradnju retail parkova, i to širom regiona, ne opada već nekoliko godina unazad, pa se i u Srbiji očekuje da povećaju tržišni udeo sa današnjih 36 odsto, ocenjuju za Biznis.rs iz kompanije CBRE.

O tome govori „presek stanja“ u kada je reč o novim retail parkovima, među kojima su oni u Surčinu i Vrbasu već završeni, u Ubu i Rumi su radovi u toku, a najavljena je izgradnja parkova u Boru, Kuli, Čačku, Loznici, Aranđelovcu, Kikindi i Bačkoj Topoli.

„U prethodne tri godine, ukupna ponuda maloprodajnog prostora u Beogradu povećana je za oko 150.000 novih kvadrata, prvenstveno otvaranjem objekata BW Galerija i BEO Shopping Center. Ovakva kretanja na tržištu pozicionirala su Beograd u rang sa drugim regionalnim gradovima slične veličine, i u
skladu s tim, bilo je očekivano da će se investitori fokusirati na dalji razvoj maloprodajnog prostora u
formatu retail parkova, u gradovima van Beograda, širom zemlje“, kaže za Biznis.rs Ivana Maksimović, Head of Property Management and Retail SEE u kompaniji CBRE.

To, međutim, ne znači da će retail parkovi „pobediti“ tržne centre kada je reč o tržišnom učešću.

„Obzirom na najavljene projekte i one čija je izgradnja u toku, evidentno je da će se udeo retail parkova u ukupnoj ponudi maloprodajnog prostora povećati u narednom periodu, ali će tržni centri, bar na našem tržištu, zadržati primat“, ocenila je Maksimović.

Ivana Maksimović / Foto: CBRE

Ističe da interesovanje investitora za izgradnju maloprodajnih parkova, i to širom regiona, ne opada već nekoliko godina unazad, a da su investitori najvećim delom fokusirani na izgradnju novih objekata na sekundarnim i tercijarnim lokacijama, dok mnogi postojeći maloprodajni parkovi proširuju svoje kapacitete dogradnjom, kako bi obogatili postojeću ponudu.

„Kako se približavamo standardima zemalja iz okruženja, pre svega u poređenju sa zemljama članicama EU, raste i zainteresovanost za tržište Srbije, kako sa strane investitora, tako i samih brendova. Ipak, dalji razvoj samog tržišta uslovljen je makroekonomskim kretanjima, koja su uticala na produženje procesa donošenja odluka – i investitora i maloprodajnih lanaca“, objašnjava Maksimović.

Foto: AVA Shopping Park

Zakupci sve zahtevniji, zakupnine rastu

Naša sagovornica skreće pažnju na trend koji je obeležio 2022. i koji je primetan i ove godine – a to su striktniji zahtevi zakupaca u pogledu komercijalnih uslova zakupa.

„To je uzročno-posledično uticalo na duži proces donošenja odluka, usporilo pregovore, i istaklo opreznost zakupaca u smislu upravljanja rizicima sopstvenog poslovanja i održivosti lokacije koju biraju. Standardi opremanja zakupljenih prostora postaju sve zahtevniji, pa je i investicija u opremanje lokala veća. Sa druge strane, usled opšteg rasta cena na tržištu, visina operativnih troškova zakupa sve više opterećuje poslovanje zakupaca. Maloprodajni lanci, stoga, insistiraju na ograničavanja servisnih troškova i indeksacije, pa su ove dve stavke definitivno postale mnogo značajnija tema pregovora nego ranije“, kaže Maksimović.

Kada je reč o zakupninama, podaci CBRE ukazuju na njihov blagi porast, kao posledica visoke stope inflacije koja je bila propraćena indeksacijom ugovorenih zakupnina.

„Prema podacima za drugi kvartal 2023. godine, prosečna cena u okviru šoping centara ostala je stabilna na nivou od 26 do 29 evra po kvadratu na mesečnom nivou. Stabilna situacija zadržala se i kada govorimo o retail parkovima gde se prosečne cene po kvadratu kreću od 9 do 12 evra. Ipak, usled inflacije i skoka cena pritisak je i dalje evidentan kroz rast operativnih troškova“, rekla je Maksimović za Biznis.rs.

  • LEBRON

    12.8.2023 #1 Author

    Bas lepo napokon da su se setili

    Odgovori

  • DASHA

    12.8.2023 #2 Author

    Divno

    Odgovori

  • SHALIMAR

    12.8.2023 #3 Author

    Sve se menja,prati se potraznja i cena…

    Odgovori

  • NATI

    13.8.2023 #4 Author

    Soping centra nikad dosta

    Odgovori

  • Bellica

    13.8.2023 #5 Author

    Zna se gde idu pare

    Odgovori

  • gagica

    13.8.2023 #6 Author

    Ne bih se slozila za stalnu izgradnju soping centara. Mnogi su sada prazni i ne poseceni.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...