Sektor vredniji od 1,6 milijardi evra u kome stranci nisu „izgurali“ domaće kompanije
InfrastrukturaNekretninePoslovanjeSrbija
28.3.2024 08:01 Autor: Milica Rilak 4
Malo koja delatnost može da se pohvali rezultatima kakve postižu kompanije registrovane za „ostale prateće delatnosti u saobraćaju“, a koje najšira javnost prepoznaje kao špeditersko-logističku branšu.
U 2022. godini, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, firme iz ove delatnosti ostvarile su ukupan prihod od čak 192,2 milijarde dinara (1,64 milijardi evra) i tako za čak 55 milijardi dinara poboljšale rezultat iz 2021. godine. Na listi 20 najuspešnijih, pritom, sam vrh zauzimaju domaće kompanije – Milšped, Transfera i Transportšped.
Odmah da razrešimo i dilemu zašto na listi nema jednog od lidera domaćeg transporta i logistike – Nelta. Dobanovačka kompanija koja je prošle godine obeležila tri decenije poslovanja ima i druge biznise, uključujući i proizvodnju. Osim vlasništva nad poznatom Neoplantom, Nelt je krajem 2022. godine postao suvlasnik čačanske fabrike čipsa Chips Way. U skladu sa tim, Nelt nije registrovan za „ostale prateće delatnosti u saobraćaju“, već za delatnost Nespecijalizovana trgovina na veliko – što je i razlog zašto se ne nalazi na našoj listi.
Uz pomoć CompanyWall-a, kompanije smo rangirali prema ukupnim prihodima ostvarenim u 2022. godini, a na vrhu te liste nalazi se Milšped, takođe „tridesetogodišnjak“ u poslovanju.
Milšped je u 2022. ostvario 40,88 milijardi dinara prihoda i EBITDA od 1,47 milijardi dinara, a takođe je i kompanija sa najvećim brojem zaposlenih na listi – njih 2.169.
Na drugom mestu i sa 11,8 milijardi dinara prihoda u 2022. nalazi se Transfera, kompanija osnovana pre dvadeset godina, dok je treći Transportšped, osnovan daleke 1990. godine, što znači da ima duži „staž“ i od Nelta i od Milšpeda. Transportšped je u 2022. ostvario 7,44 milijarde dinara prihoda, ali uz samo 32,7 miliona dinara EBITDA, dok je EBITDA Transfere 465,7 miliona dinara.
Upada u oči da su lideri u isto vreme domaće kompanije decenijama prisutne na tržištu.
„Logistika je infrastrukturna delatnost, a današnji domaći lideri na vreme su ‘posadili’ svoj biznis na pravo mesto, odnosno na prave parcele. U toj branši, koja je kod nas počela da se razvija pre tridesetak godina, ne može da se radi bez adekvatne infrastrukture. To znači da mora da postoji realni kapital, pa su se najveće kompanije tako i razvile – počele su od špediterskih i carinskih usluga, da bi potom investirale u kapacitete, od kamiona i skladišta do multimodalnih centara„, objašnjava u razgovoru za Biznis.rs profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović.
O koliko velikom poslu se radi svedoče podaci o ukupnim prihodima svih 2.573 preduzeća registrovanih u Srbiji za „ostale prateće delatnosti u saobraćaju“. U 2022. ukupni prihodi branše dostigli su 192,2 milijarde dinara, godinu dana ranije taj rezultat iznosio je 139,8 milijardi dinara, dok je u pandemijskoj 2020. godini ukupan prihod bio 107,3 milijarde dinara.
Dalji pregled naše liste, koja se nalazi na kraju teksta, otkriva da se strani, i to austrijski i nemački kapital, pojavljuje tek kod četvrte i pete najuspešnije kompanije prema prihodima, odnosno kod srpskih ćerki firmi kompanija Gebruder Weiss i Kuhne+Nagel. Austrijski je i kapital iza kompanije Cargo-Partner, a nemački iza M&M Militzer & Muench Transport & Logistics, dok je Fercam nastao u Italiji. Među 20 najuspešnijih, 11 je domaćih, a devet firmi sa stranim kapitalom.
Profesor Aćimović objašnjava zašto se u ovoj delatnosti nije desilo da stranci „izguraju“ domaće kompanije i praktično preuzmu najlukrativnije poslovne aktivnosti.
„Naše firme su kupile najbolje parcele, uz ključne saobraćajnice, pa strani kapital nije mogao jeftino da ‘uđe’ u posao i bez većih ulaganja razvije kapacitete. Sa druge strane, imali smo dobre osnove da izgrađeno i sačuvamo, jer se ulagalo i u kadrove i dalji razvoj poslovanja„, ističe naš sagovornik.
Na naše pitanje šta je potrebno logističkim kompanijama da nastave da razvijaju svoj biznis u Srbiji, Aćimović na prvo mesto stavlja dalji razvoj infrastrukture, a posebno železničke.
„Značajno je i povećati plovnost Dunava, što opet znači da bi kompanije trebalo više da ulažu u multimodalne centre, gde se ‘susreću’ drumski, železnički i rečni, odnosno avio prevoz. Danas ih posluje šest ili sedam, a potrebno nam je više, pogotovo onih koji spajaju razne vrste prevoza“, naglašava profesor Aćimović.
Pročitajte još:
Podseća i na to da je potrebno ulagati i u kadrove, na šta je posebno ukazano u analizi udruženja Srbijatransport, a koja je pokazala da Srbiji nedostaje 20.000 profesionalnih vozača. Naš sagovornik sugeriše i da je vreme da se osnuje fakultet posvećen, logistici odnosno lancima snabdevanja, kakav postoji u slovenačkom Celju.
„Jedan od najvažnijih koraka je i da se druge branše pomire sa tim da logistika više ne može da se uzima zdravo za gotovo, niti da se ‘štedi’ na njenim uslugama. Vreme jeftine logistike je prošlo, a kriterijum najniže cene i dalje je dominantan prilikom izbora logističke usluge u Srbiji“, upozorava Slobodan Aćimović.
LENA
28.3.2024 #1 AuthorDalji razvoj infrastrukture i obrazovanje kadrova ključni su za nastavak napretka u ovom sektoru.
AJA
28.3.2024 #2 AuthorDobro za nase kompanije.
SHALIMAR
28.3.2024 #3 AuthorMilsped i Tranfera neprikosnoveni u poslovanju..
Faith
31.3.2024 #4 AuthorLep delatnost i lepa zarada