Sprema se prodaja kompanije Aviogenex, imovinu čini i avion Boeing 737
28.12.2023 12:24 Autor: Milica Rilak 3
Agencija za licenciranje stečajnih upravnika (ALSU) pozvala je zainteresovane da dostave ponude za uslugu procene vrednosti imovine i stečajnog dužnika kao pravnog lica za kompaniju Aviogenex, kao i procene celishodnosti prodaje tog preduzeća.
Radi se o aviokompaniji koju je 1968. godine osnovao nekadašnji jugoslovenski gigant Genex kako bi obavljala čarter letove, a koja je početkom devedesetih raspolagala sa čak deset Boingovih aviona. Danas, ukoliko bi se prodavala imovina Aviogenexa kao stečajnog dužnika, potencijalni kupac došao bi do vlasništva nad jednim Boeingom 737-200.
Prema podacima ALSU, najznačajniju imovinu Aviogenexa čine upravo putnički avion Boeing 737-200 YU-ANP, koji se nalazi na kompleksu Aerodroma Nikola Tesla u Beogradu, kao i sportski avion DR-400/180 YU-BPP, koji se nalazi na Aerodromu Pančevo.
Aviogenex poseduje i različitu opremu i stvari, koje se nalaze u magacinskom prostoru u Dunavskoj ulici u Beogradu, naveli su iz ALSU.
Na naše pitanje da li bi Aviogenex mogao da računa na potencijalne kupce, stručnjak za avioindustriju Alen Šćuric odgovara da ta kompanija, nažalost, odavno nema ni ime ni imovinu koja bi pobudila bilo kakvo interesovanje.
„Aviogenex je bio praktično monopolista za čarter letove, koji je devedesete dočekao sa čak deset Boeingovih aviona, ali od tada on praktično propada i sveo se na taj 737-200, koji opet već deset godina ne leti. Nažalost, bilo je potencijala da se poslovanje Aviogenexa popravi, ali taj period se poklopio sa stvaranjem Air Serbia, a upravo je to kompanija kojoj je najviše odgovaralo da Aviogenex ‘nestane’, što se i desilo uz pomoć države koja ga nije spasavala od propasti“, kaže Šćuric.
Objašnjava da razlog vidi u tome što je Air Serbia tada, ali i danas, najveći deo svojih operacija bazirala na čarter letovima, što je bila „specijalnost“ Aviogenexa.
Dodaje da je šokiran time što stečaj Aviogenexa nije okončan pre desetak godina, kada je putnički 737-200 još mogao da se proda za značajniju sumu.
„Neverovatno je da imate avion koji 2014. ima oko 27 godina, što znači da je za njega mogao da se nađe kupac: bio je relativno mlad, imao još resursa, prodali biste ga po pristojnoj ceni. Sada, posle deset godina ‘truljenja’ na aerodromu teško da biste našli nekoga ko bi pristao da ga dobije na poklon. Zato mi nije jasno zašto stečaj nije tada sproveden i zašto avion nije prodat kada je to bilo izvodljivo?“, pita se Šćuric.
Interesantno je da vlasnik Aviogenexa više nije njegov osnivač, čuveni Genex koji se i sam obreo u stečaju – ali jeste kompanija iz iste „porodice“.
Naime, stoprocentno vlasništvo u Aviogenexu danas ima kompanija International CG u stečaju, osnovana 1999. godine kao neka vrsta „naslednice“ Genexa koji se uveliko suočavao sa poslovnim problemima, i to tako što su praktično sva imovina i zaposleni jednostavno „prebačeni“ iz Genexa u International CG.
Isprepletana istorija Genexa, International CG i Aviogenexa raspliće se odlaskom u stečaj ili bankrot.
Tako je stečajni postupak nad Genexom (puno ime Generalexport) otvoren 4. novembra 2015. godine, dok je International CG u stečaj otišao u martu 2016. godine. Aviogenex je, međutim, formalno „izdržao“ do marta ove godine, kada je otvoren stečajni postupak, i to na zahtev tog preduzeća.
Prema podacima iz stečajnog bilansa, Aviogenex raspolaže sa oko 49 miliona dinara i dva aviona – putničkim Boingom 737-200 registracije YU-ANP i sportskim avionom.
Putnički Boeing, prema podacima portala Planespotters.net, Aviogenexu je isporučen 1987. godine, star je 36 godina, a tokom devedesetih i početkom 2000-tih bio je povremeno davan na lizing mahom afričkim kompanijama, dok je 2003. godinu proveo kod Air Bosnia.
Sudeći prema otvorenom pismu nekadašnjeg direktora Aviogenexa Bojana Nikolića Vladi Srbije, taj avion poslednji put je leteo 2014. godine, da bi kasnije bio stacioniran na Aerodromu Nikola Tesla.
Aviogenex je, dakle, formalno u stečaju od marta ove godine, a pravni zastupnik te kompanije je u zahtevu za pokretanje tog postupka kao razlog naveo prezaduženost.
Interesantno je da je „prezaduženost“ bila razlog za pokretanje stečaja u Aviogenexu i još stotinak kompanija, ali još 2014. godine, kako je objavio portal Tango Six pozivajući se na štampani oglas koji je Vlada Srbije objavila u Večernjim novostima.
Osim misterije oko otvaranja stečaja, u Agenciji za privredne registre stoji da je kompanija Aviogenex daleko mlađa od svojih pedeset i pet godina, koliko bi obeležavala da i dalje posluje – u zvaničnom registru stoji da je Aviogenex osnovan 2009. godine.
Ovu nedoumicu daleko je lakše rešiti nego „misteriozni stečaj“ – današnji Aviogenex zapravo je zavisno preduzeće Internacional CG, koje je osnovano tokom procesa restrukturiranja, i to 26. februara 2009. godine.
Pročitajte još:
To ne znači da nema veze sa „pravim“ Aviogenexom – zapravo su u mlađe preduzeće istog imena „prebačeni“ radnici te aviokompanije koji su se vodili kao zaposleni International CG, kao i putnički Boeing 737-200 YU-ANP.
No, vratimo se aktuelnom pozivu proceniteljima da dostave ponude za uslugu procene vrednosti imovine Aviogenexa ili kompanije kao pravnog lica. Rok za dostavljanje tih ponuda istekao je još 8. decembra, ali ALSU do sada nije objavila informaciju o ishodu te procedure.
U oglasu je navedeno da će izbor najpovoljnijeg ponuđača izvršiti Odbor poverilaca u propisanom roku, a ukoliko to ne uradi na vreme, ponuđača bira stečajni upravnik – očekuje se da odluka bude doneta do kraja ove godine.
SENSEI
29.12.2023 #1 AuthorSvakako je ovo dobra investicija i dobro ulaganje u budućnost
Vale
30.12.2023 #2 AuthorInteresantna ponuda
AJA
31.12.2023 #3 AuthorDobra investicija