Generalni direktor Poslovnog udruženja "Srbijatransport" Goran Aleksić za Biznis.rs o predloženim novinama u regulativi

Spuštanje starosne granice za buduće profesionalne vozače značajno za celu privredu

IzdvajamoPoslovanjeSrbija

7.8.2023 08:01 Autor: Milica Rilak 13

Spuštanje starosne granice za buduće profesionalne vozače značajno za celu privredu Spuštanje starosne granice za buduće profesionalne vozače značajno za celu privredu
U Skupštinu Srbije stigao je predlog izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, a pažnju javnosti privukle su odredbe kojima se omogućava da vozačku... Spuštanje starosne granice za buduće profesionalne vozače značajno za celu privredu

U Skupštinu Srbije stigao je predlog izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, a pažnju javnosti privukle su odredbe kojima se omogućava da vozačku dozvolu za kamione (kategorija C i CE) može dobiti i osoba sa navršenih 18 godina. Isto je predloženo i za autobuse kategorije D1 i D1E, a zajednički preduslov je da ta osoba ima sertifikat o stručnoj kompetentnosti.

Direktor Poslovnog udruženja „Srbijatransport“ Goran Aleksić za Biznis.rs ocenjuje da se radi o predlozima koji omogućavaju da mlađi ljudi postanu profesionalni vozači, odnosno deo profesije koja je izuzetno značajna za celu privredu, a gde se beleži ogroman manjak radne snage.

Aleksić ističe da se predlogom izmena zakona u suštini uređuje pristup profesiji profesionalnog vozača, a podseća i da je u našoj zemlji pre petnaestak godina došlo do povećanja starosne granice za pristup polaganju vozačkih ispita za profesionalne kategorije.

„U međuvremenu je vojska prestala da bude ‘izvor’ profesionalnih vozača, porasle su privredna aktivnost i potrebe za prevozom robe i ljudi, dok se demografska slika pogoršala, a mladi ljudi do 24. godine već odaberu karijeru i malo ko se tek tada odlučuje da, primera radi, krene na obuku za vožnju autobusa“, objašnjava Aleksić.

Ukazuje i na konstantan problem odlaska vozača iz Srbije na rad u drugim državаma, na šta je ukazano i u obrazloženju izmena Zakona, gde se navodi da se taj problem „jednako manifestuje u prevozu putnika i u prevozu robe, a posebno imajući u vidu da je, zbog potreba za vozačima kamiona i autobusa, potpuno izvesno otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje naših građana u Nemačkoj“.

Foto: Pixabay.com

Aleksić konstatuje da je zato neophodno voditi računa o potrebama naše privrede, i smatra da je spuštanje starosne granice prvi korak – ali i naglašava da to ne znači puko davanje volana u ruke tek punoletnim osobama.

„Kod nas je od 2019. godine zaživeo sistem stručne profesionalne kompetencije profesionalnih vozača, izgrađeno je oko tridesetak centara za stručnu profesionalnu kompetenciju na teritoriji cele Srbije i sada svako ko želi da bude profesionalni vozač mora imati srednju stručnu školu ili završiti obuku u centrima za stručnu profesionalnu kompetenciju“, ističe Aleksić.

Dodaje da to podrazumeva ne manje od 140 časova obuke i visok nivo znanja i veština mladih ljudi, a ne samo polaganje vozačkog ispita.

Kada je reč o daljim koracima, smatra da je neophodno iznaći model za finansijsku podršku, odnosno stipendiranje mladih ljudi koji žele da postanu profesionalni vozači.

„To je više od pomaganja nekome da reši svoje egzistencijalno pitanje. Suština je zapravo u tome da tom vrstom podrške rešavamo potrebu čitave privrede i društva, kojima su neophodne usluge kakve profesionalni vozač pruža“, kaže Aleksić za Biznis.rs.

Naglašava da bi naredni koraci, po usvajanju predloženih izmena, trebalo da bude uređenje pravilnika o sertifikaciji profesionalnih vozača i o centrima za stručnu profesionalnu kompetenciju, kao i usklađivanje čitavog sistema u interesu transporta i logistike.

„Rešenja ima. Ministarstvo saobraćaja počelo je da razgovara sa poslodavcima, sagledavaju se sve okolnosti, a ovo je zakon koji stvara uslove da mlađi ljudi mogu da pristupe profesiji profesionalnog vozača. Daljim radom i merama treba obezbediti da se daleko veći broj mladih odluči za ovu profesiju koja je dobro plaćena i da tako sebi obezbedi kvalitetnu egzistenciju, ali i nivo kvaliteta transportne usluge koji je potreban našoj privredi i društvu„, zaključio je Aleksić.

  • Dijaspora

    7.8.2023 #1 Author

    Teško će to pomoći smanjenju krize u potražnji za vozačima.

    Odgovori

  • Dux011

    7.8.2023 #2 Author

    Mladi cim poloze odmah ce preko 😂

    Odgovori

  • Vale

    7.8.2023 #5 Author

    Mozda ce se zbog potraznje za radnicima starosna granica jos vise smanjiti, pa zamislite onda kako ce sve to izgledati

    Odgovori

  • Sasa

    7.8.2023 #6 Author

    Samo ako su ludi da idu u prof vozace – nikad kuci ,porodica trpi i propada ,ocajna higijena,konzervirana hrana im ne gine i sve to za jednu prosecnu platu u Srbiji – problem nije u nedostatku vec u radu za minimalac (ostalo na ruke) samim tim pe nzija ce vam biti minimalna,ukinut je benificiran radni staz tako da cete voziti dok ste zivi …Zato ako se domognete dozvole koja je oko 5000 e samo preko granice ovde gubite vreme deco

    Odgovori

  • STEPA

    8.8.2023 #8 Author

    Svakako penzioneri voze, jer nema dovoljno vozača.

    Odgovori

  • Emilija

    8.8.2023 #9 Author

    Tesko da ce voziti ovde za male pare.Svi odlaze preko

    Odgovori

  • ELLA

    8.8.2023 #10 Author

    Sada je kasno da se stvari poprave

    Odgovori

  • SENSEI

    9.8.2023 #11 Author

    Spušteno da mogu što pre da odu preko granice da rade

    Odgovori

  • SENSEI

    11.8.2023 #12 Author

    Trebalo bi spustiti starosnu granicu za odlazak u penziju za sve

    Odgovori

  • SHALIMAR

    12.8.2023 #13 Author

    Kod nas je to bas veliki problem,mislim ni sa ovom odlukom da nece nista da se promeni…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...